Wieloletnie doświadczenie na stanowisku Rzecznika Konsumentów pozwala mi stwierdzić, iż konsumenci mają ogromną trudność w prawidłowym zredagowaniu pisma reklamacyjnego, a jeśli takowe sporządza sprzedawca, to klienci zazwyczaj podpisują bez zapoznania się z treścią, a jeśli już czytają, to często nie są w stanie ocenić, czy zapisy są zgodne z prawem.
Dlatego też pozwolę sobie zaprezentować wzór zgłoszenia reklamacji do sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową (czyli wówczas, gdy w towarze ujawniły się wady).
…………………………………………………..
Oznaczenie imienia, nazwiska Miejscowość i data
i adresu konsumenta
Pełna nazwa i adres siedziby sprzedawcy
Reklamacja do srzedawcy
Niniejszym, zawiadamiam, iż zakupiony przeze mnie w dniu ………..… towar jest niezgodny z umową. Niezgodność polega na ( opis wady ) …………………
Niezgodność została stwierdzona w dniu ……………………….. Z uwagi na powyższe żądam, na podstawie art. 8 ust. 1 w zw. z art. 4 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego, doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową poprzez naprawę towaru* / wymianę towaru na nowy *
W załączeniu składam kopię paragonu.
Z poważaniem
* Wybór żądania należy do konsumenta, ale w sytuacji wskazania na wymianę towaru, sprzedawca może obronić się przed tym żądaniem i zaproponować naprawę (jeśli wadę można skutecznie usunąć, a wymiana na nowy towar byłaby dla sprzedawcy zbyt kosztowna).
Jeśli towaru nie da się naprawić, ani wymienić na nowy, klient może zażądać obniżenia ceny ( np. w sytuacji, gdy wada nie przeszkadza w użytkowaniu ).
Na ostatnim miejscu konsumentowi przysługuje najdalej idące uprawnienie – odstąpienie od umowy i żądanie zwrotu pieniędzy.
Bardzo ważne jest zwrócenie uwagi na adresata reklamacji, albowiem powyższe zasady dotyczą roszczeń kierowanych do sprzedawcy – nie do gwaranta!
Udzielenie kupującemu gwarancji następuje bez odrębnej opłaty przez oświadczenie gwaranta, zamieszczone w dokumencie gwarancyjnym lub reklamie, odnoszących się do towaru konsumpcyjnego; określa ono obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy właściwość sprzedanego towaru nie odpowiada właściwości wskazanej w tym oświadczeniu. Nie uważa się za gwarancję oświadczenia, które nie kształtuje obowiązków gwaranta.
W dokumencie gwarancyjnym należy zamieścić podstawowe dane potrzebne do dochodzenia roszczeń z gwarancji, w tym w szczególności nazwę i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Rzeczypospolitej Polskiej, czas trwania i terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej. Ponadto powinno być w nim zawarte stwierdzenie, że gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową.
Danuta Mazur
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
w Świdnicy