Strona główna 0_Slider Prezydent promuje wątpliwą etycznie firmę. Posłanka wytłumaczy Moskal-Słaniewskiej, co z Nuga Best...

Prezydent promuje wątpliwą etycznie firmę. Posłanka wytłumaczy Moskal-Słaniewskiej, co z Nuga Best jest nie tak?

0

Prezydent Świdnicy nic nie wiedziała o firmie, ale zgodziła się na uświetnienie uroczystego otwarcia nowej siedziby salonu Nuga Best w Świdnicy. Sprzedawca bardzo drogich urządzeń do masażu stosuje nieetyczne techniki sprzedaży, które po blisko rocznym śledztwie opisała dziennikarka Gazety Wyborczej i które skrytykowała poseł z klubu lewicy Marcelina Zawisza. Parlamentarzystka zapowiada uświadomienie Beaty Moskal-Słaniewskiej.

Fot. z profilu prezydent Świdnicy na Facebooku

Oktawia Kromer w książce i dodatku do Gazety Wyborczej „Duży Format” obnażyła mechanizm sprzedaży urządzeń do masażu, który bazuje na osamotnieniu, utrudnionego dostępu do służby zdrowia i ufności osób w wieku senioralnym. Klienci sprzętu sprowadzanego z Korei Południowej są zachęcani do korzystania z masażerów za darmo w nieograniczonej liczbie. „Towar” przyjeżdża raz na kilka tygodni i wcześniej nie wiadomo, w jakiej będzie cenie. Na stronie firmy nie ma cennika, nie można go uzyskać telefonicznie. Ceny urządzeń Nuga Best, oferowane na Allegro osiągają ceny od kilkuset złotych (za najmniejsze) do nawet 18 tysięcy złotych. Jak ustaliła dziennikarka Gazety Wyborczej, emeryci potrafią zaciągać wysokie pożyczki, by kupić masażery, mydełka czy ceramiczne naszyjniki. W uzyskaniu kredytu pomagają konsultantki z salonów.

Temat poruszony przez dziennikarkę pojawił się we wrześniu 2022 roku w wystąpieniu poseł Marceliny Zawiszy z Partii Razem i koła poselskiego Nowej Lewicy, która zabrała głos podczas prac nad zmianami w ustawie o prawach konsumenta. Nowelizacja ma obejmować m.in. zabezpieczenie klientów przed niekorzystnymi zakupami w handlu obwoźnym. – Co z ochroną seniorów przed praktykami, dobrze opisanymi choćby przez panią Oktawię Kromer w książce „Usługa czysto platoniczna”, bywają bowiem wciągani w sieć wyzysku samotności, trudnej sytuacji życiowej i zdrowotnej w stacjonarnych sklepach. Działy się takie rzeczy pod marką np. Nuga Best. Wykorzystują podobne do obwoźnych pokazów mechanizmy i tutaj pytanie do pana prezesa (Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta, przyp. red.). Czy za to uda się przy okazji tej ustawy zabrać? Czy rząd jest świadomy, że sprzedaż poza miejscem działalności to nie jest koniec problemów z nieetycznym zarabianiem na samotności i wrażliwej sytuacji seniorów? – pytała poseł Marcelina Zawisza.

fot. Dariusz Nowaczyński

Jeden z takich salonów po przeprowadzce do nowej siedziby w budynku należącym do Świdnickiego Towarzystwa Budownictwa Społecznego (spółka z udziałem miasta) został otwarty kilka dni temu przy udziale licznie zgromadzonych seniorów i prezydent Świdnicy, członkinię partii Nowa Lewica. Beata Moskal-Słaniewska fotogalerię i zachętę do korzystania z salonu zamieściła na swoim „prezydenckim” profilu w mediach społecznościowych. Wśród komentarzy znalazło się kilka głosów krytycznych.

No tego się po Pani Prezydent nie spodziewałem. Promowanie naciągactwa … słabiutko.
I proszę bez tekstów „jak coś pomaga …”
Tym razem dla Pani zdecydowane 👎
Napisał jeden z komentujących, na co prezydent odparła „Nie znałam tej firmy do wczoraj. Prócz jednego artykułu, który otrzymałam, nie bardzo mam przesłanki do wypowiadania się i wydawania ocen. Bardziej opieram się na opiniach tych, których tam spotkałam. Wiele z tych osób znam od lat, zatem ich wiarygodność jest dla mnie stuprocentowa. I słyszałam same pozytywne relacje. Pan ma jakieś inne informacje?”.
O komentarz poprosiliśmy także Oktawię Kromer. – To, co pani opisała, jest legitymizowaniem przez osobę na tak wysokim stanowisku w życiu publicznym działań firmy o wątpliwej etyce. Nie ma żadnych medycznych dowodów na skuteczność oferowanych przez Nuga Best urządzeń. Ktoś czuje się dobrze, bo jest zaopiekowany – to efekt placebo. Niepokojące jest to, że konsultanci w salonach mówią wprost: po co słuchać lekarza? Po co brać leki? Dodatkowo niektóre urządzenia oferowane przez Nuga Best rozgrzewają się do bardzo wysokich temperatur, więc można mieć obawy o skutek, jaki przyniosą takie „zabiegi”. Hasłem firmy jest „Nie bójcie się bólu w Nuga Best, ból jest czymś naturalnym”. To także budzi wątpliwość, bo przecież ból ostrzega przed tym, co jest niepożądane dla organizmu. I wreszcie, urządzenia są bardzo drogie. Sprzedaje się je za pomocą technik manipulacji, bardzo ordynarnej. Nie sądzę, że można cokolwiek kupić na pierwszej wizycie w salonie. Konsultanci wytwarzają z klientami bardzo bliskie relacje, niemal jak w sekcie – mówi dziennikarka i dodaje, że sytuacja ze Świdnicy skłania ją do kontynuacji tematu, którym zajmowała się kilka lat temu.
Jaką moc może mieć to, co prezydent Świdnicy zamieszcza na swoim facebookowym profilu pokazuje miejsce rankingu, którym Beata Moskal-Słaniewska pochwaliła się w tym tygodniu. Na 450 prezydentów i burmistrzów, aktywnych na fb, wg analizy wykonanej przez Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych co do częstotliwości wpisów, interakcji i zasięgów prezydent Świdnicy znalazła się na 6 miejscu w kraju. „Facebook, Instagram, Twitter stworzyły płaszczyznę do błyskawicznego porozumiewania się, z czego trzeba po prostu mądrze korzystać.” – napisała w poście Moskal-Słaniewska. Ze swojej oceny salonu Nuga Best nie wycofała się, nie usunęła wpisu ani go nie skorygowała.
Poproszona przez Swidnica24.pl o komentarz poseł Marcelina Zawadzka napisała:  Z mównicy sejmowej przy procedowaniu prawa wymierzonego w obwoźną sprzedaż na pokazach apelowałam o poszerzenie ochrony seniorów i seniorek. Wykorzystywanie samotności czy trudnej sytuacji życiowej i zdrowotnej seniorów by zachęcić ich do zakupu horrendalnie drogich produktów i usług jest nieetyczne i powinno być zakazane. Nie ma znaczenia czy mówimy o pokazach organizowanych poza lokalem czy stacjonarnie. Podobny mechanizm działalności pod marką Nuga Best opisała dobrze Oktawia Kromer w książce „Usługa Czysto Platoniczna”. Moje stanowisko w tej sprawie się nie zmieniło, budowanie sprzedaży astronomicznie drogich produktów na samotności i potrzebie bliskości seniorów jest niedopuszczalne. Znam prezydentkę Beatę Moskal-Słaniewską i wiem, że dobro seniorów leży jej na sercu. Zakładam, że działanie pani prezydent może wynikać z braku wiedzy o kontrowersjach dotyczących tej marki. Dlatego do końca tygodnia prześlę Pani prezydent wszelkie niezbędne informacje w tej sprawie.
Na nasze pytania prezydent nie odpowiedziała.
Agnieszka Szymkiewicz
[email protected]
Poprzedni artykułOkiem prawnika: Czy można publikować wizerunek osób i tablice rejestracyjne bez zgody właściciela?
Następny artykułBiało-zieloni zmierzą się z trzecioligowcem