Strona główna 0_Slider Trwa remont linii kolejowej do Jedliny. Pierwszy kilometr niemal gotowy

Trwa remont linii kolejowej do Jedliny. Pierwszy kilometr niemal gotowy

10

Symboliczny, pierwszy etap remontu malowniczo położonej linii kolejowej łączącej Świdnicę i Jedlinę Zdrój został już niemal zakończony. Wykonawca robót uporał się z układaniem torów na kilometrowym odcinku prowadzącym od dawnej stacji Świdnica Kraszowice w kierunku uzdrowiskowej miejscowości. Wciąż nie wiadomo, kto zajmie się remontem drugiej części linii kolejowej nr 285 prowadzącej ze Świdnicy, przez Sobótkę, do Wrocławia.

Starania dotyczące wznowienia ruchu na całej linii kolejowej nr 285 trwały od wielu lat. Po długich przygotowaniach, w październiku 2018 roku PKP Polskie Linie Kolejowe wybrały firmę, której zlecono zaprojektowanie i przebudowę ponad 21-kilometrowego odcinka Świdnica Kraszowice – Jedlina-Zdrój. Za 110 mln złotych prace te wykona DOLKOM. W połowie listopada firma wkroczyła na plac budowy i przystąpiła do realizacji I etapu prac – wykonania pierwszego kilometra toru.

W ramach kolejnych etapów skompletowana ma zostać dokumentacja projektowa wraz ze wszystkimi wymaganymi zezwoleniami pozwalającymi na remont pozostałej części kolejowej trasy (do marca 2019 roku), zrewitalizowane mają zostać mosty w Lubachowie i Jedlinie Zdrój (do końca listopada 2019 roku), by ostatecznie ukończyć całość inwestycji w listopadzie 2020 roku.

Dla mieszkańców i lokalnych samorządowców modernizacja tej linii, to jak dla dużego miasta budowa obwodnicy. Oczekiwaliśmy na to wydarzenie przez niemal 16 lat. To miód na nasze serca – mówił burmistrz Jedliny-Zdrój, Leszek Orpel, podczas zorganizowanej przez lokalnych samorządowców konferencji prasowej, podczas której cieszono się z rozpoczęcia inwestycji. Burmistrz uzdrowiskowej miejscowości podkreślał, że wśród korzyści płynących z wyremontowania linii znajdzie się nie tylko samo umożliwienie przewozu pasażerów między poszczególnymi miastami i miejscowościami, ale też możliwość urozmaicenia oferty turystycznej regionu o trasę, która sama w sobie może stanowić atrakcję.

Po wykonaniu prac szynobusy będą mogły pokonać górską trasę z prędkością od 50 do 80 km/h. Według wstępnych uzgodnień z Urzędem Marszałkowskim, odnowioną trasą może kursować 8 par pociągów osobowych. Nie jest jednak wykluczone, że po wyremontowaniu drugiego odcinka linii nr 285 – Świdnica-Wrocław – pociągi pojadą ze stolicy Dolnego Śląska wprost do Jedliny. Wciąż jednak nie wiadomo, kiedy na wspomniany odcinek wkroczą ekipy remontowe. 5 grudnia 2018 roku okazało się, że do przetargu zorganizowanego przez PKP PLK zgłosiło się osiem firm i konsorcjów budowlanych, jednak najtańsza ze złożonych ofert opiewa na 245 mln złotych – o 60 milionów więcej niż kolejarze planowali przeznaczyć na realizację inwestycji. Do tej pory zamówienie nie zostało rozstrzygnięte.

Michał Nadolski
nadolski@swidnica24.pl

fot. Dariusz Nowaczyński