Strona główna Temat dnia Zasady zdrowego i właściwego żywienia

Zasady zdrowego i właściwego żywienia

0

Nie ulega wątpliwości, że dorośli odżywiają się źle, z kolei dzieci i nastolatki cierpią na nadwagę, co powoduje wzrost zachorowań na choroby cywilizacyjne.

Dlaczego zdrowe żywienie?
Dobrze zbilansowana dieta odgrywa olbrzymią rolę w profilaktyce wielu chorób, chroni przed nadwagą i zwiększa odporność organizmu. Żadne cudowne suplementy nie są w stanie zastąpić naturalnych witamin i mikroelementów znajdujących się w warzywach i owocach.
Nieprawidłowe odżywianie może być nie tylko przyczyną cukrzycy, nadciśnienia tętniczego, miażdżycy, ale powoduje kłopoty z pamięcią, uczucie ciągłego zmęczenia.
Regularne posiłki
To podstawa zdrowej diety. W ciągu dnia powinniśmy jeść 3 posiłki główne (śniadanie, obiad, kolacja) oraz 2 posiłki lżejsze (II śniadanie, podwieczorek). Należy rozplanować je w równych odstępach czasu, dzięki temu organizm zapamięta, że będzie regularnie odżywiany i nie musi gromadzić zapasów, w ten sposób unikniemy nadwagi. Kolacja powinna być zjedzona 2 godzin przed udaniem się na spoczynek.
Dieta zbilansowana
To dieta, która dostarcza organizmowi wszystkich niezbędnych składników. Nie musimy znać składu wszystkich produktów, wystarczy, że dieta będzie urozmaicona. Im bardziej różnorodne posiłki, tym większa gwarancja, że będzie ona zawierała wszystkie witaminy i mikroelementy. Najlepiej spożywać różne gatunki mięsa, ryb (morskie i słodkowodne), warzyw, owoców, kasz.
Co należy ograniczyć
Przede wszystkim ograniczenia wymagają produkty wysoko przetworzone, które zawierają wiele konserwantów a mało składników odżywczych.
Tłuszcze zwierzęce powinny zostać zastąpione tłuszczami roślinnymi, które nie zawierają cholesterolu, natomiast bogate są w nienasycone kwasy tłuszczowe omega 3 i omega 6.
Ograniczeniu powinno ulec także spożywanie słodyczy, które zawierają dużo cukrów, można zastąpić je gorzką czekoladą.
Z diety powinna zostać wyeliminowana sól, która przyczynia się do wiązania wody w organizmie i jest główną przyczyną nadciśnienia tętniczego.
Co należy zwiększyć
Dobrze zbilansowana dieta zawiera dużo produktów bogatych w błonnik, który korzystnie wpływa na metabolizm i nie powoduje nadwagi. Ma również wpływ na prawidłowość trawienia. Bogate w błonnik jest pieczywo pełnoziarniste, ciemny ryż, makaron z mąki razowej. Duże jego ilości znajdują się w warzywach (zwłaszcza strąkowych) oraz owocach. Dodatkowo zawierają one łatwo przyswajalne cukry proste.
W prawidłowym odżywianiu ważną rolę odgrywa woda mineralna, powinniśmy jej pić ok. 2l dziennie. Woda odgrywa ważną rolę w rozprowadzaniu substancji w organizmie, pomaga usuwać produkty uboczne przemiany materii. Najlepiej pić ją często w małych porcjach, jednorazowe wypicie dużej ilości jednorazowo może powodować wypłukiwanie soli mineralnych.
Przestrzeganie zasad zdrowego żywienia nie jest trudne, trzeba tylko zmienić dotychczasowe nawyki. Do zmiany sposobu odżywiania trzeba się odpowiednio przygotować. Po pierwsze warto zrobić listę produktów zalecanych i zabronionych, po drugie należy rozplanować posiłki i przestrzegać ich godzin, po trzecie trzeba zaopatrzyć się w pojemniki ułatwiające przechowywanie produktów i zabieranie jedzenia do szkoły lub pracy.

Artykuł przygotowano z udziałem fachowców z naczyniajednorazowe.pl – lidera w dziedzinie produkcji opakowań jednorazowych dedykowanych dla gastronomii oraz odpowiedniego przechowywania żywności.

/artykuł sponsorowany/