Strona główna 0_Slider Drogowcy gotowi na zimę?

Drogowcy gotowi na zimę?

0

Nocne opady śniegu nie zaskoczyły kierowców, a policja nie odnotowała od wczorajszego wieczoru poważniejszych zdarzeń drogowych. Jak zapewniają drogowcy z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei, oni także są gotowi na walkę z utrudnieniami wywołanymi przez zimowe opady.

fot. GDDKiA

W gotowości do wyjazdu na drogi krajowe Dolnego Śląska jest sprzęt do odśnieżania i zwalczania śliskości, a w magazynach zgromadzonych zostało kilkadziesiąt tysięcy ton soli i piasku – zapewnia Magda Szumiata z GDDKiA. W sezonie zimowym 2018/2019 wrocławski oddział Dyrekcji utrzymywać będzie około 1327 km dróg krajowych, a wraz z łącznicami i drugimi jezdniami w sumie ponad 1800 km. – Wszystkie drogi zarządzane przez GDDKiA objęte są systemem stałego monitorowania, pozwalającym na odpowiednie reagowanie służb drogowych – od działań prewencyjnych podejmowanych jeszcze przed wystąpieniem opadów, po całkowite usunięcie śliskości od 4 do 6 godzin po ustaniu opadów, w zależności od standardu utrzymania drogi – wyjaśnia Szumiata.

Najwyższy, I standard zimowego utrzymania obejmuje 560 km dróg, w tym m.in. autostrady A4 i A8 oraz drogi ekspresowe S3, S5, S8. W II standardzie utrzymywanych będzie ok. 505 km dróg, w tym m.in. odcinki DK3, DK5, DK12, DK30, DK33, DK35, DK36, DK46, DK94. W standardzie tym dopuszcza się możliwość występowania warstwy zajeżdżonego śniegu o grubości nie utrudniającej ruchu.

Za zimowe utrzymanie dolnośląskich dróg krajowych bezpośrednio odpowiedzialnych jest 8 naszych jednostek terenowych – Rejonów Drogowych GDDKiA, oraz 23 podległe im Obwody Drogowe zlokalizowane na terenie całego województwa. Aby dolnośląskie drogi krajowe były bezpieczne w trakcie niekorzystnych warunków atmosferycznych, wykorzystujemy odpowiedni sprzęt i materiały. W 22 magazynach soli zabezpieczonych zostało już teraz ponad 26 tys. ton soli, a do końca sezonu zimowego planuje się zużycie ok. 41 tys. ton. W gotowości jest 136 pługo-solarek oraz dodatkowo 206 innych jednostek do odśnieżania – wylicza rzecznik wrocławskiego oddziału GDDKiA.

Przypomina przy tym, że w celu łatwiejszego poruszania się po drogach krajowych działa ogólnopolski numer Informacji Drogowej 19 111. Przez całą dobę, 7 dni w tygodniu można uzyskać informację o przejezdności dróg krajowych. Ponadto każdy kierowca przed udaniem się w podróż może skorzystać z Mapy Warunków Drogowych na stronie GDDKiA oraz skorzystać z podglądu z kamer zainstalowanych nad wybranymi drogami krajowymi.

Z planem zimowego utrzymania dróg wojewódzkich na terenie Dolnego Śląska w sezonie 2018/2019 można się zapoznać na stronie Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei we Wrocławiu. Z kolei bieżący stan dróg wojewódzkich można sprawdzić pobierając aktualny raport opracowany przez DSDiK, który także udostępniany jest na powyższej stronie internetowej.

obraz z kamery GDDKiA przy drodze krajowej nr 5 w Dobromierzu

Policja przypomina: przygotuj swój samochód przed zimą
Zimowe warunki wymagają od nas nie tylko większej wyobraźni i refleksu na drodze, ale także specjalnego przygotowania naszego pojazdu do tego okresu – mówi Magdalena Ząbek ze świdnickiej policji. Przypomina przy tym o kilku zasadach:

  • wymieńmy opony na zimowe. Opony letnie i zimowe różnią się od siebie nie tylko składami mieszanek, ale także wzorami bieżników. Opony zimowe mają szersze rowki centralne i kilkakrotnie więcej poprzecznych nacięć bieżnika, czyli tzw. lameli. Inna budowa ma na celu szybsze i skuteczniejsze odprowadzanie wody i błota pośniegowego oraz zapewnienie lepszej przyczepności na śniegu. Bieżnik opon zimowych jest bardziej ponacinany w stosunku do bieżnika opon letnich. Nie da się ukryć, że opony zimowe zwiększają bezpieczeństwo podczas jazdy w zimowych warunkach. Objawia się to zwłaszcza w skróconej drodze hamowania, aniżeli hamowanie w tym samych warunkach jadąc na oponach letnich. Specjalna rzeźba opon zdecydowanie wpływa na kierowanie pojazdem, czy choćby hamowanie, ale pamiętajmy na koniec, że jeśli bieżnik jest mocno zużyty, to opona nie trzyma się dobrze nawierzchni pokrytej śniegiem lub lodem.
  • sprawdźmy oświetlenie swojego pojazdu, jesień i zima to czas kiedy słońce zachodzi bardzo wcześnie, dlatego należy pamiętać, aby auto miało wszystkie światła sprawne,
  • sprawdźmy płyny w silniku, kierowca musi pamiętać, aby wymienić płyn do spryskiwaczy na zimowy, który nie zamarza w niskich temperaturach, należy sprawdzić, czy w silniku nie brakuje oleju i płynu do chłodnicy
  • sprawdźmy akumulator, stary, nie naładowany akumulator może odmówić posłuszeństwa kiedy temperatury spadną poniżej zera, lepiej więc zawczasu sprawdzić, czy nie należy go wymienić

Michał Nadolski
nadolski@swidnica24.pl