Strona główna Kultura Miłość niemożliwa? Sukces na festiwalu

Miłość niemożliwa? Sukces na festiwalu [FOTO]

0

Dzielą ich trzy stulecia. Czas zdecydowanie powinien działać tu na niekorzyść, oddalać i czynić wzajemnie niezrozumiałymi. Z początku trochę niepewnie, nieśmiało zaczynają jednak zbliżać się do siebie, ostatecznie kończąc zespoleni w miłosnym uniesieniu.  Reżyser Cezary Tomaszewski doskonale spełnił się w roli swata, łącząc dwóch muzycznych prekursorów: ojca opery – Monteverdiego i pioniera muzyki atonalnej – Schönberga.

Marzena Lubaszka (sopran) i Krystian Krzeszowiak (tenor)

Premierowy spektakl, przygotowany specjalnie na Festiwal Bachowski w Świdnicy – „Nobody has ever liked it” – wbrew swojemu tytułowi, dał się polubić, zręcznie łącząc pochodzącą z XVII wieku „Walkę Tankreda z Kloryndą” oraz „Księżycowego Pierrota”, powstałego na początku ubiegłego stulecia. Widzowie, którzy w czwartkową noc obejrzeli przedstawienie w luterańskim kościele zimowym, nie szczędzili braw. Dzisiaj będzie można zobaczyć je jeszcze raz.

Podczas spektaklu widz zamienia się w podwójnego obserwatora: oto samo przedstawienie to tak naprawdę program telewizyjny, który oglądamy niczym publiczność zgromadzona w studiu nagrań. Wszystko jest na wskroś współczesne, bazujące przede wszystkim na barwnej, sensualnej hiperboli. Tancerze i aktorzy ucharakteryzowani są zgodnie z zasadami współczesnego świata rozrywki – mają kusić, uwodzić, być seksowni i wiecznie uśmiechnięci. Tankred, odegrany przez wybitnego tenora – Krystiana Krzeszowiaka, biega od kamery do kamery, śpiewając o tragicznej walce z Kloryndą. Całość momentami ociera się o kicz, jednak Tomaszewski zadbał, aby był to kicz świadomy, bliższy stylistyce kampu.

Sercem przedstawienia jest jednak niezwykła Marzena Lubaszka, wspaniała sopranistka, która wcieliła się w Pierrota. W libretcie Alberta Girauda tytułowy Księżyc jest nieco odległym wytłumaczeniem wyjątkowości, metaforycznym punktem odniesienia dla Pierrota – „dekadenckiego męczennika”, znudzonego otaczającą go rzeczywistością. U Tomaszewskiego Pierrot dosłownie staje się księżycem: Lubaszka pojawia się na scenie ubrana w srebrny, dmuchany basen, który – zależnie od stanu uniesienia – jest pompowany przez pozostałych aktorów. Sopranistka fenomenalnie radzi sobie z niezwykle trudnym tekstem „Księżycowego Pierrota”, magnetycznie wręcz przyciągając sceniczną charyzmą.

Przed premierowym wykonaniem utworu w 1912 roku – jeszcze przez Schönberga – orkiestra potrzebowała aż czterdziestu prób. W Świdnicy dwa zespoły, jeden towarzyszący „Walce Tankreda z Kloryndą”, drugi „Księżycowemu Pierrotowi” doskonale poradziły sobie z muzycznymi klasykami. Jeśli tutaj liczba prób również sięgała czterdziestu, na scenie nie było widać, a przede wszystkim słychać, żadnego wymuszenia czy zmęczenia. Szczególnie w części atonalnej: orkiestra, choć z założenia powinna się nie zgrać ze śpiewem Lubaszki, weszła z nią w ciekawy, surrealistyczny dialog.

Na koniec przedstawienia sopranistka uwodzi Tankreda niczym Audrey Hepburn – śpiewa mu „Moon River”, powoli zbliżając się do kochanka i ostatecznie wieńcząc cały związek czułym pocałunkiem. Rzecz jasna, dla zachowania bezpieczeństwa, kochankowie całują się przez chustkę.

Po zakończeniu właściwej części spektaklu, muzycy przygotowali jeszcze niebanalną niespodziankę w Kościele Pokoju. To niech pozostanie jednak tajemnicą, bo warto, by zaskoczenie przeżyli także widzowie dzisiejszego spektaklu.

Stanisław Abramik/ zdjęcia Bożena Pytel

NOBODY HAS EVER LIKED IT

based on Schönberg: Pierrot lunaire & Monteverdi: Il Combattimento di Tancredi e Clorinda

director: Cezary Tomaszewski

Marzena Lubaszka sopran

Krystian Krzeszowiak tenor

inscenizacja CezaryTomaszewski

scenografia Tomasz Kowalski dramaturgia Justyna Wąsik

kostiumy Agnieszka Klepacka Maciej Chorąży

ENSEMBLE EXTEMPORE

FRANZ MARC ENSEMBLE

Maciej Czepielowski skrzypce|altówka

Teresa Kamińska wiolonczela

Jerzy Sojka flet

Jakub Sztencel klarnet

Mariusz Klimsiak piano

XIV Międzynarodowy Festiwal Bachowski w Świdnicy

piątek 26 lipca

13.00 Muzeum Dawnego Kupiectwa

muzyka na lunch mini koncert oraz demonstracja

fortepianu stołowego / prowadzenie: Marek Pilch

20.15 Muzeum Dawnego Kupiectwa

salon romantyczny KUHLAU KUMMER WEBER

ENSEMBLE CHRISTOPHORUS

spektakl

21.30 nowa scena w dawnym kościele zimowym

ul. Księżnej Agnieszki 12-14 oraz Kościół Pokoju

NOBODY EVER LIKED IT

inscenizacja CezaryTomaszewski scenografia

Tomasz Kowalski dramaturgia Justyna Wąsik

kostiumy Agnieszka Klepacka Maciej Chorąży

Walka Tankreda z Kloryndą MONTEVERDI

Il Combattimento di Tancredi e Clorinda

Krystian Krzeszowiak tenor ENSEMBLE EXTEMPORE

Księżycowy Pierrot SCHÖNBERG Pierrot lunaire

Marzena Lubaszka sopran FRANZ MARC ENSEMBLE

Jerzy Sojka flet Jakub Sztencel klarnet Maciej

Czepielowski skrzypce / altówka Teresa Kamińska

wiolonczela Mariusz Klimsiak fortepian

sobota 27 lipca

bach & breakfast: dolnośląski szlak organowy

10:00 Strzegom 12:00 Jawor 13:00 Legnickie Pole

prowadzenie: Marcin Armański (dojazd własny)

18.00 Kościół Pokoju

koncert specjalny VIVALDI Sinfonie & Concerti

CAPELLA CRACOVIENSIS Giuliano Carmignola

21.30 kościół św. Krzyża

viola da gamba barok francuski

Vittorio Ghielmi viola da gamba Luca Pianca lutnia

niedziela 28 lipca

muzyka w liturgii 10.00 Kościół Pokoju 12.30 Katedra

BACH & GOMÓŁKA

Sławomir Bronk alt Marcin Armański organy

21.30 Kościół Pokoju

bezsenność STRAUSS WAGNER WOLF

Ewa Zeuner alt Johannes Wul*-Woesten fortepian

poniedziałek 29 lipca

19.30 kościół św. Krzyża

viola da gamba QUASI VOX HUMANA

ENSEMBLE GAMBASADA Justyna Krusz Krzysztof

Firlus Mateusz Kowalski viole da gamba

wtorek 30 lipca

12.00 kościół św. Krzyża

bach & breakfast otwarta próba kantat z omówieniem

19.30 kościół św. Krzyża

teatr instrumentów BIBER sonaty „dla ołtarza i dla

komnaty” na trąbki, skrzypce i viole da gamba

 ORKIESTRA HISTORYCZNA

środa 31 lipca

13.00 Kościół Pokoju

muzyka na lunch

„zgubiłem się światu” wprowadzenie do koncertu

21.30 Kościół Pokoju

bezsenność SCHUMANN SCHÖNBERG MAHLER

Sebastian Szumski baryton Przemysław Winnicki fortepian

czwartek 1 sierpnia

13.00 Kościół Pokoju

muzyka na lunch otwarta próba kantat z omówieniem

19.30 Kościół Pokoju

johann sebastian BACH kantaty 36c & 134

CAPELLA CRACOVIENSIS Fabio Bonizzoni

piątek 2 sierpnia

19.30 Kościół Pokoju

koncert specjalny La Mécanique de la Générale

LE POÈME HARMONIQUE Vincent Dumestre

21.30 kościół św. Krzyża

johann sebastian BACH Wariacje Goldbergowskie

Marcin Świątkiewicz klawesyn

sobota 3 sierpnia

9.30 zbiórka: Kościół Pokoju

bach & breakfast: dolnośląski szlak organowy

organy w Kościele Pokoju prezentuje Marcin Armański

19.30 MAKOWICE kościół

johann sebastian BACH motety

CAPELLA CRACOVIENSIS Fabio Bonizzoni

21.30 nowa scena w dawnym kościele zimowym

ul. Księżnej Agnieszki 12-14

MOZART Thamos, König in Ägypten

CAPELLA CRACOVIENSIS Jan Tomasz Adamus

niedziela 4 sierpnia

muzyka w liturgii

10.00 Kościół Pokoju BACH motet Komm, Jesu, komm

CAPELLA CRACOVIENSIS Fabio Bonizzoni

12:30 Katedra HAYDN Kleine Orgelmesse

CAPELLA CRACOVIENSIS Jan Tomasz Adamus

***

Bilety:
karnet 200 pln
piątki i soboty 25 i 20 zł
niedziela-czwartek 20 i 15 zł
wejściówka 5 zł
muzyka w liturgii, akademia festiwalowa – wstęp wolny
Przedsprzedaż biletów trwać będzie od 15 lipca w: Informacji Turystycznej, Rynek; Księgarni Eureka, Rynek; baroccafe, ul. Kościelna; Kościele Pokoju.
Sprzedaż zawsze na pół godziny przed rozpoczęciem koncertu w kasie przy wejściu do miejsca koncertu.
Rezerwacje tylko drogą mailową: [email protected]: prosimy podać w treści wybrany koncert/koncerty i ilość biletów. Bilety będą do odebrania na pół godziny przed koncertem w kasie przy wejściu do miejsca koncertu.

 

 

Poprzedni artykułZłodzieje nie mają wakacji
Następny artykułSukces strzegomskiej piłkarki