Srebro za obsługę klientów

    6

    Świdnickie starostwo zostało nagrodzone za jakość obsługi klientów indywidualnych i firm. Forum Biznesu w Gazecie Prawnej przyznało urzędowi SREBRNE GODŁO QI 2011. Konkursowi patronują Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Polska Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Klub Polskie Forum ISO 9000. – Świdnickie starostwo jest pierwszym, któremu przywożę certyfikat – gratulował Jacek Kozioł, zastępca redaktora naczelnego Forum Biznesu. To już piąta edycja.

    Ogólnopolski Programu Najwyższa Jakość Quality International 2011 podzielony jest na kilka kategorii i skierowany przede wszystkim do przedsiębiorców. Zaproszenia do udziału otrzymują także samorządy i uczelnie. W tym roku w kategorii samorządowej zgłoszonych było kilkanaście samorządów, przede wszystkim miasta (wśród nich Kraków, Katowice, Szczecin).

    Kapituła decyzje podejmowała na podstawie bardzo obszernej ankiety, zawierającej szczegółowe dane, poparte dokumentami i statystykami. – Staramy się stwarzać warunki do jak najlepszej obsługi klientów – mówi starosta Zygmunt Worsa. – Zostało stworzone Biuro Obsługi Klienta i klarowny sposób obsługi najbardziej obleganego wydziału komunikacji. Skracamy też do minimum czas oczekiwania na wydanie decyzji. Choć obowiązuje 30-dniowy termin, u nas został skrócony na czas 14-28 dni. Oczywiście trzeba wyłączyć te sprawy, które są uzależnione od instytucji zewnętrznych. W 2010 roku nie zanotowaliśmy ani jednego przekroczenia terminu.

    W starostwie tylko w 2010 roku zostało wydanych ponad 35 tysięcy decyzji. Najwięcej, bo aż 32 tysiące w wydziale komunikacji.

    – Trzeba dodać także, że obsługę zdecydowanie poprawia elektroniczny obieg dokumentów – dodaje Sabina Cebula, członek zarządu. – Ważne jest także to, że starostwo liczy się z opiniami mieszkańców powiatu. To na ich wyraźne życzenie we wtorki wydłużono godziny pracy, tak by każdy mógł załatwić sprawy po południu.

    – Ten jeden dzień to stanowczo za mało! – zgodnie twierdzą Anna i Krzysztof Turańscy, którzy często muszą korzystać z usług wydziału komunikacji. – Bardzo dużo osób wybiera właśnie wtorkowe popołudnie i powstaje kolejka, a razem z nią są i nerwy. Przydałby się jeszcze co najmniej jeden taki dzień. Na samych urzędników nie narzekamy, nie spotkaliśmy się z niekompetencją czy brakiem uprzejmości. Wydaje nam się, ze wiele osób naraża się na nieprzyjemności, bo przychodzą nieprzygotowane, bez kompletu dokumentów.


    – Jednak ta biurokracja wszystkich potrafi wyprowadzić z równowagi – dodaje Krzysztof Szewczyk. – Nie raz widziałem osoby wybiegające z przekleństwami na ustach. Za dużo tych papierów, procedur.

    – Niestety, są wymogi, których nie można ominąć – wyjaśnia Sabina Cebula. – Staramy się jednak robić wszystko, by było jak najwygodniej.

    Godło QI 2011 starostwo będzie mogło używać w materiałach promocyjnych. Na razie urząd otrzymał certyfikat, medal zostanie wręczony 6 października podczas gali w Poznaniu. Wówczas także zostaną przedstawieni pozostali laureaci. Kto zdobył złoto, na razie pozostaje tajemnicą.

    asz