Ponad 8,5 kilometra dróg powiatowych chce w ciągu najbliższych miesięcy wyremontować Służba Drogowa Powiatu Świdnickiego. W ramach wielomilionowej inwestycji przewidziano przebudowę pięciu dróg na terenie gmin Marcinowice, Dobromierz, Jaworzyna Śląska oraz Świdnica.
W ramach ogłoszonego właśnie przetargu drogowcy przewidują realizację pięciu różnych zadań. Na ich przeprowadzenie powiat świdnicki otrzymał dofinansowanie ze środków rządowego programu Polski Ład. – Aplikując o środki finansowe szacowaliśmy, że wartość tych wszystkich zadań wyniesie 11 mln złotych, przy dofinansowaniu na poziomie 10 mln 640 tys. złotych. Jest możliwe, że nasz wkład będzie większy niż zakładaliśmy. Będziemy oczekiwać na oferty, analizując ilu będzie oferentów i jakie stawki zaproponują – mówi Marek Olesiński, dyrektor Służby Drogowej Powiatu Świdnickiego.
Pierwsze z pięciu planowanych zadań obejmuje przebudowę drogi Pszenno-Kątki na odcinku od drogi krajowej nr 35 aż do początków zabudowań w miejscowości Kątki. – Jest to droga o długości około trzech kilometrów. Chcemy całkowicie przebudować jezdnię w podobnym zakresie, jak to było robione na drodze Bystrzyca Górna – Opoczka. Drugie zadanie – chyba najtrudniejsze, chociaż stosunkowo krótkie, bo obejmujące około 750 metrów – dotyczy drogi na terenie gminy Dobromierz, w miejscowości Borów. Odbywa się tam ruch pojazdów ciężarowych transportujących kruszywo, w związku z tym musimy znacząco podnieść nośność tej drogi. Chcemy też zapewnić bezpieczeństwo mieszkańcom i wybudować chodnik. Jest to dosyć trudna lokalizacja, ponieważ budynki są znacząco poniżej niwelety drogi, w związku z tym konieczne jest przykrycia rowu i wybudowanie murów oporowych. Dopiero później możliwe będzie wykonanie chodnika oraz barier, które będą zapewniały bezpieczeństwo pieszym. To jest zadanie stosunkowo trudne i z tych wszystkich pięciu zadań najbardziej długotrwałe – opisuje dyrektor.
Przebudową objęty zostanie również fragment drogi powiatowej w Jaworzynie Śląskiej na odcinku 1850 metrów. – Zadanie będzie składało się z dwóch etapów. Będzie obejmowało ulicę 1 Maja od drogi wojewódzkiej nr 382 w kierunku wiaduktu [w ciągu ulicy Wolności]. Będziemy chcieli przynajmniej na połowie jezdni wymienić nawierzchnię. Natomiast pod samym wiaduktem kolejowym w kierunku ulicy Westerplatte będzie też konieczność wykonania odprowadzenia wód w taki sposób, żeby wody deszczowe były odprowadzane lepiej niż w tej chwili. Do tego będzie sama wymieniona nawierzchnia pod wiaduktem kolejowym – tłumaczy Olesiński.
– Zadanie czwarte dotyczy drogi między gminą Marcinowice a gminą Świdnica, prowadzącej od Śmiałowic do obiektu mostowego w miejscowości Panków. Chcielibyśmy sfrezować nawierzchnię i w miejscach, w których jest pofalowana – dodatkowo wzmocnić tę drogę. Natomiast na całym odcinku od Śmiałowic do Pankowa wymienilibyśmy nawierzchnię na odcinku około 1700 metrów. Ostatnie zadanie dotyczy drogi powiatowej prowadzącej od drogi krajowej nr 35 do Goli Świdnickiej. Na pewnych odcinkach już wymienialiśmy tam nawierzchnię. Od drogi krajowej do zjazdu do kopalni nawierzchnia jest bardzo dobra i w samej Goli też już jest dobra. Natomiast pozostał tam odcinek o długości 1250 metrów, na którym planujemy sfrezowanie nawierzchni i położenie dwóch warstw bitumicznych – opisuje dyrektor.
Firmy zainteresowane wykonaniem prac drogowych poznamy 25 października. – Łatwiejsze zadania są możliwe do zrealizowania w ciągu sześciu miesięcy od dnia podpisania umowy, czyli zakładamy ich zakończenie w okresie wiosennym 2023 roku. Natomiast w przypadku zadań najtrudniejszych – w naszej ocenie jest to przebudowa drogi w Borowie – zakładamy, że prace będą realizowane do 13 miesięcy od podpisania umowy, czyli do listopada przyszłego roku – zapowiada Olesiński.
Michał Nadolski
[email protected]