Strona główna Bez kategorii Obwodnica Świdnicy. Skończyło się na obiecankach?

Obwodnica Świdnicy. Skończyło się na obiecankach? [AKTUALIZACJA]

27

Po zabiegach władz miasta, po zebraniu blisko 4 tysięcy podpisów wśród świdniczan, po naciskach świdnickich parlamentarzystów premier Ewa Kopacz podczas wizyty na Dolnym Śląsku 18 maja obiecała, że duża obwodnica Świdnicy zostanie wybudowana. Tymczasem ta inwestycja nie znalazła się na ogłoszonej dzisiaj w Opolu oficjalnej liście Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014- 2023. Deklaracja padła tuż przed wyborami prezydenckimi.

obwodnica 10

Na razie udało się zrealizować 3-kilometrową mała obwodnicę.

Premier Kopacz wraz z Marią Wasiak, minister infrastruktury, ogłosiła dzisiaj przeznaczenie na Program Budowy Dróg Krajowych 107 miliardów złotych, z czego blisko połowa zostanie przeznaczona na budowę 57 obwodnic w kraju. PAP podaje listę tych inwestycji:

OBWODNICE W CIĄGACH DRÓG KRAJOWYCH

Budowa obwodnicy Brodnicy (lata realizacji 2014-2016)
Budowa obwodnicy Inowrocławia (2014-2017)
Budowa obwodnicy Wielunia (2014-2017)
Budowa obwodnicy Bełchatowa (2015-2017)
Budowa obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego (2014-2017)
Budowa obwodnicy Jarocina (2014-2017)
Budowa obwodnicy Góry Kalwarii (2015-2019)
Budowa obwodnicy Olsztyna (2015-2019)
Budowa obwodnicy Kłodzka (2016-2018)
Budowa obwodnicy Nysy (2015-2017)
Budowa obwodnicy Kościerzyny (2016-2017)
Budowa obwodnicy Sanoka (2017-2020)
Budowa obwodnicy Szczecinka (2017-2019)
Budowa obwodnicy Wałcza (2016-2018)
Budowa II jezdni obwodnicy Kobylanki, Morzyczyna, Zieleniewa (2016-2019)
Budowa obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej (2017-2022)
Budowa obwodnicy Kołbieli (2019-2022)
Budowa obwodnicy Niemodlina (2017-2021)
Budowa obwodnicy Opatowa (2018-2022)
Budowa obwodnicy Ujścia i Piły – Etap I – obwodnica Ujścia (2019-2022)
Budowa obwodnicy Kępna (2016-2020)
Budowa obwodnicy Zatora (2016-2020)
Budowa obwodnicy Poręby i Zawiercia (2017-2021)
Budowa obwodnicy Stalowej Woli i Niska (2016-2020)
Budowa obwodnicy Bolkowa (2016-2020)
Budowa obwodnicy Iłży (2017-2020)
Budowa obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej (2016-2018)
Budowa obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego (2017-2021)
Budowa obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego (2016-2020)
Budowa obwodnicy Zabierzowa (2017-2020)
Budowa obwodnicy Kędzierzyna Koźle (2017-2021)
Budowa obwodnicy Nowego Miasta Lubawskiego (2017-2020)
Budowa obwodnicy Myśliny (2017-2018)
Budowa obwodnicy Nowego Sącza i Chełmca 2017-2020
Legionowo – Budowa III etapu 2017-2019
Budowa obwodnicy m. Kostrzyn nad Odrą 2022-2025
Budowa obwodnicy Wałbrzycha (odcinek pozamiejski) 2016-2020
Budowa obwodnicy Łochowa (2018-2022)
Budowa obwodnicy Chełma (2020-2023)
Budowa obwodnicy Głogowa (2020-2024)
Budowa obwodnicy Tarnowskich Gór (2019-2023)
Budowa obwodnicy Bartoszyc (2020-2024)
Budowa obwodnicy Skawiny (2017-2018)
Budowa obwodnicy Inowrocławia (łącznik) (2016-2018)
Budowa obwodnicy Łańcuta (2017-2020)
Budowa obwodnicy Sępólna Krajeńskiego i Kamienia Krajeńskiego (2020-2024)
Budowa obwodnicy Praszki (2018-2022)
Budowa obwodnicy Starogardu Gdańskiego (2019-2023)
Budowa obwodnicy Ostrołęki (2019-2022)
Budowa obwodnicy Przecławia i Warzymic (2018-2020)
Budowa obwodnicy Krosna Odrzańskiego (2019-2024)
Budowa obwodnicy Strzelec Krajeńskich (2019-2024)
Budowa obwodnicy Olesna (2019-2024)
Budowa obwodnicy Wąchocka (2016-2019)
Budowa obwodnicy Radomska (2019-2022)
Budowa obwodnicy Obornik (2019-2024)

W maju informowaliśmy:

Świdnicka inwestycja znalazła się na liście rezerwowej Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Pod petycją, która w marcu trafiła do minister infrastruktury o wpisanie obwodnicy podpisało się 3670 osób. W akcję zaangażowały się m.in. władze miasta i posłowie ziemi świdnickiej.
– Z uwagi na zapisy Kontraktu Terytorialnego dla województwa dolnośląskiego oraz liczne głosy społeczeństwa, władz samorządów oraz poparcie przedstawicieli Parlamentu RP, inwestycja oraz warianty jej przeprowadzenia będą przedmiotem dalszych analiz ministerstwa – czytamy w projekcie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, który określa kierunki działań oraz priorytety inwestycyjne w zakresie rozwoju sieci dróg krajowych w Polsce.
Kilkunastokilometrowa obwodnica pozwoliłaby niemal zupełnie wyeliminować ruch ciężarowy z centrum Świdnicy. Na budowę potrzeba ok. 500 milionów złotych. Siłą projektu jest gotowa dokumentacja. Niestety, przez ostatnie kilkanaście lat obwodnicy nie udawało się wprowadzić do narodowego programu budowy dróg krajowych. Nie znalazła się także w kontrakcie terytorialnym dla Dolnego Śląska, dzięki któremu w województwie będą realizowane inwestycje z udziałem środków krajowych i unijnych. Bez pomocy z zewnątrz miasto nie ma szans na samodzielne podjęcie budowy. Premier Kopacz obiecała pieniądze na obwodnicę, na razie jednak szczegóły i terminy nie są znane.

Czekamy na komentarz rzecznika rządu i parlamentarzystów.

/asz/

OŚWIADCZENIE

Świdnicka obwodnica jeszcze nie przegrała!

Zaprezentowana wczoraj przez premier Ewę Kopacz imponująca lista planowanych krajowych inwestycji drogowych, niestety mało optymistycznie ukazuje sprawę obwodnicy Świdnicy. Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-23, szacowany na 107 mld zł zakłada wybudowanie 3,9 tys. km autostrad i dróg szybkiego ruchu oraz 57 obwodnic. Na utrzymanie dróg zaplanowane jest 46,8 mld zł, na modernizację zaś ok. 5 mld zł.

Nie ukrywam, że czekaliśmy na ten program z nadzieją, że zgodnie z deklaracjami, znajdzie się w nim również obwodnica Świdnicy. Inwestycja, o którą zabiegaliśmy m.in. w Ministerstwie Infrastruktury, wspólnie z innymi parlamentarzystami, jak i władzami miasta oraz powiatu,. Konieczność jej powstania akcentowaliśmy też w różnych jednostkach administracji państwowej. Wspólnie też zbieraliśmy podpisy, a aktywnie działając, zmobilizowaliśmy ponad 4 tysiące mieszkańców naszego regionu.

Przeglądając listę planowanych obwodnic, które znalazły się w Programie Budowy Dróg Krajowych ma lata 2014 – 23, czułem rozczarowanie, bo wielokrotnie zapewniano nas, że świdnicka inwestycja spełnia wszelkie kryteria, aby uwzględniono ją w konstruowanym rządowym programie.

Jednak jego ostateczny kształt, ze względu na aktualne możliwości finansowe, uwzględnia przede wszystkim inwestycje, które mają wyższy stopień zaawansowania prac planistycznych i dokumentacyjnych nad nimi, czyli takie, na które już wydatkowano spore środki.

Trzeba przyznać, że obwodnica Świdnicy, w porównaniu np. z obwodnicą Wałbrzycha, czy Głogowa, w kwestii dokumentacji, ma jeszcze sporo braków, których eliminacja pociąga za sobą koszty dodatkowe. Dlatego z całym zaangażowaniem nadal będę zabiegał o to, aby projekt świdnickiej obwodnicy dopracować, by móc walczyć o realizację inwestycji w najbliższym możliwym terminie.

Dziękuję wszystkim, którzy swoimi podpisami poparli projekt budowy obwodnicy Świdnicy. Jestem przekonany, że nasze obywatelskie zaangażowanie zostanie dostrzeżone i w efekcie naszych starań obwodnica jednak powstanie.

Z poważaniem

Robert Jagła

Poseł na Sejm RP