Strona główna 0_Slider Autostradą czy ekspresówką do Świdnicy? Trwają prace projektowe

Autostradą czy ekspresówką do Świdnicy? Trwają prace projektowe

9

Na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad prowadzone są prace projektowe związane z zapowiadaną budową drogi ekspresowej S8 z Wrocławia do Kłodzka, S5 – łączącej Wrocław ze Świdnicą i Wałbrzychem, a także przebudowy autostrady A4 lub wytyczenia jej nowego przebiegu. W ostatnim przypadku wśród rozpatrywanych wariantów znalazła się propozycja poprowadzenia trasy szybkiego ruchu przez teren powiatu świdnickiego.

fot. GDDKiA

Przypomnijmy, 24 września 2019 roku Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie zmian w sieci autostrad i dróg ekspresowych. Do listy dopisano nowy odcinek trasy S5, która docelowo ma połączyć Wrocław, Sobótkę, Świdnicę i węzeł S3 w Bolkowie. – W tej chwili możemy powiedzieć, że na przełomie tego i kolejnego roku zostanie zlecone studium korytarzowe. Realizacja takiej inwestycji, to jest odcinek około 60 km, razem z planowaniem to jest mniej więcej 8-9 lat – mówił Michał Dworczyk, szef kancelarii premiera. Według szacunkowych wyliczeń budowa miałaby pochłonąć około 8-9 mld złotych.

Od kilku miesięcy trwają już inne prace projektowe, które są związane z planowaną rozbudową lub budową w nowym przebiegu autostrady A4. – A4 od Wrocławia do Krzyżowej nie spełnia w pełnym zakresie warunków technicznych przewidzianych dla autostrad. Nie posiada pasa awaryjnego, który występuję jedynie na krótkich odcinkach, brakuje Miejsc Obsługi Podróżnych, geometria większości węzłów nie jest dostosowana do panujących standardów. Wzrastające z roku na rok natężenie ruchu, w newralgicznych momentach sięga ponad 100 tyś. pojazdów na dobę. Wypadki, kolizje lub awarie tworzą wielokilometrowe zatory drogowe, które utrudniają kierowcom szybkie przemieszczanie się. Rozbudowa A4 jest inwestycją priorytetową, dlatego w tym celu w grudniu 2018r. ogłoszony został przetarg na opracowanie studium korytarzowego wraz z analizą techniczno – ekonomiczno – logistyczną rozbudowy lub budowy autostrady A4 pomiędzy Wrocławiem i Krzyżową – wyjaśnia Magdalena Szumiata z GDDKiA.

Zadaniem projektantów będzie dokonanie analizy możliwych działań, mających na celu poprawę sytuacji w zakresie bezpieczeństwa, przepustowości i funkcjonalności dolnośląskiego odcinka autostrady A4, przy uwzględnieniu przebiegu planowanej drogi ekspresowej S5 oraz drogi ekspresowej S8. Prace projektowe związane z przebudową trasy A4 prowadzone są w oparciu o kilka scenariuszy, w tym budowę autostrady w nowym przebiegu. W tym celu stworzone zostały wstępne korytarze planowanej A4.

mat. GDDKiA

W jednym z nich, w wariancie oznaczonym numerem W2A2, zaproponowano, że nowa autostrada zostałaby poprowadzona od węzła autostradowego Legnica Wschód, przez nowy węzeł Jaroszów na przecięciu z drogą krajową nr 5, przez węzeł Świdnica znajdujący się na wysokości Piotrowic Świdnickich, następnie w kierunku Szczepanowa, wzdłuż DK35 do węzła Tworzyjanów, przez gminę Kobierzyce i do nowego węzła Piskorzów na obecnej A4.

Z kolei w przypadku wariantu W3A3, autostrada miałaby zostać wybudowana jeszcze bliżej Świdnicy – z węzłem autostradowym w okolicach Nowic, a jej przebieg zbliżony byłby do ogólnych założeń planowanej trasy S5 – łączącej przyszłą ekspresówkę S8 ze Świdnicą, istniejącą DK5 w Modlęcinie, a także trasą S3, z węzłem w Roztoce.

mat. GDDKiA

Z pełnymi schematami przedstawiającymi wstępne korytarze planowanej A4 można się zapoznać na stronie projektu. O tym, na realizację którego ze scenariuszy i wariantów ostatecznie zdecydują się drogowcy przekonamy się najwcześniej za kilka miesięcy.

Michał Nadolski
nadolski@swidnica24.pl