Łam bariery, bądź tolerancyjny

    1

    Już po raz trzeci Gimnazjum nr 4 w Świdnicy znalazło się w gronie 478 szkół, którym Agencja Narodowa programu „Uczenie się przez całe życie” zaakceptowała projekt.

    W programie Comenius, który jest jednym z kilku programów sektorowych, szkoły mogą realizować Partnerskie Programy Szkolne. I właśnie z takiej szansy Gimnazjum nr 4 skorzystało. Razem z 7 szkołami europejskimi z Włoch, Portugalii, Szwecji, Chorwacji, Rumunii, Grecji i Litwy przez dwa najbliższe lata szkolne będzie realizowało projekt pt.: Młodzi Europejczycy Mówią: przełamujcie bariery, bądźcie tolerancyjni! Główne założenia projektu to promowanie obywatelstwa europejskiego, opartego na tolerancji, szacunku i dialogu wielokulturowym oraz propagowanie wiedzy o Unii Europejskiej i rozwijanie umiejętności komunikacyjnych w języku angielskim.

    W tym projekcie nasza szkoła otrzymała dotację w wysokości 20 tysięcy euro, która w większości pokrywa koszty mobilności – mówi Magdalena Werner – koordynator projektu. Nowością dla nas w tym projekcie będą wyjazdy zagraniczne naszych uczniów. Postanowiłyśmy z moją koleżanką Violettą Zapart, że w tym razem nasi uczniowie dostaną szansę bezpośredniego poznania swoich rówieśników z partnerskich szkół. Dotychczas nasi uczniowie nie uczestniczyli w wyjazdach, ale obserwowałyśmy takie spotkania w poprzednim projekcie i stwierdziłyśmy, że korzyści, jakie odnoszą uczniowie są olbrzymie.

    Młodzież w trakcie takich wyjazdów ma możliwość poznania życia codziennego nastolatków w innych krajach, ich tradycji i zwyczajów. Kilkudniowy pobyt w innym kraju stwarza również olbrzymią okazję do rozwijania ich umiejętności porozumiewania się w języku angielskim.

    Ale dotacja to nie tylko koszty podróży. Pieniądze przeznaczane są również na zakup wszystkich materiałów niezbędnych do realizacji projektu, a dzięki odpowiedniemu gospodarowaniu unijnymi pieniędzmi szkoła wzbogaciła się o tablicę multimedialną, rzutnik, laptopy, drukarkę aparat fotograficzny, wieżę, bindownicę, laminarkę a także dużą ilość tablic korkowych i antyram, które upiększają sale lekcyjne i korytarze szkolne. Grono pedagogiczne miało również możliwość uczestniczenia w kursie języka angielskiego.

    Rok szkolny dopiero się rozpoczął, ale pierwsze zadania projektowe już zostały zaliczone, min. Założenie „Kącika Comeniusa” i fotobloga projektu. Odbyła się również pierwsza „lekcja” tolerancji. Klasa 1b z nauczycielkami Violettą Zapart i Magdaleną Werner w ramach akcji „Sprzątanie świata” porządkowała cmentarz żydowski. Fundacji Ochrony Dziedzictwa Narodowego, z którą kontakt nawiązała pani Małgorzata Szczurek – nauczyciel biologii, ta inicjatywa się bardzo spodobała, a pomysłodawca tego działania – dyrektor Tomasz Całka obiecał, że tę współpracę szkoła będzie kontynuować.

    Przed nami pierwsze spotkanie koordynatorów w Portugalii, na którym ustalimy terminy i miejsce wyjazdów naszych uczniów – dodaje Magdalena Werner. W trakcie takiego spotkania omawiamy dokładnie harmonogram naszych działań, ważne terminy oraz mamy okazję poznać goszczącą nas społeczność szkolną.

    Czeka nas pracowity rok –mówi Violetta Zapart, ale wszyscy jesteśmy pełni zapału. W pierwszym półroczu nasze działania skoncentrowane będą na przygotowaniu informacji o dniu codziennym nastolatków w Polsce. Mamy zamiar obchodzić Dzień Tolerancji, Europejski Dzień Wiosny oraz Tygodnie Europejskie. Do zadań każdej ze szkół należeć będzie przygotowanie projektu logo, mini słownika oraz plakatu „Tolerancja”.

    [photospace]