Strona główna 0_Slider Pociągiem do Pragi? Na wygodną przesiadkę trzeba będzie poczekać

Pociągiem do Pragi? Na wygodną przesiadkę trzeba będzie poczekać

4

W grudniu ruszyło bezpośrednie połączenie kolejowe na trasie Wrocław – Praga. Skorzystanie z niego jest jednak problematyczne dla mieszkańców m.in. Świdnicy, Wałbrzycha i Dzierżoniowa. Ma to związek z brakiem skomunikowania pociągów Kolei Dolnośląskich z nową, międzynarodową linią obsługiwaną przez Leo Express we współpracy z dolnośląskim przewoźnikiem. O poprawę sytuacji wnioskował jeden z radnych sejmiku wojewódzkiego.Cały czas apeluję abyśmy nie zapominali, że Dolny Śląsk to nie tylko Wrocław. Niestety mój postulat nie został uwzględniony. Potrzeby regionu świdnicko-wałbrzysko-dzierżoniowskiego nie zostały uwzględnione – twierdzi Jacek Iwancz.

mat. prasowe Leo Express

W grudniu 2019 roku zostało uruchomione weekendowe połączenie LEO na trasie Wrocław-Praga. Zarząd Województwa głosił to jako wielki sukces. Nie zadbano jednak o skomunikowanie tego połączenia z Kolejami Dolnośląskimi, aby umożliwić mieszkańcom świdnicko-wałbrzysko-dzierżoniowskiej części naszego województwa skorzystanie z tego połączenia z przesiadką w Kamieńcu Ząbkowickim lub Kłodzku – wskazuje radny Jacek Iwancz w złożonej w grudniu interpelacji.

Wnoszę o skomunikowanie połączenia do Pragi z trasą Legnica – Strzegom – Świdnica – Dzierżoniów – Ząbkowice Śl. – Kamieniec Ząbkowicki oraz Wałbrzych Główny – Nowa Ruda – Kłodzko Gł. – dodał, apelując przy tym, aby przy planowaniu nowych połączeń i przy prowadzeniu innych działań przez wojewódzki samorząd, brano pod uwagę wszystkich mieszkańców, szczególnie z pozawrocławskiej części regionu.

Do uwag radnego odniósł się członek zarządu województwa. – Plan połączeń na rozkład jazdy ważny od 15.12.2019 roku został opracowany w pierwszym kwartale 2019 roku z uwagi na terminy narzucone przez krajowego zarządcę infrastruktury kolejowej PKP PLK SA, wynikające z regulaminu sieci. Na etapie planowania rozkładu jazdy, zakładano, iż przedmiotowe połączenia regionalne będą realizowane analogicznie jak dotychczas jedynie w relacji Wrocław Główny — Lichkov. W toku prowadzonych rozmów skutkujących podpisaniem porozumienia z Krajem Pardubickim w zakresie organizacji transgranicznych kolejowych przewozów pasażerskich, udało się uzgodnić weekendowe połączenie relacji pociągów po jednej i drugiej stronie granicy jako jednego pociągu bezpośredniego realizowanego we współpracy organizatorów i przewoźników w obu regionach na zasadzie podwykonawstwa spółki Leo Express dla KD SA na terenie województwa dolnośląskiego – tłumaczy Tymoteusz Myrda.

Wychodząc jednak naprzeciw społecznym oczekiwaniom i mając nadzieję, na kontynuację realizacji bezpośredniego połączenia Wrocławia i Pragi w przyszłym roku, w miarę istniejących możliwości technicznych i eksploatacyjnych planowane jest poprawienie skomunikowań z przedmiotowym pociągiem podczas opracowywania oferty na rozkład jazdy 2020/2021, co w większym stopniu pozwoli na skorzystanie z niego przez pozostałych mieszkańców województwa – dodaje Myrda. To oznacza, że szansa na bezproblemową przesiadkę z pociągów Kolei Dolnośląskich na pociągi do Pragi pojawi się najwcześniej w grudniu 2020 roku.

Michał Nadolski
[email protected]