Starosta świdnicki dał „zielone światło” na budowę ścieżki rowerowej, która połączyłaby największe świdnickie osiedle ze śródmieściem. Rozpoczęcie prac budowlanych uzależnione jest od pozyskania środków zewnętrznych.
O utworzeniu trasy rowerowej łączącej Osiedle Młodych z centrum mówi się już od kilku lat. Temat ten był poruszany między innymi we wrześniu 2015 roku, kiedy to władze miasta przedstawiły radnym plan rozwoju infrastruktury drogowej w Świdnicy na lata 2014-2020. Wśród wielu proponowanych inwestycji znalazła się właśnie budowa nowego połączenia rowerowego prowadzącego z Osiedla Młodych do centrum. Wstępna koncepcja zakładała, że trasa miałaby swój początek na skrzyżowaniu ulic Ignacego Prądzyńskiego i Stefana Wyszyńskiego, następnie zostałaby poprowadzona wzdłuż ulic Wyszyńskiego, Riedla, Ofiar Oświęcimskich i Komunardów, by zakończyć się na skrzyżowaniu ulic Grodzkiej i Zamkowej.
W 2019 roku prezydent Świdnicy sygnalizowała, że zadanie polegające na opracowaniu projektu nowej trasy dla jednośladów mogłoby zostać wpisane do planów budżetowych na 2020 rok. – Planowane jest wykonanie drogi rowerowej wyprowadzającej ruch z osiedla poprzez ul. Wyszyńskiego, Riedla, Ofiar Oświęcimskich do Komunardów i włączenie się do drogi rowerowej wybudowanej wzdłuż ul. Sikorskiego. Takie poprowadzenie drogi rowerowej umożliwi również wjazd rowerzystom do Parku Młodzieżowego od strony ul. Spacerowej – wyjaśniała wówczas Beata Moskal-Słaniewska. Ostatecznie prace projektowe zostały zlecone pod koniec września 2021 roku, a na opracowanie dokumentacji przeznaczono blisko 117 tys. złotych.
Kolejny krok ku rozpoczęciu budowy wykonano w ubiegłym tygodniu. – Starosta Świdnicki decyzją z dnia 26 sierpnia 2024 roku udzielił Prezydentowi Miasta Świdnicy zezwolenia na realizację inwestycji drogowej pn. „Budowa ścieżki rowerowej łączącej Oś. Młodych z Centrum Świdnicy w ramach: rozbudowy dróg gminnych ul. Wyszyńskiego, ul. Riedla, ul. Ofiar Oświęcimskich, ul. Komunardów i ul. Sikorskiego w m. Świdnica” – przekazano w obwieszczeniu opublikowanym przez świdnickie starostwo. Posiadając pozwolenie na budowę miastu pozostało teraz znaleźć środki pozwalające na rozpoczęcie inwestycji.
Rowerowa inwestycja już wcześniej została wpisana do Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2024-2029 i miała być realizowana w ramach większego zadania obejmującego również budowę ciągu pieszo-rowerowego łączącego ulicę Pogodną z Osiedlem Zawiszów, a także budowę ścieżki rowerowej wzdłuż ulicy Kazimierza Wielkiego na odcinku od ul. gen. Władysława Andersa do ul. Tadeusza Ząbka. Możliwość przystąpienia do tego zadania uzależniono jednak od otrzymania dofinansowania z programu Fundusze Europejskie dla Dolnego Śląska.
Jak miałaby wyglądać nowa trasa rowerowa? W sprawozdaniu opracowanym w 2022 roku przez wydział dróg i infrastruktury miejskiej Urzędu Miejskiego w Świdnicy znalazły się materiały pozwalające w przybliżeniu przedstawić jej przebieg. Wynikało z nich, że ścieżka miałaby swój początek przy skrzyżowaniu ulic Prądzyńskiego i Wyszyńskiego, biegnąc następnie wzdłuż ulic Wyszyńskiego oraz Riedla po ich zachodniej stronie, na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 35 przecinając ulicę Zamenhofa oraz Ofiar Oświęcimskich obok istniejących przejść dla pieszych. Następnie trasa łączyłaby się z istniejącym obecnie odcinkiem ścieżki rowerowej na ulicy Ofiar Oświęcimskich, prowadząc dalej wzdłuż tej ulicy po stronie północnej. Ścieżka kończyłaby się u zbiegu ulic Ofiar Oświęcimskich, Komunardów i Sikorskiego, prowadząc z jednej strony bezpośrednio ku wejściu do Parku Młodzieżowego, a z drugiej przebiegając obok narożnej kamienicy i przecinając – wraz z nowym przejściem dla pieszych – ulicę Sikorskiego, gdzie połączyłaby się z istniejącą ścieżką rowerową.
/mn/