Rozbudowane skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną, czy jednak budowa ronda? Od wyników analiz i koncepcji przygotowanej przez projektanta zależeć będzie przyszły kształt krzyżówki u zbiegu ulic Westerplatte, Bystrzyckiej i Kliczkowskiej. Świdnicki magistrat oraz starostwo powiatowe wspólnie zajmą się realizacją drogowej inwestycji.
– Do przebudowy tego skrzyżowania przymierzamy się od co najmniej kilku- lub kilkunastu lat. Jeszcze za kadencji poprzedniego prezydenta opracowaliśmy czterowariantową koncepcję przebudowy, związaną bądź to ze skrzyżowaniem skanalizowanym opartym o działanie sygnalizacji świetlnej czterowlotowej, bądź też budową ronda, co wiązałoby się z obniżeniem kosztów eksploatacji, przynajmniej jeśli chodzi o koszty z funkcjonowaniem sygnalizacji świetlnej – mówi Maciej Gleba, dyrektor wydziału dróg i infrastruktury miejskiej Urzędu Miejskiego w Świdnicy.
Teraz do tematu modernizacji ruchliwej krzyżówki powrócono. – Sami widzimy, że to skrzyżowanie ma ograniczoną przepustowość. Dodatkowo wlot od strony ulicy Kliczkowskiej nie jest obecnie osygnalizowany. Miasto Świdnica zaproponowało, że sfinansuje opracowanie dokumentacji projektowej na przebudowę tego skrzyżowania tłumaczy Marek Olesiński, dyrektor Służby Drogowej Powiatu Świdnickiego. Jednym z powodów zaangażowania miasta jest chęć udrożnienia przejazdu przez ulicę Kliczkowską, rozdzielonej obecnie zabudowaniami przemysłowymi, umożliwiając tym samym przejazd od ulicy Bystrzyckiej do ulicy Kopernika.
Na opracowanie projektu przebudowy skrzyżowania z budżetu miasta ma trafić do 170 tys. złotych. Projekt miałby powstać do lipca 2021 roku. Posiadając całą potrzebną dokumentację, starostwo powiatowe miałoby w pierwszym możliwym terminie wystąpić z wnioskiem o dotację do Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych.
– Na pewno nie dojdzie do sytuacji, że tworzymy dokumentację dla samego stworzenia dokumentacji. Jest określony cel, a nad dalszymi krokami będziemy się zastanawiali na podstawie tego, co wyjdzie projektantowi – zapewnia Olesiński. – Przebudowa będzie wynikała z analiz, które pomogą ustalić, czy w przyszłości będzie to skrzyżowanie z sygnalizacją, bez sygnalizacji, czy inne. Jeżeli z analizy ruchowej wyjdzie, że skrzyżowanie musi zostać bardziej rozbudowane z sygnalizacją świetlną to pójdziemy w tym kierunku, jeżeli warunki terenowe na to pozwolą – rozważona zostanie budowa ronda. Dalsze kroki zostaną podjęte w oparciu o koncepcję, jaką przedłoży projektant – dodaje dyrektor SDPŚ.
Michał Nadolski
[email protected]