Strona główna 0_Slider Kładka nad Bystrzycą ustawiona. Będzie też tunel pod torami

Kładka nad Bystrzycą ustawiona. Będzie też tunel pod torami [FOTO]

0

Nad rzeką Bystrzycą na Kraszowicach została już zamontowana nowa kładka pieszo-rowerowa. Jej rozpiętość wynosi 31,5 metra, a szerokość użytkowa – 3 metry. Na zamontowanej konstrukcji stalowej wykonana zostanie teraz żelbetowa płyta pomostowa. W ramach tej inwestycji kończą się również prace związane z budową ciągu pieszo-rowerowego. Finał inwestycji wartej ponad 1 mln zł planowany jest na koniec sierpnia. W drugim etapie prac powstanie także tunel pod torami, by umożliwić dojście do kładki od strony Kraszowic. Na ten cel miasto zdecydowało się dołożyć 1,3 mln zł.

Od lat mieszkańcy dzielnicy Kraszowice skracali sobie drogę do centrum miasta, pokonując niebezpieczny wiadukt kolejowy. Świdniczanie apelowali o budowę ścieżki pieszo-rowerowej wraz z bezpieczną przeprawą nad rzeką od 2013 roku. Rozmowy z ówczesnym prezydentem Wojciechem Murdzkiem nie przyniosły efektów. Kolejny raz temat podjęty został w maju 2015 roku na spotkaniu z prezydent Beatą Moskal-Słaniewską. Wspólnie z mieszkańcami dzielnicy Kraszowice zadecydowano, że spośród kilku projektów zgłoszonych do budżetu obywatelskiego 2014 zarezerwowane 100 tys. zł zostanie przeznaczone na przygotowanie dokumentacji związanej z realizacją kładki – przejścia pieszo-rowerowego przez rzekę Bystrzyca.

Przetarg wygrało Świdnickie Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów. Prace budowlane rozpoczęto w marcu tego roku. – Wczoraj nad rzeką Bystrzycą na Kraszowicach zamontowana została nowa kładka pieszo-rowerowa. To obiekt jednoprzęsłowy o konstrukcji stalowej, kratownicowej spawanej. Kratownice wykonane zostały z rur stalowych. Rozpiętość kładki wynosi 31,5 metra, szerokość użytkowa – 3 metry. Wykonano ją w całości na konstrukcji stalowej łącznie z zabezpieczeniem antykorozyjnym, a następnie przetransportowano na miejsce budowy. Na zamontowanej konstrukcji stalowej wykonana zostanie teraz żelbetowa płyta pomostowa. Łączny ciężar zamontowanej konstrukcji wynosi około 18,5 tony – informuje Magdalena Dzwonkowska, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Świdnicy. – W ramach tej inwestycji kończą się również prace związane z budową ciągu pieszo-rowerowego o nawierzchni bitumicznej, długości około 631 metrów i szerokości 3 metrów. Kładka, jak i ścieżka zostaną także oświetlone – posadowionych zostanie 29 słupów oświetleniowych – dodaje. Prace potrwają do końca sierpnia, następnie rozpoczną się procedury związane z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie. Wartość zadania wynosi 1 040 000 zł.

Ze względu na to, że od strony Kraszowic nie ma dojścia do kładki, a PKP PLK nie zgodziło się na zrobienie przejazdu przez tory, miasto zdecydowało się również na wybudowanie tunelu. Pod koniec kwietnia Rada Miejska przyjęła uchwałę m.in. o przeznaczeniu 1,3 mln zł na „budowę przejścia pieszo-rowerowego przez tory kolejowe w rejonie ulicy Kraszowickiej”. – W tej chwili trwają prace projektowe i ostatnie uzgodnienia z właścicielem terenu czyli PKP PLK S.A. Budowa tunelu pod torami będzie II etapem tej inwestycji – tłumaczy Magdalena Dzwonkowska.