Strona główna 0_Slider Słynny pianista CHRIS JARRETT z koncertem w Świdnicy

Słynny pianista CHRIS JARRETT z koncertem w Świdnicy [ROZWIĄZANIE KONKURSU]

0

Jeden z najbardziej cenionych wirtuozów fortepianu na świecie zagra w ramach 27. Świdnickich Nocy Jazzowych. Na swych koncertach zachwyca wirtuozerią i techniczną sprawnością. Muzyk z lekkością łączy jazzową improwizację oraz abstrakcyjne formy z lirycznymi i często romantycznymi zarysami klasycznych melodii. W Świdnicy Chrisa Jarretta usłyszymy 5 marca o godz. 19.00 w sali teatralnej Świdnickiego Ośrodka Kultury.

CHRIS JARRETT to jeden z najsłynniejszych pianistów na świecie. Jest bratem legendarnego Keitha Jarretta, autora m.in. płyty „The Köln Concert”, która stała się jedną z najważniejszych w historii jazzu.

Muzyka Chrisa wywodzi się z chęci komunikowania się. Jest tak zróżnicowana, jak jego pomysły, które przekształca w dźwięki. Pianista wykorzystuje struktury muzyki klasycznej i swobodę improwizacji jazzowej. Swój bezpieczny instynkt formalnych struktur łączy ze spontanicznością jazzu. Wielkie wpływy, jakie można usłyszeć w jego muzyce, pochodzą z tak różnorodnej listy osobowości, jak Johannes Ockeghem, Sergiej Prokofiew, Charles Mingus i Frank Zappa.

Muzyka Chrisa Jarretta nie jest po prostu słyszana, jest doświadczana, odczuwana, wchłaniana i przyswajana. Kompozycje piękna, mocy i delikatnych tematów z ustrukturyzowanej improwizacji i jazzu, klasycznych kompozycji, współpracy orkiestrowej, baletu i klasycznej muzyki filmowej mogącej zmienić bardzo kontekst filmu, który zawiera tak szeroki zakres wpływów, które ucieleśniają niezależny chaos, pływające struktury przenoszone przez klasyczne tematy z wpływami muzyki orkiestrowej, jazzu, europejskiej muzyki ludowej i czystego porzucenia. Jego muzyka jest siłą natury i akt łaski – tak określa ją pisarz, perkusista i współzałożyciel grupy Genesis – Chris Stewart

Z życia i twórczości amerykańskiego pianisty

Chrisa Jarrett – syn słowiańskiej rodziny, urodził się w 1956 roku w Allentown w stanie Pensylwania, a dorastał w lasach Appalachów. Grę na fortepianie rozpoczął w wieku 13 lat, bezpłatnych lekcji udzielał mu wielki austriacki pianista Vinzenz Ruzicka. Po ukończeniu szkoły średniej studiował grę na fortepianie i historię muzyki w Konserwatorium Oberlin w Ohio. Jego kariera rozpoczęła się w 1985 roku w Oldenburgu w Niemczech. Tam ponownie poświęcił się muzyce, przekształcając swoje doświadczenia z młodości i lata wędrówki w muzykę. W tym czasie ukazały się jego pierwsze płyty („Taniec na wulkanie”, „Outcry”) , jak również muzyka baletowa „Dla Anne Frank” i jego pierwszy symfoniczny utwór („… Loves Me Not”).

Od 1988 do 1989 roku wykładał na Uniwersytecie Carl-von-Ossietzky w Oldenburgu, angażując się bardziej w występy na żywo. Komponował muzykę filmową, jak np. „Happy End” (reż. W. Pfeiffer ) oraz choreodramę „Long Play” dla Narodowego Teatru Subotica (Nada Kokotović). Od 1989 do 1994 roku Chris Jarrett występował w Polsce, Włoszech, USA i Rosji. Po wydaniu płyty „Ogień” Jarrett zajął się pisaniem muzyki do filmu „Faust” (reż. W. Murnau ). Od 1994 do 1996 roku objechał Europę ze swoją muzyką do niemego filmu „Pancernik Potiomkin” (reż. Siergiej Eisenstein). Pracował również nad operą „Donne – poetycka opera”. Kolejna jego płyta to „Live in Tübingen”.

Jarret otrzymał nagrodę od prezydenta Niemiec – Richarda von Weizsäckera. Z tej okazji stworzył kompozycję dla Teatru Tańca Ręce. Dzięki współpracy z D. Petzold , G. Pietsch i H. Naehring powstały nowe utwory i zespół o nazwie Wege (Ścieżki). Latem 1996 roku Jarett koncertował w Tunezji z lutnistą Zin el- Abidina oraz występował w programach telewizyjnych. Koncerty te spowodowały powstanie międzynarodowej grupy Les Musiciens du Monde z bazą w Tunisie (Tunezja).

W 1997 roku oprócz koncertów w Szwecji, Danii, Niemczech i Francji Chris Jarrett otrzymał zlecenie na „Gesamtkunstwerk” razem z niemiecką artystką Isabelle Federkeil.

Po kilku koncertach w Teksasie, gdzie Jarrett poznał meksykańskiego gitarzystę Roberto Limona, napisał koncert gitarowy. W tym czasie również zakończył nagrywanie sesji wraz ze słynnym węgierskim skrzypkiem Zoltanem Lantosem i zamknął niezwykle udany solowy, pianistyczny objazd po salach koncertowych na Ukrainie. W 1998 roku, oprócz swojej normalnej działalności koncertowej, artysta stworzył dwie większe kompozycje: „Spes Unica” (dla dwóch wokalistów i zespołu kameralnego) oraz „The Ommmmm Kantata” (na chór żeński i rock band ). W 1999 roku kompozytor kontynuował tournée jako solista , ale także koncertował z Zoltanem Lantosem, Rameshem Shothamem i Urną Czahar Tugchi. Lata 1999–2000 poświęcił na ukończenie opery „John Donne”.

Chris Jarrett w latach 2001–2002 koncertował w Polsce, Niemczech, Jugosławii i Francji, ale poświęcił się również dla Chris Jarrett Trio (współtworzone z muzykami takimi jak: W. Dauner i DR Davies). Trio miało okazję zagrać na otwarciu Teatru w Stuttgarcie w kwietniu 2003 roku. W tym roku również odbyła się premiera „Romea i Julii” Szekspira w Teatrze Młodego Człowieka w Düsseldorfie w reżyserii Guido Schumachera oraz z nową muzyką sceniczną skomponowaną przez Jarretta. Podczas solowej trasy po Serbii w listopadzie Chris Jarrett grał w znanej Kolarac Hall w Belgradzie.

Poznanie greckiego pianisty Joula Zografou pozwoliło na utworzenie składu „Suite Grecque”. Muzyka (na dwa fortepiany, klarnet i perkusję) opierała się na tanecznych rytmach greckiej muzyki tradycyjnej, ale wprowadzała w XXI wiek za pomocą nowych harmonizacji i nowoczesnych technik. Pierwsze występy odbyły się w Atenach, Tebach i Aleksandroupolis. W 2004 roku koncerty solowe i trio zaprowadziły Jarretta do Austrii, Szwajcarii, Bawarii i Maroka.

We wrześniu miała miejsce premiera dokumentalnego filmu artystycznego „Geträumtes Leben – Gelebter Traum” („Dreamed Life – Życie snem”, Karl- Heinz Heilig – reżyseria, Chris Jarrett –muzyka). W końcu tego roku artysta koncertował w Kairze. Z programem „Suite Grecque” występował w Operze. Na początku 2005 roku powstała nowa grupa: Four Free. Trzech genialnych muzyków improwizacyjnych we Francji (Adrien Dennefeld – gitara elektryczna; Jérôme Fohrer – kontrabas oraz Pascal Gully – perkusja) i Chris Jarrett współtworzyli zespół z ich własnym, wyjątkowym brzmieniem. Jeszcze tego samego roku powstał utwór napisany specjalnie na występ podczas Mistrzostw Świata piłki nożnej w Niemczech w 2006 roku „Viertelfinale” („Ćwierćfinał”) na 11 strun i dyrygenta – sędziego, sprowadzający motywy tłumaczenia meczu piłki nożnej na język muzyki współczesnej.

W 2009 roku Chris Jarrett zaczął pracę z tureckim kompozytorem i wirtuozem Ismael Türkerem. Koncertował w Niemczech i Kanadzie ze swoim nowym programem solo. We wrześniu ukazała się pierwsza płyta jego kwartetu Four Free – „Gabinet Figur Woskowych”.

W 2010 roku oprócz koncertów solo oraz warsztatów pianistycznych Chris Jarrett akompaniował sopranowi Jayne Cassalman w recitalach, koncertując z Four Free – m.in. w Wiedniu i na Jazzbina Pula Jazz Festival. Komponował utwory na zamówienie dla Offenbach Festival w Bad Ems w Niemczech. W tym samym roku wydaje w Edition Collage w Monachium płyte „Wax Cabinet” ze swoją grupą „Four Free”

W kolejnych latach Jarrett podróżuje po Kanadzie, Austrii, Chorwacji i różnych częściach Niemiec, gdzie teraz ponownie mieszka. Szczególną jest indywidualna trasa w 2012 r. w Słowenii i koncerty w miejscowościach Prekmurje i Apasko Polje, skąd pochodzi jego rodzina i gdzie pozostaje w bliskim kontakcie z krewnymi i przyjaciółmi.

Od 2013 roku Chris Jarrett zaczyna intensyfikować swoje działania dydaktyczne, prowadząc kursy historii muzyki w konserwatorium oraz warsztaty improwizacji fortepianowej. Ponownie poświęca się komponowaniu nowej muzyki fortepianowej. Wydaje nową płytę CD z opowieściami rosyjskiej pisarki Ludmiły Pietrowiczewskiej (recytowana przez Juliusa Pischla) i rozpoczyna nową muzyczną podróż ze znaną włoską skrzypaczką Lucą Ciarlą w duecie. Rok 2014 to także początek nowego rozdziału w muzycznej karierze Jarretta – we wrześniu tego roku pojawia się jego pierwsza płyta CD z muzyką na organy piszczałkowe: „New Journeys” – improwizacje na organach (wydana przez Atrius Records). W tym samym miesiącu mają miejsce pierwsze wykonania dwóch utworów fortepianowych na zamówienie Mozart Society of Rovereto, Włochy: „Hommage a Mozart” i „Rondo a la Wolferl”. W 2014 i 2015 roku odbywa intensywne trasy w duecie z Lucą Ciarla, z Jego zespołem Four Free, a także z koncertami solowymi m.in. we Włoszech, Francji, Australii, Indonezji i Singapurze. W 2016 roku wydaje nową płyte z zespołem Four Free pt. „Offshots”.

W 2017 roku powstaje nowy projekt duetu z niemieckim perkusistą Erwinem Ditznerem („Wariacje na fortepian i perkusję”). W tym samym roku wydaje nową solową płyte „Tales of our Times” (Centaur Records, Luizjana, USA). W październiku Chris Jarrett koncertuje na jednych z najlepszych organów na świecie: organach Silbermanna Kościoła Petri we Freibergu w Niemczech.

Chris Jarrett – koncert w Świdnicy
5 marca 2020, godz. 19.00

sala teatralna Świdnickiego Ośrodka Kultury
Cena biletów w przedsprzedaży: 30zł (ulgowy) i 40zł (normalny); w dniu koncertu: 40/50zł. Bilety do nabycia także na stronie: https://ssw.systembiletowy.pl/index.php/repertoire.html?id=297

Kto wygrał bilety na koncert Chrisa Jarretta?
Dla naszych czytelników mieliśmy do wygrania dwa podwójne zaproszenia na koncert słynnego pianisty w Świdnicy. By je otrzymać, wystarczyło w przesłanym do nas mailu, odpowiedzieć na pytanie: Jak nazywa się pierwsza płyta Chrisa Jarretta i w którym roku została wydana? To album „Tanz auf dem Vulkan” (czyli „Taniec na wulkanie”), wydany w 1985 r. Wejściówki otrzymali: Katarzyna Darowska i Marcin Szkop. Gratulujemy!

/oprac. AN/
/materiały organizatora/