Zakończono pierwszy etap wymiany parkomatów w świdnickiej Strefie Płatnego Parkowania. Nowe urządzenia umożliwiają kierowcom dokonywanie opłaty za postój z wykorzystaniem bilonu, kart płatniczych oraz systemu BLIK. Mają też kilka innych funkcji. Docelowo wymienione zostaną wszystkie parkomaty, a cała operacja pochłonie blisko 2 mln złotych.
W świdnickiej strefie zainstalowanych jest w sumie 70 parkomatów. W listopadzie ubiegłego roku miejscy urzędnicy poinformowali o planach wymiany istniejących urządzeń. – Firma Cale Polska Sp. z o.o. zaprzestała produkcji podzespołów i części do obecnie użytkowanych modeli parkomatów, dlatego też do tej pory używano elementów regenerowanych, których gwarancja i żywotność była znacznie krótsza. Do tego warunki atmosferyczne i oddziaływanie wilgoci powodowały częste awarie wyświetlaczy, co przekładało się na dyskomfort użytkowania urządzeń i wysokie koszty ich utrzymania. Nowe modele parkomatów wyposażone są w kolorowe wyświetlacze, klawiaturę alfanumeryczną i funkcję zapłaty kartą płatniczą za postój, co do tej pory nie było możliwe – tłumaczyła wcześniej Jowita Mazur, kierownik Biura Strefy Płatnego Parkowania.
Dostawę oraz montaż nowych parkomatów powierzono poznańskiej spółce Projekt Parking za kwotę 1 mln 953 tys. złotych. Proces wymiany urządzeń został podzielony na trzy etapy. W pierwszej kolejności pojawiły się one m.in. na ulicach: Długiej, Łukowej, Marii Konopnickiej, Różanej, Trybunalskiej, Spółdzielczej, Pułaskiego, Środkowej, Franciszkańskiej, Bohaterów Getta, Grodzkiej, Budowlanej.
W środę, 23 listopada Urząd Miejski poinformował o zakończeniu wymiany pierwszej partii parkomatów, liczącej 25 urządzeń. – To nowoczesne urządzenia umożliwiające opłacenie postoju na kilka sposobów. Korzystający z postoju w strefie, po wpisaniu numeru rejestracyjnego, mogą tak jak do tej pory, dokonywać płatności z wykorzystaniem bilonu oraz – co jest nowością – za pomocą kart płatniczych i systemu BLIK. W parkomatach została również uruchomiona możliwość dopłaty do biletu przedłużającego jego ważność, a także zapłaty za wezwanie do uiszczenia opłaty dodatkowej – informuje Magdalena Dzwonkowska, rzecznik świdnickiego magistratu.
Wymiana kolejnych 25 urządzeń ma nastąpić do 30 kwietnia 2023 roku, a pozostałych dwudziestu – do 30 kwietnia 2024 roku.
/mn/