Łącznik do A4 będzie z betonu

    7

    Powiat podpisał aneks na betonową nawierzchnię budowanego łącznika do A4. Droga będzie wykonana w wyższej technologii niż to było pierwotnie zaplanowane. Co więcej nie podroży to kosztów całej inwestycji.

    Z betonu a nie z asfaltu budowana będzie nowa droga łącząca Świdnicę z krajową 5 i dalej z autostradą A4. Jest to zdecydowanie mocniejsze i bardziej wytrzymałe podłoże wykorzystywane przy budowie autostrad. Ze zmiany technologii najbardziej cieszy się inwestor główny, czyli powiat świdnicki.

    Podpisaliśmy już porozumienie z firmą Heilit + Woerner, wykonawcą inwestycji, w sprawie zmiany technologii. wykonania nawierzchni budowanego łącznika do A4. Pierwotnie projekt zakładał budowę jezdni w technologii asfaltowej. Dzisiaj już wiemy, że droga będzie wykonana w technologii betonowej, czyli takiej, jaką aktualnie posiadają nowobudowane autostrady w Europie. – mówi starosta Zygmunt Worsa.

    Oznacza to przede wszystkim, że podniesiona została klasa obciążenia tej drogi. Nawierzchnia betonowa wytrzymuje bowiem średnio bez konieczności przeprowadzania remontów ok. 30 lat. Jest bardziej wytrzymała i nie rozjedzie się pod kołami ciężkiego transportu, kursującego ze stref ze Świdnicy i Żarowa, ale także wysokotonażowych tirów wywożących urobek z pobliskich kopalni granitu, usytuowanych na terenie powiatu. Skorzysta również tranzyt przejeżdżających przez nasz powiat. Co więcej wykonawca zapewnia, że technologia budowanej drogi zostanie tak dopasowana, że będzie można tą drogę w przyszłości przebudować na czteropasmową. Firma, która wygrała przetarg na budowę łącznika do A4 specjalizuje się właśnie w budowie dróg betonowych, w technologii wykorzystywanej przy budowie autostrad. Inwestycja powiatowa zyskuje więc wyższą o klasę nawierzchnię, bez konieczności dokładania pieniędzy z powodu tej zamiany, gdyż kwota jest ryczałtowa w ramach rozstrzygniętego przetargu.

    Przypomnijmy: koszt budowy drogi to kwota 88 mln zł, cała inwestycja pochłonie kwotę ok. 110 mln zł. Połowa to środki unijne, resztę pieniędzy przekażą samorządy: Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, powiat świdnicki, miasto Świdnica, Żarów, gmina wiejska Świdnica oraz Jaworzyna Śląska.

    Zakończenie budowy 13,076 km drogi planowane jest na sierpień 2011 r.