Strona główna 0_Slider PiS i Bezpartyjni będą rządzić województwem. Na koalicji zyska Świdnica?

PiS i Bezpartyjni będą rządzić województwem. Na koalicji zyska Świdnica?

49

Pracowaliśmy przez wiele dni nad programem rozwoju dla naszego regionu. To porozumienie jest nie tylko szansą na rozwój Dolnego Śląska, ale również dowodem na to, że w Polsce ponad podziałami politycznymi można rozmawiać – zapewnia szef kancelarii premiera i poseł ziemi wałbrzyskiej, Michał Dworczyk. We wtorek poinformowano o zawarciu koalicji w sejmiku województwa dolnośląskiego między Prawem i Sprawiedliwością a Bezpartyjnymi Samorządowcami. Na porozumieniu może zyskać Świdnica, bowiem jeszcze przed wyborami obie strony deklarowały  budowę drogi ekspresowej łączącej miasto ze stolicą województwa.

Koncepcja dróg ekspresowych proponowana przez Bezpartyjnych Samorządowców

Zgodnie z umową, kandydata na marszałka wskażą Bezpartyjni Samorządowcy – ma nim zostać dotychczasowy marszałek, Cezary Przybylski. Ugrupowanie to obsadzi też stanowiska dwóch członków zarządu. Z kolei PiS wskaże kandydatury dwóch wicemarszałków i przewodniczącego sejmiku. – W naszej umowie koalicyjnej znajduje się wiele rzeczy, które możemy robić wspólnie dla dobra Dolnego Śląska, ale również dla dobra Polski – deklaruje Przybylski.

Jeśli chodzi o inwestycje drogowe, porozumienie zakłada prowadzenia działań zmierzających do rozbudowy sieci dróg ekspresowych na Dolnym Śląsku. W przypadku trasy S8 Wrocław – Kłodzko – Międzylesie – granica państwa, planowany w pierwszej kolejności odcinek miałby przebiegać i mieć węzeł w okolicach Sobótki. Ponadto zlecone i opracowane ma zostać studium korytarzowe i studium wykonalności dla odcinka drogi ekspresowej łączącej węzeł S8 Sobótka z węzłem S3 w Bolkowie przez Świdnicę i Świebodzice. Powstaną też drogi łączące Wałbrzych i Jelenią Górę z trasą S3. Zapowiedziano także przystąpienie do budowy obwodnic miast, m.in. Strzegomia i Świdnicy.

Kontynuowane mają być także inwestycje związane z liniami kolejowymi. Już wcześniej zarząd województwa wystąpił z wnioskiem o przekazanie na rzecz samorządu nieczynnych linii kolejowych, w celu ich reaktywacji. Na liście tras planowanych do remontu od kilku lat wymienia się m.in. linię z Dzierżoniowa do Bielawy. Koalicjanci chcą też skupić się na budowie systemu kolei aglomeracyjnej na trzech obszarach: miedziowym, wrocławskim, sudeckim, oraz powiązania ich trasami kolejowymi umożliwiającymi szybkie poruszanie się wewnątrz województwa.

Michał Nadolski
nadolski@swidnica24.pl