Strona główna Kultura Festiwal z organami w roli głównej

Festiwal z organami w roli głównej

0

Maciej i Zuzanna Batorowie – niestrudzeni propagatorzy muzyki organowej zapraszają na festiwal poświęcony organom: w tym roku szczególna uwaga skupiona będzie na instrumentach, które powstały w świdnickiej fabryce firmy Schlag und Söhne. Przed nami koncertowy lipiec.

organy

W wyniku odwołania po pierwszej turze naboru wniosków do Ministerstwa Kultury Fundacja Wspierania Kultury Muzycznej Chorda Auxit otrzymała dotację na tegoroczny Festiwal.

Organizatorzy postanowili zatem rozszerzyć działalność koncertową na Wałbrzych, Świebodzice i Bardo! Oprócz tego tradycyjnie koncerty odbywać się będą w Świdnicy.

Zmianie uległa formuła i nazwa Festiwalu – w tym roku będzie to Międzynarodowy Festiwal im. Christiana Schlaga, podczas koncertów używane będą wyłącznie organy firmy Schlag & Söhne.

plakat
Pierwszy koncert 1 lipca, wystąpią Marcjanna Myrlak – mezzosopran oraz Maciej Bator na organach. w programie  muzyka barokowa, w tym “Stabat mater” Antonio Vivaldiego! Kościół pw. św. Krzyża w Świdnicy – 1.07.2016, piątek, godzina 19.00

Podczas drugiego koncertu festiwalowego zabrzmią organy firmy Schlag und Söhne z kościoła ewangelickiego w Wałbrzychu. Wystąpi niemiecki organista Thomas Cornelius z programem, na który złożyła się XX- wieczna muzyka romantyczna, kompozycje własne. Kościół Ewangelicko – Augsburski pw. św. Zbawiciela w Wałbrzychu, 2 lipca, sobota, godzina 19.00

Marcjanna Myrlak – w wieku 7 lat rozpoczęła naukę gry na skrzypcach w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II st. im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu. Od 1998 r. kontynuowała edukację w klasie waltorni mgra Zbigniewa Wasika. W 2011 r. ukończyła studia na Wydziale Wokalnym w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, w klasie swego ojca Kazimierza Myrlaka.
Aktualnie jest beneficjentką Programu Kształcenia Młodych Talentów „Akademia Operowa” Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. Swoje umiejętności doskonaliła biorąc udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Izabellę Kłosińską, Olgę Pasiecznik, Ewę Podleś, Annę Radziejewską, Doris Yarick-Cross, Andrzeja Dobbera, Jerzego Marchwińskiego, Eytana Pessena oraz Matthiasa Rexrotha.
Współpracowała z Operą na Zamku w Szczecinie, Stowarzyszeniem Miłośników Muzyki Barokowej Dramma Per Musica, Narodowym Centrum Kultury oraz, w ramach cylku “Letnich Koncertów”, z Sinfonią Varsowią.
Jesienią 2015 roku, podczas 53. Bydgoskiego Festiwalu Muzycznego oraz XX Festiwalu Kompozytorów Polskich im. Prof. Henryka Mikołaja Góreckiego w Bielsku-Białej wykonywała pratie solowe w utworach Dies Illa i Credo Krzysztofa Pendereckiego pod dyrekcją Kompozytora.

Maciej Bator – jest absolwentem Szkoły Muzycznej II stopnia im. S. Moniuszki w Wałbrzychu (klasa organów Marka Mikonowicza), Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie (klasa prof. Andrzeja Chorosińskiego) oraz Staatliche Hochschule für Musik und darstellende Kunst w Stuttgarcie (klasa Jona Laukvika). Obecnie mieszka w Świdnicy – jest organistą Kościoła Pokoju oraz dyrektorem Akademii Dobrej Muzyki – nowatorskiej szkoły

Thomas Cornelius – organista, pianista, klawesynista i kompozytor. Autor muzyki do ponad 30 filmów dla niemieckiej telewizji m.in. Arte, ARD, ZDF. Jako pianista i organista koncertuje z największymi niemieckimi orkiestrami m.in. NDR Elbphilharmonie Orchester, Bamberger Symphoniker, Hamburger Symphoniker.
Urodził się w Szlezwiku w Niemczech. Edukację muzyczną rozpoczął w tamtejszej katedrze. Po maturze podjął studia w Wyższej Szkole Muzycznej w Lubece. Uczył się tam gry na organach u prof. E. Lauer, ponadto uczył się dyrygentury, teorii muzyki, klawesynu i śpiewu.
Następnie uzyskał dyplom mistrzowski z zakresu muzyki w Wyższej Szkole Muzycznej i Teatralnej w Hamburgu (organy u prof. W. Zerer, kompozycja u prof. R. Bahr).
Już podczas studiów był organistą w katedrze w St. Marien w Hamburgu. Następnie pracował przez rok jako muzyczny dyrektor w archikatedrze St. Petri w Hamburgu.
W 2015 r. Thomas Cornelius skomponował brakujące Agnus Dei do Mszy c-moll KV 427 Wolfganga Amadeusza Mozarta, premiera zakończyła się wielkim sukcesem w ślad za którym utwór ten będzie wykonywany m.in. w
Köelner Philharmonie.