Strona główna 0_Slider Coraz więcej ciężarówek na ulicach Świdnicy? Radny apeluje o podjęcie działań

Coraz więcej ciężarówek na ulicach Świdnicy? Radny apeluje o podjęcie działań

25

O poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w centrum oraz podjęcie działań, mających na celu powstrzymanie niszczenia infrastruktury drogowej, zwrócił się do władz miasta radny Wiesław Żurek. Jak twierdzi, od dłuższego czasu na ulicach otaczających ścisłe centrum Świdnicy rośnie ruch pojazdów ciężarowych. Czy świdnicki magistrat może jednak wpłynąć na ograniczenie ruchu na poszczególnych trasach tranzytowych?

Zdaniem radnego Wiesława Żurka, większe natężenie przejazdów ciężarowych można zauważyć na ulicy Sprzymierzeńców, al. Niepodległości, pl. Wolności, ulicy Wrocławskiej, Westerplatte, a także na pl. Grunwaldzkim. – Wielu mieszkańców obserwując takie sytuacje zadaje sobie pytanie, dlaczego tak się dzieje, skoro na ulicach, o których mowa powyżej obowiązuje zakaz ruchu takich pojazdów. Nasuwa się drugie pytanie, dlaczego nie reagują na to zjawisko ani policja ani straż miejska? Jak to się w ogóle dzieje, te dochodzi do takich rzeczy, jakie są tego przyczyny? – pytał radny w interpelacji złożonej na ręce prezydent Świdnicy.

W związku z tym, że problem dotyczy bardzo poważnych spraw, mianowicie bezpieczeństwa ruchu drogowego w centrum Świdnicy, jak również niszczenia śródmiejskiej infrastruktury drogowej, nieprzystosowanej do użytkowania jej przez kilkunastotonowe ciężarówki, proszę aby problem potraktować poważnie, tzn. aby odpowiedni wydział Urzędu Miejskiego w Świdnicy przeanalizował przyczyny tego zjawiska, wyciągnął z tego wnioski i spróbował problem rozwiązać – zaapelował Żurek.

Jak tłumaczy w odpowiedzi Beata Moskal-Słaniewska, około 90% miejskich ulic objętych jest zakazem wjazdu dla pojazdów ponad 3,5t, z wyłączeniem pojazdów służb miejskich i autobusów. – Jednak Świdnica nie posiada statusu miasta na prawach powiatu, a to oznacza, że przez miasto prowadzą również drogi krajowe, wojewódzkie i powiatowe, których zarządy mieszczą się poza Świdnicą, ale które upewniają nas, że są właśnie po to, by umożliwić istnienie szlaków dla przewozów wielotonowych. Wspomniane przez Pana radnego ulice: Wrocławska, pl. Wolności, Niepodległości, pl. Grunwaldzki (a także ul. Wałbrzyska) — stanowi przebieg drogi wojewódzkiej nr 379 (podobnie ulice Przemysłowa, Kopernika, Towarowa, Westerplatte — stanowią przebieg drogi wojewódzkiej nr 382) i na tych ulicach zarządca tj. Marszałek Województwa Dolnośląskiego nie wyraża zgody na ograniczenie masy pojazdów – wyjaśnia prezydent Świdnicy.

Jak dodaje, taka sytuacja ma poważny wpływ na świdnickie odcinki tras wojewódzkich i nie pozwala na ograniczenie masy pojazdów m.in. na ulicy Westerplatte (od pl. Wolności do ul. Bystrzyckiej). – Oczywiście istnieje również zjawisko, że kierujący pojazdem wielotonowym nie przestrzega ograniczenia i wjeżdża w ulice objęte tym zakazem. Ten temat jest wielokrotnie podnoszony na spotkaniach z policją i otrzymujemy odpowiedzi, że policjanci reagują na takie zdarzenia. Straż Miejska takich uprawnień, niestety, nie posiada – podsumowuje prezydent.

Michał Nadolski
nadolski@swidnica24.pl

fot. Dariusz Nowaczyński