Strona główna 0_Slider Barokowe polichromie świdnickiej katedry odzyskały blask. Trwa zbiórka na dalszy remont świątyni...

Barokowe polichromie świdnickiej katedry odzyskały blask. Trwa zbiórka na dalszy remont świątyni [FOTO]

1

W świdnickiej katedrze trwają zakrojone na szeroką skalę prace obejmujące konserwację, rewitalizację i digitalizację barokowego wnętrza świątyni, jak również remont ołtarza. Dolnośląski Wojewódzki Konserwator Zabytków przedstawił ostatnio porównawcze zdjęcia stanu przed i po konserwacji polichromii ściennych i sztukaterii ze sklepienia prezbiterium katedry.

fot. Dolnośląski Wojewódzki Konserwator Zabytków/Pracownia Konserwatorska Piotr Białko z Krakowa

Wystrój prezbiterium powstał w czasie barokizacji gotyckiego kościoła. Autorem polichromii jest Johann Georg Etgens z Brna, z którym jezuici zawarli w maju 1729 r. umowę na realizację dzieła. Zgodnie z umową Etgens „zobowiązał się namalować al fresco sklepienie nawy środkowej”, w tym prezbiterium i chór muzyczny. Prace miał skończyć w ciągu roku. Olbrzymie tempo prac wymagało zatrudnienia pomocników. Malowidła Etgensa były przynajmniej dwukrotnie odnawiane. Największe prace restauracyjne miały miejsce w latach 1907-1909 i realizowane były prze śląskiego malarza i konserwatora Josepha Langera Odnowienie to polegało w dużym stopniu na przemalowaniu kompozycji po formie i uzupełnieniu polichromii. Langer dodał wiele motywów, które nie wstępowały w dziele Etgensa. Polichromie konserwowane były także z 1965 r. Usunięto wówczas część przemalowań wykonanych przez Langera, pozostawiając je w tych miejscach, gdzie były wykonane na nowych tynkach. Całości przemalowano, upraszczając nieco formę i wprowadzając niewielkie zmiany kolorystyczne. Przesłonięta warstwami przemalowań barokowa dekoracja malarska, zachowana była w złym stanie. Wynikało to nie tylko z naturalnych procesów starzenia, ale głównie z zastosowanych technik i pośpiechu w realizacji dzieła, wynikającego z krótkiego terminu narzuconego przez jezuitów – opisują pracownicy Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków. Zakończone niedawno prace prowadzone były przez zespół pod kierunkiem dr Elizy Buszko i zostały dofinansowane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Dolnośląskiego oraz Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

To nie jedyne roboty związane z odnawianiem zabytkowego wnętrza świdnickiej katedry. Od początku tego roku w świątyni trwają prace konserwatorskie, na które parafii katedralnej udało się pozyskać z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego dotację w wysokości 17 mln złotych. Konieczne jest jednak wykorzystanie w projekcie własnych środków w wysokości 3 mln złotych. Parafia powinna co roku przez trzy lata dokładać po milionie złotych. Pierwszy milion w tym roku obiecywała ze środków miejskich prezydent Beata Moskal-Słaniewska, ale z deklaracji wycofała się, obarczając rządzące Prawo i Sprawiedliwość o znaczny uszczerbek w budżecie miasta, co miało uniemożliwić przyznanie wsparcia.

Parafia potrzebuje ponadto 6 milionów złotych na konserwację ołtarza głównego. Na oba cele od 2 miesięcy zbierane są datki poprzez platformę zrzutka.pl. Efekt na razie jest bardzo skromny. 53 osoby wpłaciły 8900 złotych. Zbiórka przypadła na trudny czas pandemii, gdy troska ludzi koncentruje się na pomocy dla służby zdrowia. Wiele osób i firm z powodu zamrożenia znalazło się w bardzo trudnej sytuacji finansowej. Wierni i duchowni liczą jednak, że i katedra otrzyma wsparcie. Apel w sprawie wsparcia prac remontowo-konserwatorskich wydał w połowie maja biskup świdnicki Marek Mendyk.

O pomoc prosi także Jakub Moneta, utalentowany młody organista, który zadedykował zbiórce nagraną na katedralnych organach kompozycję “Suite Gothique” Léona Boëllmann. – Film został zrealizowany w katedrze świdnickiej w maju bieżącego roku. Odgłosy tła to prace konserwacyjne, które od stu lat nie były przeprowadzane na aż tak wielką skalę, zachęcam aby wesprzeć to dzieło, a efekt końcowy z pewnością będzie olśniewający! – zaprasza Jakub Moneta.

/DWKZ, parafia katedralna, opr. mn/