Szansę na przywrócenie bezpośredniego połączenia Świdnicy z Kędzierzynem Koźle, a dalej Katowicami, stwarza planowane przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa uzupełnienie listy kolejowych połączeń międzywojewódzkich i międzynarodowych. Do ogłoszonych przez ministra konsultacji włączyło się Świdnickie Forum Rozwoju.
– Przed 2000 rokiem ze Świdnicy można było dojechać na Śląsk, a nawet dalej, bez konieczności przesiadania się. Dzisiaj żaden przewoźnik nie ma możliwości zaproponowania takiego połączenia, bowiem nie figuruje ono na liście ministerialnej. Jesteśmy przekonani, że bezpośredni pociąg na Opolszczyznę i Śląsk cieszyłby się dużym powodzeniem – mówi Marcin Paluszek, prezes SFR. Nowa lista powinna być gotowa w pierwszych miesiącach przyszłego roku.
Adam Grabicki ze stowarzyszenia dokładnie opisuje inicjatywę:
Świdnickie Forum Rozwoju wniosło uwagi do konsultowanego Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa zmieniającego rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 9 października 2012 r. w sprawie planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w zakresie sieci komunikacyjnej w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym.
Po roku 2000, kiedy to zawieszono kursowanie bezpośrednich pociągów pasażerskich po tzw. Magistrali Podsudeckiej (Legnica – Jaworzyna Śląska – Świdnica – Dzierżoniów – Kamieniec Ząbkowicki – Nysa i dalej w stronę Górnego Śląska) nasz region stracił ważne połączenie, które korzystnie wypływało na gospodarczo-społeczny rozwój miejscowości położonych przy linii kolejowej 137 Legnica – Katowice (dla przypomnienia, suma mieszkańców większych miejscowości leżących przy linii kolejowej 137 przekracza 3 miliony – jest to najprawdopodobniej najlepszy argument za ponownym uruchomieniem bezpośrednich połączeń międzywojewódzkich po Magistrali Podsudeckiej).
Świdnickie Forum Rozwoju jest aktywnym stowarzyszeniem działającym na rzecz poprawy poziomu życia w Świdnicy. Wielokrotnie zabieraliśmy również głos w sprawach kolejowych np. przeprowadziliśmy zbiórkę podpisów pod apelem o wpisanie remontu linii kolejowej 137 na podstawową listę Krajowego Programu Kolejowego czy wnioskiem o zakończenie procesu fizycznej likwidacji linii kolejowej 285 Wrocław Główny – Świdnica Miasto – Jedlina Zdrój. Na naszym koncie mamy również wiele próśb o poprawę stanu technicznego linii kolejowej 137 i stacji Świdnica Miasto oraz poprawę konkurencyjności kolei na liniach biegnących przez nasze miasto.
Bezpośrednie kolejowe międzywojewódzkie połączenie pasażerskie w relacji Legnica – Jaworzyna Śląska – Świdnica – Kamieniec Ząbkowicki – Kędzierzyn Koźle przedłużonej do Katowic wpłynie pozytywnie na konkurencyjność transportu kolejowego w regionach położonych wzdłuż linii kolejowej 137. Dzięki uruchomieniu połączenia południowa część Dolnego Śląska i Opolszczyzny zyska atrakcyjne połączenie z Konurbacją Śląską. Miasta takie jak Jawor, Strzegom, Świdnica, Dzierżoniów, Nysa zyskają na atrakcyjności, zahamowany zostanie znaczny odpływ mieszkańców w/w miast do większych ośrodków-lepiej skomunikowanych. Poprawie ulegnie bezpieczeństwo podróżowania (porównując z komunikacją drogową). Magistrala Podsudecka przestanie być głównie linią towarową- zatrzymanie degradacji infrastruktury kolejowej. Zagęszczeniu ulegnie siatka połączeń lokalnych obsługiwanych przez Koleje Dolnośląskie, Przewozy Regionalne i Koleje Śląskie.