Strona główna 0_Slider Kolejarze remontują dalej. Podróżnych czekają nowe utrudnienia

Kolejarze remontują dalej. Podróżnych czekają nowe utrudnienia

1

Zmieniony rozkład jazdy i opóźnione pociągi. To efekt trwającej przebudowy stacji kolejowej w Świebodzicach. Miejscowi podróżni będę musieli zmierzyć się z jeszcze większymi problemami. Przez kilka dni maja pociągi nie będą się w ogóle zatrzymywać na tej stacji. PKP PLK planuje także kolejne prace na stacji w Jaworzynie Śląskiej.

Przebudowa stacji w Jaworzynie Śląskiej (grudzień 2017)

W ramach trwającej przebudowy w Świebodzicach mają powstać dwa nowe 300-metrowe perony, przesunięte względem dotychczas istniejących platform. Ma to ułatwić dojście do pociągów, zwłaszcza podróżnym z wózkami, dużymi bagażami i osobom niepełnosprawnym. Podczas remontu zostanie też odnowiona istniejąca wiata peronowa, co ma podkreślić historyczny charakter stacji.

Kolejarze zajęli się także przebudową kolejowego torowiska na stacji. – Układane są nowe tory, metalowe konstrukcje dla sieci trakcyjnej. Również wymiana urządzeń sterowania ruchem zwiększy poziom bezpieczeństwa i przepustowość stacji i trasy Wrocław – Wałbrzych – Jelenia Góra – mówi Mirosław Siemienic ze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Zakończenie prac w Świebodzicach zaplanowano na listopad.

Opóźnienia i zamknięcia
Trwający remont ma spory wpływ na kursowanie pociągów. Z tego powodu 11 marca Koleje Dolnośląskie musiały zmienić rozkład jazdy na trasie D6 Wrocław – Wałbrzych – Jelenia Góra – Szklarska Poręba. – Na linii kontynuowany będzie przez PKP PLK szeroki front robót, co na wielu odcinkach wywoła konieczność prowadzenia ruchu pociągów tylko po jednym torze. Wraz z postępem prac ograniczenia będą ulegały przesunięciom, przez co zmianom będą podlegać również godziny odjazdu pociągów. W efekcie, w przypadku niektórych połączeń rozkłady jazdy przewidują nawet siedem wariantów kursowania – wyjaśnia Bogusław Godlewski, rzecznik Kolei Dolnośląskich.

Przedstawiciel przewoźnika podkreśla, że największych utrudnień wywołanych remontami należy się spodziewać na odcinku od Jaworzyny Śląskiej do stacji Wałbrzych Miasto. – Popołudniowe pociągi szczytowe, kursujące w relacji Wrocław Główny – Wałbrzych Miasto, od Jaworzyny Śląskiej nadal będą obsługiwane przez zastępczą komunikację autobusową – dodaje Godlewski.

Apogeum utrudnień ma nastąpić w dniach 11-15 maja. Wtedy też, na stacji Świebodzice dla pociągów będzie dostępny tylko jeden tor, pozbawiony peronu. – Pasażerowie ze Świebodzic będą dowożeni do pociągów autobusami, z przesiadką na najbliższej stacji – w Jaworzynie Śląskiej lub Wałbrzychu Szczawienko – tłumaczy rzecznik. Podobne plany mają kolejarze z Przewozów Regionalnych, którzy już teraz szukają przewoźnika autobusowego, który przez tych kilka dni będzie wykonywał połączenia zastępcze.

Rozkopany peron nr 2 na stacji Jaworzyna Śląska (lipiec 2017)

Jaworzyna z windami i dłuższym tunelem
Bardziej pomyślnych informacji mogą oczekiwać kolejowi podróżni z Jaworzyny Śląskiej. Powoli zbliża się koniec pierwszego etapu przebudowy tej stacji, który pochłonął 17 mln złotych. – Zostały kompletnie przebudowane perony nr 1 i 3. Zyskały one nową nawierzchnię, są wyżej posadowione, zapewniając podróżnym wygodne wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Gruntownej renowacji poddano wiaty peronowe. Oprócz peronów modernizacja objęła też sąsiadujące tory – wylicza Bohdan Ząbek z PKP PLK. Lada moment powinny zostać udostępnione nowe windy, łączące przejście podziemne z peronami. Zostały one już odebrane przez Urząd Dozoru Technicznego.

W ramach przebudowy odnowione zostało też przejście podziemne. – Planujemy przedłużenie tego przejścia, które w niedalekiej przyszłości będzie stanowić bezpieczną trasę dla pieszych, łączącą miasto z obu stron stacji – dodaje Ząbek. W ramach kolejnego etapu modernizacji, wyremontowany ma zostać także środkowy peron nr 2. Prace budowlane są przewidziane na rok 2019.

/mn/