Wiadomo już, kto zajmie się modernizacją linii kolejowej łączącej Świdnicę z Sobótką i Wrocławiem. Po ponad trzech miesiącach od otwarcia ofert przetargowych, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiła, że za ponad 245 mln złotych remontem zajmie się niemiecka firma Schweerbau GmbH. Kolejowa trasa ma być gotowa do grudnia 2020 roku. Jeżeli uda się dotrzymać tego terminu, pociągi pasażerskie będą mogły wznowić kursowanie w 2021 roku.
Budowana w latach 1884-1898 linia kolejowa nr 285 jest obecnie – w sporej części – zupełnie niewykorzystywana. Czasem między Wrocławiem i Sobótką przejedzie pociąg towarowy, podobnie jak na krótkim odcinku łączącym stację Świdnicę Przedmieście z Pszennem. Przewozy pasażerskie wstrzymano w 2000 roku. Od tego czasu dyskutowano nad przywróceniem połączeń kolejowych, jednak bez gruntownego remontu torowiska nie miało to sensu. Na to potrzeba było sporych pieniędzy.
Sytuacja uległa zmianie w ostatnich latach. Dzięki uzyskaniu unijnego dofinansowania kolejarze i samorządowcy ponownie mogli zająć się tematem rewitalizacji linii Wrocław Główny – Świdnica Przedmieście. W ramach planowanej inwestycji remontu doczeka się także krótki łącznik między stacjami Świdnica Przedmieście i Świdnica Miasto, dzięki któremu pociągi będą mogły bez przeszkód dojechać do głównego świdnickiego dworca.
W październiku 2018 roku spółka PKP PLK ogłosiła przetarg na wykonanie modernizacji. Na początku grudnia okazało się, że do zamówienia zorganizowanego przez kolejarzy zgłosiło się osiem firm i konsorcjów budowlanych. Wszystkie złożone oferty znacząco przewyższyły szacunki PKP PLK. Kolejowa spółka zarezerwowała na realizację inwestycji 184 mln 994 tys. złotych.
Najtańszą ofertę złożyły niemiecka firma Schweerbau GmbH startująca wraz z wrocławską spółką-córką SBM, proponując wykonanie zadania za 245 mln 674 tys. złotych. Siedem milionów więcej zażyczyło sobie konsorcjum, na czele którego stanęło przedsiębiorstwo DOLKOM, zajmujące się remontem drugiego odcinka linii kolejowej nr 285 ze Świdnicy do Jedliny Zdroju. Inwestycją zainteresowana była także spółka BUDIMEX, która złożyła najdroższą z ofert, opiewającą na 487 mln 54 tys. złotych.
Dopiero 27 marca 2019 roku Polskie Linie Kolejowe ogłosiły zwycięzcę postępowania. Modernizację powierzono firmie Schweerbau GmbH, która zaproponowała zakończenie i rozliczenie wszystkich robót budowlanych do 31 października 2020 roku, przy czym w pierwszej kolejności (do 10 grudnia 2019) wykonany zostanie odcinek od stacji Świdnica Miasto do Sobótki Zachodniej w celu zapewnienia dojazdu pociągów towarowych do Sobótki, zaś następnie zmodernizowany zostanie odcinek łączący Sobótkę z Wrocławiem. Ostateczny odbiór inwestycji ma nastąpić do 30 grudnia 2020 roku.
Dzięki kolejowej inwestycji remont przejdzie torowisko, dzięki czemu pociągi będą mogły osiągnąć prędkość 100 km/h. Gruntowna przebudowa ma także objąć kolejowe perony, m.in. w Sobótce, Szczepanowie, Marcinowicach, Pszennie, a także peronu nr 1 na stacji Świdnica Przedmieście. W ostatnim przypadku, pod nadzorem konserwatorskim przeprowadzony zostanie remont drewnianej wiaty, natomiast na pozostałych przystankach planowane jest ustawienie nowych wiat i ławek.
Michał Nadolski
[email protected]