Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wykonała kolejny krok związany z planowaną budową drogi ekspresowej S5 Sobótka-Świdnica-Bolków. Złożony został wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla drogowej inwestycji. Koszt budowy w rekomendowanym wariancie przebiegu trasy szacowany jest na ponad 3 mld 934 tys. złotych.
Pięć lat temu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zleciła wykonanie wstępnych prac projektowych obejmujących wytyczenie tzw. korytarza przebiegu przyszłej drogi ekspresowej S5, która miałaby połączyć Sobótkę, Świdnicę i Bolków, a następnie wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. W ramach prac nad studium projektanci przygotowali trzy – zasadniczo bardzo zbliżone – warianty przebiegu trasy S5. Na ich podstawie wytyczony został tzw. wariant IV, który zyskał akceptację GDDKiA i został rekomendowany do dalszych prac. To właśnie ten wariant został zaproponowany we wszczętej właśnie procedurze związanej z uzyskaniem decyzji środowiskowej.
– Do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu złożyliśmy dziś wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla drogi ekspresowej S5 pomiędzy Sobótką a Bolkowem. We wniosku został zarekomendowany przebieg tej drogi według wariantu wynikowego WIV. Jako wariant alternatywny wskazaliśmy WIII. Oba są wynikiem prac projektantów, którzy przygotowali Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) dla ok. 80 km autostrady A4 Legnica Południe – Wrocław Wschód/Stary Śleszów i ok. 50 km drogi ekspresowej S5 Sobótka – Bolków. Ze względu na wzajemne oddziaływanie na siebie dróg S5 i A4, dokumentacja prowadzona była jednocześnie dla tych odcinków – informuje Magdalena Szumiata z wrocławskiego oddziału GDDKiA.
– W ramach zadania planowana jest nowa dwujezdniowa, dwupasowa droga ekspresowa o długości ok. 50 km pomiędzy Sobótką a Bolkowem, która połączy budowaną drogę ekspresową S8 z istniejącą S3. Oba wskazane warianty rozpoczynają się od nowego węzła na budowanej obecnie drodze ekspresowej S8. W wariancie WIV węzeł położony jest na wysokości Olbrachtowic, a w wariancie WIII kilka kilometrów dalej na południe. W każdym z wariantów nowa droga wpina się do węzła Bolków na S3. W wariancie preferowanym na trasie planowanych jest osiem węzłów drogowych: Olbrachtowice, Tworzyjanów, Marcinowice, Świdnica, Wałbrzych, Świebodzice, Serwinów, Bolków – wylicza Szumiata.
Jak dodaje, po otrzymaniu decyzji środowiskowej przeprowadzone zostaną badania geologiczne, a także zlecone zostanie opracowanie dokumentacji wymaganej do ogłoszenia przetargów na realizację inwestycji. Zgodnie z zaprezentowanymi wcześniej wyliczeniami, koszt drogowego zadania według rekomendowanego wariantu IV oszacowano na przeszło 3 mld 934 mln złotych brutto, z czego roboty budowlane miałyby pochłonąć ponad 3 mld 348 mln złotych brutto. GDDKiA przewiduje realizację budowy na lata 2026-2030.
/GDDKiA Wrocław, opr. mn/