Dzielą ich trzy stulecia. Czas zdecydowanie powinien działać tu na niekorzyść, oddalać i czynić wzajemnie niezrozumiałymi. Z początku trochę niepewnie, nieśmiało zaczynają jednak zbliżać się do siebie, ostatecznie kończąc zespoleni w miłosnym uniesieniu. Reżyser Cezary Tomaszewski doskonale spełnił się w roli swata, łącząc dwóch muzycznych prekursorów: ojca opery – Monteverdiego i pioniera muzyki atonalnej – Schönberga.
Marzena Lubaszka (sopran) i Krystian Krzeszowiak (tenor)
Premierowy spektakl, przygotowany specjalnie na Festiwal Bachowski w Świdnicy – „Nobody has ever liked it” – wbrew swojemu tytułowi, dał się polubić, zręcznie łącząc pochodzącą z XVII wieku „Walkę Tankreda z Kloryndą” oraz „Księżycowego Pierrota”, powstałego na początku ubiegłego stulecia. Widzowie, którzy w czwartkową noc obejrzeli przedstawienie w luterańskim kościele zimowym, nie szczędzili braw. Dzisiaj będzie można zobaczyć je jeszcze raz.
Podczas spektaklu widz zamienia się w podwójnego obserwatora: oto samo przedstawienie to tak naprawdę program telewizyjny, który oglądamy niczym publiczność zgromadzona w studiu nagrań. Wszystko jest na wskroś współczesne, bazujące przede wszystkim na barwnej, sensualnej hiperboli. Tancerze i aktorzy ucharakteryzowani są zgodnie z zasadami współczesnego świata rozrywki – mają kusić, uwodzić, być seksowni i wiecznie uśmiechnięci. Tankred, odegrany przez wybitnego tenora – Krystiana Krzeszowiaka, biega od kamery do kamery, śpiewając o tragicznej walce z Kloryndą. Całość momentami ociera się o kicz, jednak Tomaszewski zadbał, aby był to kicz świadomy, bliższy stylistyce kampu.
Sercem przedstawienia jest jednak niezwykła Marzena Lubaszka, wspaniała sopranistka, która wcieliła się w Pierrota. W libretcie Alberta Girauda tytułowy Księżyc jest nieco odległym wytłumaczeniem wyjątkowości, metaforycznym punktem odniesienia dla Pierrota – „dekadenckiego męczennika”, znudzonego otaczającą go rzeczywistością. U Tomaszewskiego Pierrot dosłownie staje się księżycem: Lubaszka pojawia się na scenie ubrana w srebrny, dmuchany basen, który – zależnie od stanu uniesienia – jest pompowany przez pozostałych aktorów. Sopranistka fenomenalnie radzi sobie z niezwykle trudnym tekstem „Księżycowego Pierrota”, magnetycznie wręcz przyciągając sceniczną charyzmą.
Przed premierowym wykonaniem utworu w 1912 roku – jeszcze przez Schönberga – orkiestra potrzebowała aż czterdziestu prób. W Świdnicy dwa zespoły, jeden towarzyszący „Walce Tankreda z Kloryndą”, drugi „Księżycowemu Pierrotowi” doskonale poradziły sobie z muzycznymi klasykami. Jeśli tutaj liczba prób również sięgała czterdziestu, na scenie nie było widać, a przede wszystkim słychać, żadnego wymuszenia czy zmęczenia. Szczególnie w części atonalnej: orkiestra, choć z założenia powinna się nie zgrać ze śpiewem Lubaszki, weszła z nią w ciekawy, surrealistyczny dialog.
Na koniec przedstawienia sopranistka uwodzi Tankreda niczym Audrey Hepburn – śpiewa mu „Moon River”, powoli zbliżając się do kochanka i ostatecznie wieńcząc cały związek czułym pocałunkiem. Rzecz jasna, dla zachowania bezpieczeństwa, kochankowie całują się przez chustkę.
Po zakończeniu właściwej części spektaklu, muzycy przygotowali jeszcze niebanalną niespodziankę w Kościele Pokoju. To niech pozostanie jednak tajemnicą, bo warto, by zaskoczenie przeżyli także widzowie dzisiejszego spektaklu.
Stanisław Abramik/ zdjęcia Bożena Pytel
NOBODY HAS EVER LIKED IT
based on Schönberg: Pierrot lunaire & Monteverdi: Il Combattimento di Tancredi e Clorinda
director: Cezary Tomaszewski
Marzena Lubaszka sopran
Krystian Krzeszowiak tenor
inscenizacja CezaryTomaszewski
scenografia Tomasz Kowalski dramaturgia Justyna Wąsik
kostiumy Agnieszka Klepacka Maciej Chorąży
ENSEMBLE EXTEMPORE
FRANZ MARC ENSEMBLE
Maciej Czepielowski skrzypce|altówka
Teresa Kamińska wiolonczela
Jerzy Sojka flet
Jakub Sztencel klarnet
Mariusz Klimsiak piano
XIV Międzynarodowy Festiwal Bachowski w Świdnicy
piątek 26 lipca
13.00 Muzeum Dawnego Kupiectwa
muzyka na lunch mini koncert oraz demonstracja
fortepianu stołowego / prowadzenie: Marek Pilch
20.15 Muzeum Dawnego Kupiectwa
salon romantyczny KUHLAU KUMMER WEBER
ENSEMBLE CHRISTOPHORUS
spektakl
21.30 nowa scena w dawnym kościele zimowym
ul. Księżnej Agnieszki 12-14 oraz Kościół Pokoju
NOBODY EVER LIKED IT
inscenizacja CezaryTomaszewski scenografia
Tomasz Kowalski dramaturgia Justyna Wąsik
kostiumy Agnieszka Klepacka Maciej Chorąży
Walka Tankreda z Kloryndą MONTEVERDI
Il Combattimento di Tancredi e Clorinda
Krystian Krzeszowiak tenor ENSEMBLE EXTEMPORE
Księżycowy Pierrot SCHÖNBERG Pierrot lunaire
Marzena Lubaszka sopran FRANZ MARC ENSEMBLE
Jerzy Sojka flet Jakub Sztencel klarnet Maciej
Czepielowski skrzypce / altówka Teresa Kamińska
wiolonczela Mariusz Klimsiak fortepian
sobota 27 lipca
bach & breakfast: dolnośląski szlak organowy
10:00 Strzegom 12:00 Jawor 13:00 Legnickie Pole
prowadzenie: Marcin Armański (dojazd własny)
18.00 Kościół Pokoju
koncert specjalny VIVALDI Sinfonie & Concerti
CAPELLA CRACOVIENSIS Giuliano Carmignola
21.30 kościół św. Krzyża
viola da gamba barok francuski
Vittorio Ghielmi viola da gamba Luca Pianca lutnia
niedziela 28 lipca
muzyka w liturgii 10.00 Kościół Pokoju 12.30 Katedra
BACH & GOMÓŁKA
Sławomir Bronk alt Marcin Armański organy
21.30 Kościół Pokoju
bezsenność STRAUSS WAGNER WOLF
Ewa Zeuner alt Johannes Wul*-Woesten fortepian
poniedziałek 29 lipca
19.30 kościół św. Krzyża
viola da gamba QUASI VOX HUMANA
ENSEMBLE GAMBASADA Justyna Krusz Krzysztof
Firlus Mateusz Kowalski viole da gamba
wtorek 30 lipca
12.00 kościół św. Krzyża
bach & breakfast otwarta próba kantat z omówieniem
19.30 kościół św. Krzyża
teatr instrumentów BIBER sonaty „dla ołtarza i dla
komnaty” na trąbki, skrzypce i viole da gamba
ORKIESTRA HISTORYCZNA
środa 31 lipca
13.00 Kościół Pokoju
muzyka na lunch
„zgubiłem się światu” wprowadzenie do koncertu
21.30 Kościół Pokoju
bezsenność SCHUMANN SCHÖNBERG MAHLER
Sebastian Szumski baryton Przemysław Winnicki fortepian
czwartek 1 sierpnia
13.00 Kościół Pokoju
muzyka na lunch otwarta próba kantat z omówieniem
19.30 Kościół Pokoju
johann sebastian BACH kantaty 36c & 134
CAPELLA CRACOVIENSIS Fabio Bonizzoni
piątek 2 sierpnia
19.30 Kościół Pokoju
koncert specjalny La Mécanique de la Générale
LE POÈME HARMONIQUE Vincent Dumestre
21.30 kościół św. Krzyża
johann sebastian BACH Wariacje Goldbergowskie
Marcin Świątkiewicz klawesyn
sobota 3 sierpnia
9.30 zbiórka: Kościół Pokoju
bach & breakfast: dolnośląski szlak organowy
organy w Kościele Pokoju prezentuje Marcin Armański
19.30 MAKOWICE kościół
johann sebastian BACH motety
CAPELLA CRACOVIENSIS Fabio Bonizzoni
21.30 nowa scena w dawnym kościele zimowym
ul. Księżnej Agnieszki 12-14
MOZART Thamos, König in Ägypten
CAPELLA CRACOVIENSIS Jan Tomasz Adamus
niedziela 4 sierpnia
muzyka w liturgii
10.00 Kościół Pokoju BACH motet Komm, Jesu, komm
CAPELLA CRACOVIENSIS Fabio Bonizzoni
12:30 Katedra HAYDN Kleine Orgelmesse
CAPELLA CRACOVIENSIS Jan Tomasz Adamus
***
karnet 200 pln
Sprzedaż zawsze na pół godziny przed rozpoczęciem koncertu w kasie przy wejściu do miejsca koncertu.
Rezerwacje tylko drogą mailową: [email protected]: prosimy podać w treści wybrany koncert/koncerty i ilość biletów. Bilety będą do odebrania na pół godziny przed koncertem w kasie przy wejściu do miejsca koncertu.