Z mniejszymi lub większymi problemami, ale rozbudowa sieci świdnickich tras rowerowych cały czas idzie naprzód. Po wybudowaniu tras wzdłuż ulicy Kopernika i Łukasińskiego przyszła kolej na połączenie centrum z Osiedlem Młodych. Na razie planowany jest tylko krótki fragment ścieżki. Jej przedłużenie może jednak oznaczać spore utrudnienia dla kierowców.
O utworzeniu trasy rowerowej łączącej największe świdnickiego osiedle mieszkaniowe ze śródmieściem mówi się już od kilku lat. Temat ten był poruszany między innymi we wrześniu 2015 roku, kiedy to władze miasta przedstawiły radnym plan rozwoju infrastruktury drogowej w Świdnicy na lata 2014-2020. Wśród wielu proponowanych inwestycji znalazła się właśnie budowa nowego połączenia dla jednośladów. Zgodnie z planem drogowców, trasa miałaby swój początek na skrzyżowaniu Ignacego Prądzyńskiego i Stefana Wyszyńskiego, następnie wzdłuż ulicy Wyszyńskiego, Riedla, Ofiar Oświęcimskich, Komunardów, by zakończyć się na skrzyżowaniu ulic Grodzkiej i Zamkowej.
Pomysł ten ma swoje zalety, ale też istotne wady – skrupulatnie wyliczone w opracowaniu przygotowanym przez świdnicki magistrat. Jak zauważają urzędnicy, „bez dużych nakładów finansowych nie da się zrealizować przedmiotowego zadania”. Wskazują też, że na odcinku od Prądzyńskiego do Marcinkowskiego nie da się wyznaczyć pasa dla rowerów na jezdni, ze względu na zbyt małą jej szerokość. Z kolei „chodniki na odcinku od wjazdu do wieżowców Wyszyńskiego 3-9 do ulicy Marcinkowskiego nie pozwalają na dopuszczenie ruchu dwukierunkowego ze względu na szerokość, przez co niezbędne będą inwestycje w rozbudowę infrastruktury drogowej”.
Najmniej problemów wywołuje fragment ścieżki, mający przebiegać od skrzyżowania ulic Zamenhofa i Ofiar Oświęcimskich do wjazdu na parking Szkoły Podstawowej nr 2. Znajdujący się na tym odcinku chodnik jest wystarczająco szeroki, by stworzyć na nim trasę dla jednośladów. Właśnie z takim zamiarem świdnicki magistrat ogłosił w listopadzie ubiegłego roku przetarg na przebudowę wspomnianego odcinka. Zamówienie nie spotkało się jednak z zainteresowaniem wykonawców, przez co całą procedurę trzeba było unieważnić. Dopiero na drodze negocjacji udało się porozumieć z firmą budowlaną, która za 128 tys. złotych wyremontuje krzywy i połamany chodnik, oraz wybuduje równoległą do niego ścieżkę rowerową. Szkopuł w tym, że trasa o długości zaledwie 150 metrów nie będzie połączona z żadną inną ścieżką, pozostając w zasadzie bezużyteczna dla cyklistów.
Może się to zmienić dopiero po utworzeniu kolejnego odcinka, prowadzącego od wjazdu na teren SP nr 2 do ulicy Komunardów. Tu istnieje jednak największy problem, którego rozwiązanie uderzy w kierowców korzystających z ulicy Ofiar Oświęcimskich. Według drogowców znajdujące się tam „chodniki są zbyt wąskie i w dodatku stoją na nich słupy oświetlenia ulicznego, słupki oznakowania pionowego, kubły na śmieci oraz dopuszczone jest parkowanie samochodów. Aby móc wprowadzić dwukierunkowy ruch rowerowy na chodniki niezbędne jest poszerzenie chodnika kosztem jezdni”.
Urzędnicy tworzący „drogowy plan na lata 2014-2020” zaproponowali więc alternatywne rozwiązanie, które także odbędzie się kosztem zmotoryzowanych mieszkańców. „Innym wariantem jest wyznaczenie pasów rowerowych na jezdni, jednak to powoduje likwidację miejsc do parkowania przy krawędzi jezdni. Dodatkowo należy zlikwidować pasy lewoskrętu przy skrzyżowaniu z ul. Lwa Tołstoja”. To oznaczałoby konieczność przebudowy skrzyżowania, które ostatnie zmiany przeszło w 2011 roku przy okazji budowy sąsiedniego marketu.
– Ścieżka rowerowa łącząca centrum miasta z Osiedlem Młodych jest ujęta w planie rozwoju sieci drogowej Świdnicy na lata 2014-2020. W tej chwili skupiamy się na realizacji tych ścieżek rowerowych, które otrzymały dofinansowanie na ich wykonanie – tłumaczy Magdalena Dzwonkowska ze świdnickiego magistratu. Zapewnia przy tym, że obecne działania Urzędu Miasta to jedynie początek inwestycji w infrastrukturę rowerową w Świdnicy. Planowana jest m.in. trasa dla rowerzystów łącząca miasto z Bystrzycą. – O kolejnych planach w realizacji inwestycji związanych z budową nowych ścieżek rowerowych będziemy mieszkańców na bieżąco informować, po podjęciu stosownych decyzji i przygotowaniu odpowiednich dokumentów – deklaruje rzecznik.
/mn/
Zdjęcia Dariusz