Strona główna 0_Slider Łącznik bezpieczny dla kierowców? Nie będzie fotoradaru

Łącznik bezpieczny dla kierowców? Nie będzie fotoradaru

8

Po kolejnych wypadkach na drodze powiatowej 3396D, łączącej Świdnicę z Żarowem i nazywanej „łącznikiem autostradowym”, nie milknie dyskusja w sprawie poprawy bezpieczeństwa na tej trasie. Zgłoszona przez jednego z powiatowych radnych propozycja ustawienia fotoradaru nie spotkała się z aprobatą Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.

Śmiertelny wypadek na „łączniku” – 25 listopada 2019 roku

Od chwili otwarcia „łącznika” w 2011 roku, na – alternatywnej względem ruchliwej drogi krajowej nr 35 – trasie dojazdowej do Wrocławia doszło już do kilkudziesięciu wypadków i ogromnej liczby kolizji. Większość zdarzeń spowodowana była nieustąpieniem pierwszeństwa przez kierowców wyjeżdżających z dróg podporządkowanych. W 2019 roku doszło tam do trzech wypadków śmiertelnych.

Od kilku lat powracają pomysły na poprawę bezpieczeństwa na tej trasie. W sierpniu 2013 roku starania o zamontowanie w newralgicznych punktach fotoradarów i sygnalizacji świetlnej podjęła poseł Anna Zalewska, ale spełzły na niczym. W lipcu 2017 roku starosta Piotr Fedorowicz zwrócił się do dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad o jak najszybszą budowę ronda na skrzyżowaniu w Mielęcinie, jednak w odpowiedzi usłyszał, że realizacja jest uzależniona od decyzji ministra infrastruktury i dostępnych pieniędzy. Zapewnienia te ponowiono w październiku 2019 roku, w odpowiedzi na zapytanie złożone przez Barbarę Zatoń, radną Rady Miejskiej w Żarowie.

Starania o poprawę bezpieczeństwa na „łączniku” prowadzi także radny powiatowy Andrzej Zadziorski, który wystąpił do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego z wnioskiem o montaż fotoradaru w rejonie skrzyżowania Piotrowice Świdnickie – Żarów. To jeden z najbardziej krytykowanych przez kierowców punktów na powiatowej trasie. GITD twierdzi jednak, że nie jest to miejsce wybitnie niebezpieczne.

Główny Inspektorat Transportu Drogowego jest w trakcie realizacji projektu pn. „Zwiększenie skuteczności i efektywności Systemu Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym”. W ramach tego projektu jednostka naukowo-badawcza opracowała analizę stanu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, wskazując lokalizacje, w których z uwagi na realne zagrożenie bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, niezbędne będzie w pierwszej kolejności zainstalowanie stacjonarnych urządzeń rejestrujących prędkość. Zgłoszona przez Pana lokalizacja na drodze powiatowej nr 3396D w rejonie skrzyżowania Piotrowice Świdnickie – Żarów nie została ujęta jako miejsce charakteryzujące się najwyższym stopniem zagrożenia w ruchu lądowym – twierdzi Żaneta Chmielowska, wicedyrektor Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym przy GITD, w odpowiedzi na interpelację radnego. Tym samym nie jest planowane ustawianie radaru w proponowanym miejscu. W zamian o występujących zagrożeniach powiadomiona została komenda wojewódzka policji.

Negatywne stanowisko GITD nie zniechęciło radnego Zadziorskiego, który zapowiada podjęcie kolejnych działań, w tym rozpoczęcie zbiórki podpisów pod petycją.

Michał Nadolski
[email protected]

Poprzedni artykułIle można uzyskać odszkodowania za wypadek w pracy w UK za uraz ręki?
Następny artykułWesołych Świąt!