Strona główna 0_Slider Wakacyjny pociąg muzealny rozpoczyna nowy sezon

Wakacyjny pociąg muzealny rozpoczyna nowy sezon

4

Już w najbliższą niedzielę zabytkowy skład wagonów z historyczną lokomotywą TK-48 wyruszy na trasę Jaworzyna Ślaska – Świdnica – Krzyżowa – Dzierżoniów. Na pasażerów czekać będzie nie tylko przejażdżka, ale także zwiedzanie z przewodnikami atrakcji w miejscach postojów. Pociągiem o nazwie Hilbert Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku inauguruje trzeci sezon wakacyjnych przejazdów muzealnych.

Po przeszło 20 latach przerwy pociągi prowadzone przez lokomotywy parowe powróciły od 2015 roku na kolejowe szlaki Przedgórza Sudeckiego. Uruchomianie corocznie tego  połączenia jest wyrazem chęci i dobrej współpracy między samorządami, organizacjami turystycznymi oraz  Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku. Celem tej współpracy jest aktywna ochrona i promocja dziedzictwa przemysłowego – w tym kolejowego – na terenie historycznego Śląska – informuje muzeum. – Jest to dla nas szczególne ważne tym bardziej, że zarówno lokomotywa, jak i wagony zostały poddane naprawie na terenie Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku w oparciu o nasze siły i środki. Parowóz TKt48-18 z wagonami Ci28 był typowym składem pasażerskim w rejonie Sudetów w pierwszych powojennych dekadach XX wieku. Lokomotywa została wyprodukowana w zakładach Im. Józefa Stalina w Poznaniu (dawniej HCP) w 1951 r., wagony pochodzą z przedwojennej wrocławskiej wytwórni taboru kolejowego Linke Hofmann Werke (późniejszy PAFAWAG), zostały wyprodukowane w 1928 r.

W niedzielę 18 czerwca z Jaworzyny Śląskiej przez Świdnicę, Krzyżową do Dzierżoniowa wyruszy pociąg specjalny HILBERT. Uczestnicy przejazdu będą mieli okazję zwiedzić Młyn Hilberta, największy sprawny, kompletny i przede wszystkim zabytkowy młyn zbożowy na Dolnym Śląsku. Początki młyna sięgają pierwszej połowy XIX stulecia. Karol Zygmunt Hilbert, śląski przemysłowiec i filantrop, w 1837 r. uruchomił w Bielawie pierwszy na Śląsku parowy młyn. Po 30 latach zdecydował się przenieść działalność do Dzierżoniowa gdzie w budynku dawnej farbiarni uruchomił nowy zakład. W listopadzie 2016 roku Młyn Hilberta stał się oddziałem Fundacji Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego Śląska. Plany Fundacji przewidują organizację i udostępnienie obiektu dla zwiedzających w drugiej połowie 2017 r. Do tego czasu młyn udostępniany będzie tylko okazjonalnie.

Rozkład jazdy dla pociągu Hilbert 18 czerwca:

10:54 Jaworzyna Śląska (STACJA PKP),
11:05 / 11:08 Świdnica Miasto
11:16 / 11:19 Krzyżowa
11:42 Dzierżoniów Śląski
13:25 Dzierżoniów Śląski
13:48 / 13:51 Krzyżowa
13:59 / 14:02 Świdnica Miasto
14:13 Jaworzyna Śląska (STACJA PKP)

CENY BILETÓW.KLIKNIJ

Regularne weekendowe przejazdy rozpoczną się 1 lipca i będą organizowane do 13 września 2017 roku. Muzeum do dyspozycji podróżnych oddaje  porannego CZERWONEGO BARONA i popołudniowego HILBERTA. Wycieczki pociągami specjalnymi z parowozem umożliwią zwiedzanie Jaworzyny Śląskiej, Świdnicy, Krzyżowej oraz Dzierżoniowa.

Historyczny skład porusza się po najstarszym fragmencie tzw. Podsudeckiej Magistrali Kolejowej. Jej początki sięgają pierwszej połowy XIX w. W lipcu 1844 r. Towarzystwo Kolei Wrocławsko – Świdnicko – Świebodzickiej oddało do użytku linię łączącą Świdnicę z otwartą rok wcześniej linią kolejową Wrocław – Świebodzice. W następnych dekadach linia była wydłużana by uzyskać swój ostateczny kształt w 1876 r.

Skład pociągu tworzy lokomotywa parowa TKt48-18 z 1951 r. oraz 3 wagony osobowe serii Ci28 z 1928 r.. Podróżni mogą kupić bilet w jedną lub dwie strony, podróżować na całej linii lub tylko pomiędzy wybranymi stacjami. Cennik zostanie zamieszczony na stronie internetowej muzeum.

/opr. asz/

Poprzedni artykułZ mapami i zadaniami odkrywali Świdnicę [FOTO]
Następny artykułOstatni mecz sezonu: Orzeł Sadowice – Polonia-Stal Świdnica [RELACJA LIVE]