Od maja tego roku Świdnickie Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów przebudowuje fragment ul. Westerplatte. Inwestycja ma poprawić bezpieczeństwo pieszych. Duże kontrowersje budziło wyznaczenie przejścia na łuku drogi i to rozwiązanie ma zniknąć.
Przejście dla pieszych wyznaczone na wprost wejścia do Galerii Świdnickiej powstało w maju 2014 roku w ramach zmian w organizacji ruchu na ulicy Westerplatte. Ich celem miało być przede wszystkim zwiększenie bezpieczeństwa pieszych. Już wcześniej, z uwagi na częste przypadki potrąceń i problemy z przedostaniem się mieszkańców na drugą stronę Westerplatte, pojawiały się różne propozycje mające na celu poprawę sytuacji pieszych. Sugerowano m.in. budowę sygnalizacji „na żądanie”.
Zmiany wprowadzone w 2014 roku poprzedziło badanie natężenia ruchu przeprowadzone przez Urząd Miejski, zaś z obserwacji ruchu pieszych wynikało, że wiele osób skracało sobie drogę do centrum handlowego, przechodząc przez ruchliwą ulicę w niedozwolonym miejscu. Dodatkowo na odcinku od skrzyżowania z ulicą Zygmuntowską do ronda Orląt Lwowskich ulica Westerplatte została zwężona do jednego pasa ruchu w obu kierunkach. W miejscu skrajnych pasów ruchu wyznaczone zostały miejsca postojowe. Jak tłumaczyli wówczas urzędnicy, dwa pasy ruchu w każdą stronę skłaniały kierowców do brawurowej jazdy.
W 2020 roku o zrewidowanie istniejącej organizacji ruchu drogowego wystąpiła do władz miasta ówczesna radna Aldona Struzik, wnosząc o likwidację przejścia dla pieszych na łuku przy Galerii Świdnickiej. Po czterech latach sugestia została wzięta pod uwagę i kończy się przebudowa fragmentu ul. Westerplatte.
– Przy ul. Westerplatte zlikwidowane zostanie przejście dla pieszych na łuku drogi, przy galerii handlowej. Budowa nowego z sygnalizacją świetlną wzbudzaną i dedykowanym oświetleniem planowana jest przy pl. Drzymały – informowała wcześniej Magdalena Dzwonkowska, rzecznik Urzędu Miejskiego w Świdnicy. – Przejście dla pieszych przez ul. Westerplatte zlokalizowane jest w ścisłym centrum miasta. Jego przebudowa polegać będzie na zwężeniu jezdni do 7 metrów (obecna szerokość to 9,5 metra), budowie sygnalizacji świetlnej wzbudzanej oraz doświetleniu. Istotnie wpłynie to na poprawę bezpieczeństwa przechodniów, gdyż jest to droga o bardzo dużym natężeniu ruchu, zarówno kołowego, jak i pieszego. Tuż przy planowanym do budowy przejściu znajduje się przystanek autobusowy. Przez jezdnię piesi przechodzą z osiedla mieszkaniowego, z przystanków autobusowych, idąc do szkół: podstawowej i średniej, przedszkola, przychodni zdrowia, największej w Świdnicy galerii handlowej i innych licznych sklepów, a także na miejskie targowisko – wskazywała Dzwonkowska.
Jak to rozwiązanie ma wyglądać, jest już widoczne. Na razie jednak piesi mogą korzystać tylko z jednego przejścia, które wraz z oddaniem do użytku nowego zostanie zlikwidowane. Powinno się to stać zgodnie z umową 23 sierpnia.
Inwestycja na ul. Westerplatte jest realizowana łącznie z budową dodatkowego przejścia dla pieszych na ul. Kazimierza Wielkiego. Oba zadania kosztowały miasto 1 088 341,83 zł.
/red./
fot. Mariusz Ordyniec