Czy utworzone w 2014 roku przejście dla pieszych na ulicy Westerplatte zostanie zlikwidowane? Taką propozycję złożyła jedna ze świdnickich radnych, tłumacząc to jego niebezpieczną lokalizacją oraz słabą widocznością pieszych, utrudnianą dodatkowo przez samochody zaparkowane w sąsiedztwie „zebry”.
Przejście dla pieszych wyznaczone na wprost wejścia do Galerii Świdnickiej powstało w maju 2014 roku w ramach zmian w organizacji ruchu na ulicy Westerplatte. Ich celem miało być przede wszystkim zwiększenie bezpieczeństwa pieszych. Już wcześniej, z uwagi na częste przypadki potrąceń i problemy z przedostaniem się mieszkańców na drugą stronę Westerplatte, pojawiały się różne propozycje mające na celu poprawę sytuacji pieszych. Sugerowano m.in. budowę sygnalizacji „na żądanie”, jednak ostatecznie nie zdecydowano się na takie rozwiązanie.
Zmiany wprowadzone w 2014 roku poprzedziło badanie natężenia ruchu przeprowadzone przez departament komunikacji Urzędu Miejskiego, zaś z obserwacji ruchu pieszych wynikało, że wiele osób skracało sobie drogę do centrum handlowego, przechodząc przez ruchliwą ulicę w niedozwolonym miejscu. Dodatkowo na odcinku od skrzyżowania z ulicą Zygmuntowską do ronda Orląt Lwowskich ulica Westerplatte została zwężona do jednego pasa ruchu w obu kierunkach. W miejscu skrajnych pasów ruchu wyznaczone zostały miejsca postojowe. Jak tłumaczyli wówczas urzędnicy, dwa pasy ruchu w każdą stronę skłaniały kierowców do brawurowej jazdy.
Czy po niecałych sześciu latach na ulicy Westerplatte przeprowadzona zostanie kolejna zmiana? Pod koniec lutego radna Aldona Struzik skierowała do prezydent Świdnicy interpelację, w której wnosi o likwidację przejścia dla pieszych na zakręcie przy Galerii Świdnickiej. – Przejście znajduje się w niebezpiecznym miejscu, zaparkowane samochody ograniczają widoczność zza zakrętu. Ponadto przejście znajduje się pomiędzy dwoma innymi przejściami – tłumaczy Aldona Struzik. Jak wskazuje, z powodu takiego nagromadzenia przejść, kierowcy zmuszeni są do zatrzymywania się co 50 metrów, co z kolei potęguje emisję spalin, zanieczyszczenie hałasem, a także generuje korki.
Do zapytania radnej władze miasta jeszcze się nie odniosły. O stanowisku świdnickiego magistratu będziemy informować.
Michał Nadolski
[email protected]