Szybciej i wygodniej pojedziemy w 2021 r. ze Świdnicy do Wrocławia i z Dzierżoniowa do Legnicy (przez Świdnicę). Nowe przystanki zwiększą dostępność do kolei regionalnej. Dziś podpisane zostały umowy pomiędzy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A a Województwem Dolnośląskim na przeprowadzenie rewitalizacji odcinków linii kolejowych Wrocław Gł. – Świdnica i Legnica – Dzierżoniów Śląski – informuje biuro prasowe Dolnośląskiego Wojewódzkiego Urzędu Marszałkowskiego.
Pociąg z Wrocławia ma dojeżdżać m.in. do stacji Świdnica Przedmieście
– W ramach naszego RPO ogromne pieniądze przeznaczamy na rozwój kolei. Inwestujemy zarówno w nowoczesny tabor, jak i modernizacje linii kolejowych. W sumie na rewitalizację infrastruktury kolejowej przeznaczymy ponad 300 mln złotych. Dzisiejsza umowa dotyczy modernizacji trzech linii, jej wartość to ok. 240 mln złotych, z czego 170 mln złotych będzie pochodzić z dolnośląskiego RPO – mówi marszałek Cezary Przybylski.
Realizowane wspólnie z PKP PLK inwestycje to ważny element rozbudowy potencjału kolei regionalnych na Dolnym Śląsku. To również kolejny etap tworzenia kolei aglomeracyjnej.
– Stale pracujemy nad doskonaleniem kolei aglomeracyjnej. Linia nr 285 jest jej ważną składową. Bardzo się cieszę, że już w 2020 roku linia zostanie uruchomiona w nowym, bezpiecznym i komfortowym standardzie. Zakończenie tej inwestycji jest kluczowe dla funkcjonowania całego systemu kolei aglomeracyjnej. W tym miejscu warto podziękować nie tylko urzędnikom i pracownikom PLK, ale też wszystkim ruchom miejskim, które postulowały realizację tego zadania – mówi Jerzy Michalak, członek zarządu województwa.
Koleją pod Ślężę i do Świdnicy
Projekt „Rewitalizacja linii kolejowej nr 285 na odcinku Wrocław Gł. – Świdnica Przedmieście wraz z linią nr 771 Świdnica Przedmieście – Świdnica Miasto” zapewni sprawniejsze i krótsze podróże dzięki wyposażeniu linii w niezbędne urządzenia sterowania ruchem kolejowym, elektroenergetyki i telekomunikacji. Planowana jest również budowa nowych przystanków pod warunkiem uzyskania pozytywnej rekomendacji w studium wykonalności. Prace obejmą poprawę bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych oraz roboty związane z poprawą stanu obiektów inżynieryjnych. Realizacja projektu zapewni większą dostępność mieszkańcom do rynku pracy w sąsiednich miejscowościach, w tym specjalnej strefy ekonomicznej – podstrefy Wrocław – Kobierzyce. Krótsze będą też podróże do Wrocławia. Lepsze wykorzystanie możliwości kolei wpłynie na zmniejszenie ruchu samochodowego, tym samym na zmniejszenie emisji spalin i poprawę stanu środowiska naturalnego.
Szacowana wartość projektu przekracza 166 mln zł. Wkład UE to 85% czyli prawie 115 mln zł. Studium wykonalności powstanie do roku 2019, a realizacja w trybie „Projekt i Budowa” potrwa do końca roku 2020.
Przypomnijmy: Od 2013 roku Świdnica ma bezpośrednie kolejowe połączenie z Wrocławiem przez Jaworzynę Śląską. Walka o modernizację linii 285, nieczynnej od 2000 roku, trwała wiele lat. (red.)
Od 2021 r. szybciej z Legnicy do Dzierżoniowa
Celem projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 137 na odcinku Legnica – Dzierżoniów” jest zwiększenie dostępności kolei i rozwój społeczny i gospodarczy regionu. Na trasie pociągi pojadą szybciej i poprawi się obsługa podróżnych na stacjach i przystankach. Projekt obejmować będzie rewitalizację ok. 40 km linii kolejowej Legnica – Dzierżoniów (nr 137). Wykonane zostaną prace torowe, przy obiektach inżynieryjnych oraz związane z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym i energetyką. Poziom bezpieczeństwa zwiększy przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych. Poprawi się też obsługa pasażerów dzięki przebudowie peronów. Możliwe jest również wybudowanie nowych przystanków, co ew. wykaże studium wykonalności
Wartość projektu to prawie 80 mln zł, a szacowany wkład UE 85% tj. ponad 55 mln zł. Również w tym przypadku studium wykonalności powstanie do roku 2019, a realizacja w trybie „Projekt i Budowa” potrwa do końca roku 2020.
– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zrealizują kolejne projekty na Dolnym Śląsku, warte ponad 240 mln zł. Zapewnią one krótsze i bezpieczniejsze podróże mieszkańcom regionu i aglomeracji wrocławskiej. Dzięki nim wygodniejsze będą również połączenia dalekobieżne z Dolnego Śląska do innych województw – podsumowuje Andrzej Kudła, z-ca dyrektora Śląskiego Regionu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Projekty realizowane są w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014-2020.
/DWUP/