Dopiero na wiosnę rzeczniczka Urzędu Miejskiego Magdalena Dzwonkowska zapowiada zmianę źle wyznaczonych miejsc postojowych na części ulicy 1 Maja. Urzędniczka nie odpowiada na pytanie, na jakiej podstawie stworzono obecny parking, na którym nawet małe samochody się zwyczajnie nie mieszczą.
O za ciasnych miejscach postojowych, które zmuszają kierowców albo do zajmowania znacznej części i tak wąskiego chodnika, albo do pozostawiania tyłu pojazdu na jezdni, bądź wreszcie – do ignorowania znaków, pisaliśmy 8 lutego. Po zmierzeniu okazało się, że wyznaczone liniami poziomymi miejsca mają tylko 3 metry długości i od 1,9 do 2 metrów szerokości. Zgodnie z obowiązującymi od 1 stycznia tego roku przepisami wymiary powinny dla aut osobowych wynosić 2,5 metra na 5 metrów. Według wcześniejszych przepisów – 2,3 metra na 5 metrów. Jakby nie liczyć, ani wcześniej, ani tym bardziej teraz prawo zostało złamane, a co ważniejsze – taki stan może zagrażać bezpieczeństwu zarówno pieszych, jak i kierowców.
6 lutego zadaliśmy pytania pani rzecznik Magdalenie Dzwonkowskiej:
na podstawie art. 3a prawo prasowe po interwencji czytelników proszę o informację, na jakiej podstawie w widoczny na zdjęciach sposób wyznaczono miejsca na parkingu wzdłuż ulicy 1 Maja w Świdnicy? Miejsca postojowe nie spełniają norm zawartych w rozporządzeniu:
Według nowego Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa (z dnia 14 listopada 2017 r.), które zmienia dotychczasowe wytyczne odnośnie rozmiarów miejsc parkingowych, stosowne przepisy otrzymały brzmienie:
„§ 21. 1. Stanowiska postojowe dla samochodów powinny mieć wymiary wynoszące
co najmniej:
1) szerokość 2,5 m i długość 5 m – w przypadku samochodów osobowych;
2) szerokość 3,6 m i długość 5 m – w przypadku samochodów osobowych użytkowanych przez osoby niepełnosprawne;
Ponadto taki sposób wyznaczenia miejsc postojowych przy ruchliwej ulicy stwarza zagrożenie zarówno dla pieszych, jak i dla osób poruszających się samochodami. Dlaczego z pogwałceniem przepisów ten niewymiarowy i niebezpieczny parking objęty jest dodatkowo Strefą Płatnego Parkowania?
Na żadne z tych pytań odpowiedzi nie otrzymaliśmy, mimo ponowienia prośby. Magdalena Dzwonkowska odpisała 20 lutego 2018 roku:
„Zmiana szerokości miejsc parkingowych wymaga zmiany projektów organizacji ruchu, wymiany znaków pionowych i zmiany znaków poziomych.
W Świdnicy malowanie znaków poziomych odbywa się corocznie w pierwszym możliwym terminie (ze względu na warunki atmosferyczne – temperaturę, wilgotność), czyli od 15 kwietnia do 31 maja. W 2018 roku, w tym terminie zostaną zastosowane zmiany organizacji ruchu w wielu lokalizacjach, m.in. na ul. 1 Maja.”
O interwencję zwróciliśmy się również do Komendy Powiatowej Policji w Świdnicy, prosząc o zajęcie się zagrożeniem, jakie stwarza za ciasny i za krótki parking przy ruchliwej ulicy. Oficer prasowy Magdalena Ząbek poinformowała, że „sprawa przekazana przez Pani Redakcję dot. miejsc postojowych przy ul. 1 Maja w Świdnicy została w całości przekazana, zgodnie z właściwością, do Komisji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przy Urzędzie Miasta w Świdnicy, gdzie zostanie rozpatrzona.”
Wygląda więc na to, że szybkich zmian nie będzie. Do sprawy wrócimy.
Agnieszka Szymkiewicz
[email protected]