Wprawdzie nie kończy się jeszcze sezon zimowy, ale już pojawiły się pierwsze promocje i przeceny towarów związanych z ta porą roku. Klienci decydują się na zakupy, często bez analizy sytuacji w kwestii przydatności towaru, sugerując się jedynie obniżoną ceną. Niejednokrotnie wprowadzani są w błąd, co do możliwości reklamowania towarów niezgodnych z umową, czyli takich, w których ujawni się jakaś wada. Bywa bowiem tak, że sprzedawcy z góry wyłączają możliwość reklamacji takich towarów i zamieszczają w punktach sprzedaży informacje typu: „Towar przeceniony nie podlega reklamacji.”
Takie działanie jest niedopuszczalne, ponieważ jest sprzeczne z przepisami prawa.
Nabywca ma prawo reklamować przeceniony towar ze wskazaniem na wady, które nie były widoczne w dniu zakupu i które ujawniły się podczas normalnego, prawidłowego użytkowania. Jeśli klient kupuje towar pełnowartościowy, a przeceniony posezonowo, informacje typu „towar przeceniony nie podlega reklamacji” nie są dla niego wiążące, albowiem naruszają prawo.
Szczegółowo kwestie zasad obowiązujących w obrocie konsumenckim reguluje ustawa z dnia 27 lipca 2002r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Zgodnie z powołanym aktem prawnym nie można reklamować tylko tych wad towaru, o których konsument wiedział w momencie zakupu. Jeśli więc towar został przeceniony z powodu np. braku guzika, klient nie będzie on mógł reklamować tej wady. Ma jednak pełne prawo reklamować każdą inną wadę, jaka ujawni się w zakupionym towarze.
W sytuacji, gdy przecena powodowana jest defektem towaru, sprzedawca powinien poinformować o tym konsumenta. Brak wady sprawia, iż klient może składać reklamację na każdą wadę, która ujawni się w terminie 2 lat od daty zakupu.
Innymi słowy, posezonowa obniżka cen (która nie ma nic wspólnego z przeceną ze względu na wady towaru nie wyłącza odpowiedzialności sprzedawcy za niezgodność towaru z umową. Towar podlega reklamacji, jak każdy inny. Należy pamiętać o pobraniu i zachowaniu dowodu zakupu (paragon, faktura), albowiem jego brak może utrudnić, a wręcz uniemożliwić złożenie reklamacji.
Najwięcej nieprawidłowości dotyczy nierzetelnego informowania o cenach towarów oferowanych w promocjach. Zastrzeżenia budzi praktyka przedsiębiorców związana z przekreślaniem cen sugerowanych jako dotychczasowe, które w rzeczywistości nigdy nie obowiązywały. Warto tez dobrze przyjrzeć się towarom z tzw. gratisami.
Ponadto część asortymentu posiadała ceny identyczne jak przed promocją – mimo to produkty reklamowane są, jako znacznie tańsze. Zdarza się również, że towary, które pojawiły się w danym sklepie po raz pierwszy, sprzedawane są po cenie sugerowanej jako niższa od dotychczas obowiązującej. Nagminne jest niedopatrzenie zgodności ceny na towarze i w kasie. Konsumenci są często wprowadzani w błąd informacją na opakowaniu, że masa lub pojemność produktu w ramach promocji zostały zwiększone przy utrzymaniu dotychczasowej ceny.
Bardzo mocno uczulam na rozważne decyzje podczas zakupów oraz spokojne aanalizowanie cen. Obniżka ceny czy upominek dołączany do zakupionego towaru, to nie zawsze super okazja. Jak nie ulec hasłom o ostatnim dniu promocji czy wyprzedaży?
Proponuję:
– porównywać informacje zawarte w gazetkach reklamowych z tymi, które umieszczane są przy produktach w sklepie;
– ufać rozsądkowi, nie emocjom, do zdarza się, że cena towarów oferowanych w trakcie promocji bądź wyprzedaży ma taka samą wartość, jak przed rozpoczęciem akcji, ale bywa, że i wyższą;
– przeliczać wartość towarów z gratisami, zwracaj uwagę, czy zestaw produktów z podarunkiem to faktycznie okazja oraz porównywać, czy zakup tych samych artykułów osobno nie będzie kosztować cię mniej niż „okazyjny komplet”;
– sprawdzać cenę, którą ostatecznie trzeba musisz zapłacić, przedsiębiorcy mają obowiązek poinformować o pełnej cenie danego towaru;
– warto być czujnym, gdy oferta dotyczy produktów spożywczych, gdyż sklepy organizują promocje często wtedy, gdy zależy im na pozbyciu się towarów z uwagi na krótki bądź upływający termin przydatności, oprócz smaku degustowanego produktu, należy sprawdzić datę ważności.
Danuta Mazur
Powiatowy rzecznik Konsumentów w Świdnicy