Strona główna 0_Slider Parowozem na zakończenie wakacji? Zabytkowy skład znów wyruszy na szlaki regionu

Parowozem na zakończenie wakacji? Zabytkowy skład znów wyruszy na szlaki regionu

3

Szykuje się kolejny wyjątkowy weekend dla miłośników kolei. Na żelazne szlaki regionu wyruszą pociągi prowadzone przez lokomotywę parową. W sobotę zabytkowy jeździć będzie między Jaworzyną Śląską a Dzierżoniowem, a w niedzielę będzie kursować na trasie Strzegom Główny – Strzegom Miasto – Strzegom Grabina.

29 sierpnia Fundacja Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego Śląska zaprasza na wyjątkowe zakończenie wakacji i przejazdy zabytkowym taborem kolejowym. – Do Państwa dyspozycji oddajemy dwa pociągi – Kolejarz i Młynarz. Wycieczki naszymi pociągami specjalnymi z parowozem umożliwią wszystkim miłośnikom kolejowych podróży zwiedzanie Jaworzyny Śląskiej i Dzierżoniowa, a także połączą dwa oddziały Fundacji – Muzeum Kolejnictwa oraz Młynu Hilberta – opisują organizatorzy.

Nasz historyczny skład poruszać się będzie po najstarszym fragmencie tzw. Podsudeckiej Magistrali Kolejowej. Jej początki sięgają pierwszej połowy XIX w. W lipcu 1844 r. Towarzystwo Kolei Wrocławsko – Świdnicko – Świebodzickiej oddało do użytku linię łączącą Świdnicę z otwartą rok wcześniej linią kolejową Wrocław – Świebodzice. W następnych dekadach linia była wydłużana by uzyskać swój ostateczny kształt w 1876 r. Skład pociągu tworzy lokomotywa parowa TKt48-18 z 1951 r. oraz 3 wagony osobowe serii Ci28 i Bi29 z lat 1928-1930. Podróżni mogą kupić bilet w jedną lub dwie strony oraz zwiedzić zabytki miasta i placówki Fundacji – dodają.

Młynarz

10:00 – wyjazd z Jaworzyny Śląskiej
10:45 – przyjazd do Dzierżoniowa

W programie zwiedzanie z przewodnikiem Dzierżoniowa – bramy Gór Sowich. Na szczególną uwagę odwiedzających zasługuje Rynek z Ratuszem i szeregiem historycznych kamienic reprezentujących niemal wszystkie style i epoki w architekturze. Prawdziwą perłą jest Kościół pw. MB Królowej Polski – dawny zbór ewangelicki zaprojektowany przez Carla Gottharda Langhansa, twórcę m.in. Bramy Brandenburskiej. Miłośników dawnej techniki organizatorzy przejazdów zapraszają do Muzeum Miejskiego, gdzie prezentowana jest jedna z największych w kraju kolekcja zabytkowych radioodbiorników Diora. Na zakończenie zwiedzania zaplanowano przejście do zabytkowego Młynu Hilberta – największego sprawnego i kompletnego młynu zbożowego na Dolnym Śląsku. Początki młyna sięgają pierwszej połowy XIX wieku. Karol Zygmunt Hilbert, śląski przemysłowiec i filantrop, w 1837 r. uruchomił w Bielawie pierwszy na Śląsku parowy młyn. Po 30 latach zdecydował się przenieść działalność do Dzierżoniowa gdzie w budynku dawnej farbiarni uruchomił nowy zakład.

15:24 – wyjazd z Dzierżoniowa
16:00 – przyjazd do Jaworzyny Śląskiej

Kolejarz

11:15 – wyjazd z Dzierżoniowa
12:01 – przyjazd do Jaworzyny Śląskiej

Zwiedzanie Muzeum Kolejnictwa na Śląsku, w którym znajduje się jedna z największych kolekcji zabytkowego taboru kolejowego w Polsce. Ponad 140 pojazdów kolejowych – lokomotyw parowych, spalinowych i elektrycznych, wagonów oraz innych pojazdów szynowych prezentowanych na terenie zespołu dawnej parowozowni w Jaworzynie Śląskiej. Warto tam zobaczyć czynne historyczne pojazdy kolejowe m.in parowóz TKt48-18, najstarszą sprawną lokomotywę spalinową w Polsce Deutz OMZ, czechosłowacki szynobus 830 z 1959 roku, kolekcję ponad 40 zabytkowych lokomotyw parowych m.in. unikatowe TKH2-12 z 1890 roku, Pt31-49 (pierwszy w Polsce parowóz pospieszny), prototypową polską lokomotywę elektryczną EP23-001 z 1972 roku, wagon pancerny z 1941 roku, wystawy poświęcone śląskiej technice i przemysłowi, unikatową makietę kolejową w skali H0 zarządzanej autentycznymi urządzeniami nastawniczymi.

14:20 – wyjazd z Jaworzyny Śląskiej
15:07 – przyjazd do Dzierżoniowa

Szczegóły dotyczące przejazdów oraz cennik dostępne są na stronie Muzeum Kolejnictwa w Jaworzynie Śląskiej.

Kolejowych atrakcji nie zabraknie również w najbliższą niedzielę. – 30 sierpnia 2020 roku na torach estakady kolejowej w Strzegomiu ponownie pojawi się zabytkowy parowóz TKt48-18 z trzema wagonami pasażerskimi. Zabytkowy skład przyjedzie do Strzegomia i przejedzie pięciokrotnie na trasie Strzegom Główny – Strzegom Miasto – estakada – Strzegom Grabina i z powrotem na stację Strzegom Główny – zapowiadają przedstawiciele strzegomskiego urzędu miejskiego.

Uruchomione zostaną następujące pociągi:

Pociąg I – „Św. Piotr i Paweł”:

odjazd 10:05 – Strzegom Główny  –  Strzegom Miasto – estakada – Grabina – Strzegom Główny (przyjazd 11:00);

Pociąg II – „Granitowe Serce Polski”:

odjazd 11:30 – Strzegom Główny  –  Strzegom Miasto – estakada – Grabina – Strzegom Główny (przyjazd 12:15);

Pociąg III – „Karmel”:

odjazd 12:45 – Strzegom Główny  –  Strzegom Miasto – estakada – Grabina – Strzegom Główny  – (przyjazd 13:30);

Pociąg IV – „Księżna Anna”:

odjazd 14:00 – Strzegom Główny  –  Strzegom Miasto – estakada – Grabina – Strzegom Główny  – (przyjazd 14:45);

Pociąg V – „Delfinek”:

odjazd 15:15 – Strzegom Główny  – Strzegom Miasto – estakada –  Grabina – Strzegom Główny  – (przyjazd 16:00).

Ceny biletów: normalny – 30 zł/os., ulgowy – 20 zł/os., bilet rodzinny – 75 zł. Bilety do nabycia w Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej lub drogą elektroniczną pod adresem rezerwacje@muzeatechniki.pl a także w dniu przejazdu na pokładzie pociągu.

 

Zobacz relację z ostatniego przyjazdu muzealnego składu do Świdnicy:

/Fundacja Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego Śląska, UM Strzegom, opr. mn/