Strona główna 0_Slider Samorządowcy piszą do GDDKiA w sprawie przebudowy autostrady A4 i budowy obwodnicy Świdnicy

Samorządowcy piszą do GDDKiA w sprawie przebudowy autostrady A4 i budowy obwodnicy Świdnicy

0

Budowa nowego korytarza autostrady A4 na odcinku Kostomłoty-Wrocław, utrzymanie statusu drogi ekspresowej dla dotychczasowej trasy A4 przy jednoczesnym zaplanowaniu i budowie łącznika Aglomeracji Wałbrzyskiej z węzłem S3 w Bolkowie, a także budowa łącznika drogi wojewódzkiej nr 382 z węzłem Świdnica na S5, tworzącego południowe obejście Świdnicy – to główne postulaty dolnośląskich samorządowców, którzy podpisali w tej sprawie wspólną petycję.

Prezydenci ośmiu dolnośląskich miast – Wrocławia, Wałbrzycha, Świdnicy, Bolesławca, Jeleniej Góry, Legnicy, Głogowa i Lubina – wraz z marszałkiem województwa dolnośląskiego poparli jedną z dwóch propozycji przebiegu A4, które obecnie konsultuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Mowa o tzw. kombinacji IV, która zakłada przebudowę (po starym śladzie) autostrady A4 na odcinku Krzyżowa–Kostomłoty oraz budowę nowego odcinka A4 od węzła Wichrów do węzła Stary Śleszów.

Stanowisko dolnośląskich samorządowców zakłada również, że w ramach budowy nowej drogi ekspresowej S5 – na odcinku od Bolkowa do Sobótki – zaprojektowane i wybudowane powinno zostać południowe obejście Świdnicy, która połączyłoby trasę S5 z drogą wojewódzką nr 382 Świdnica-Dzierżoniów. Wskazano też na konieczność pilnego połączenia Aglomeracji Wałbrzyskiej z budowaną drogą S3 poprzez łączniki do węzłów w rejonie Sadów Dolnych i Kamienna Góra.

Petycja podpisana przez włodarzy dolnośląskich miast trafi do GDDKiA, a także do ministra finansów, ministra infrastruktury oraz premiera.

Na odcinku A4 Kostomłoty–Wrocław w latach 2014-2020 doszło do ponad 7,5 tysiąca zdarzeń, w tym 7238 kolizji i 318 wypadków. Średnio to około 3 zdarzenia dziennie. Obecna A4 przez brak pasa awaryjnego, czy wystarczającej liczby Miejsc Obsługi Podróżnych nie jest dostosowana do standardów autostradowych, a nowy korytarz to mniejsze przenikanie ruchów regionalnych z ruchami dalekimi w skali kraju i Europy – mówił Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

Planowanie przebiegu nowych dróg ekspresowych i autostrady A4 ma olbrzymie znaczenie dla rozwoju społeczno-gospodarczego Dolnego Śląska. Jest niezwykle istotne, aby przy pracach nad wyznaczeniem przebiegu tych dróg brać pod uwagę, nie tylko argument finansowy, ale przede wszystkim skutki dla dalszego rozwoju naszego województwa – dodał Roman Szełemej, prezydent Wałbrzycha i inicjator petycji do GDDKiA.

Budowę nowego korytarza autostrady A4 należy traktować jako inkubator rozwoju i nową oś rozwojową aglomeracji i regionu. Poprowadzenie A4/S5 wg Kombinacji IV daje szansę na integrację największych obszarów aglomeracyjnych poprzez połączenie ich systemem szybkich dróg. Południe Dolnego Śląska, pomimo budowy drogi ekspresowej S3, wciąż pozostaje wykluczone komunikacyjnie – wskazywał Tadeusz Krzakowski, prezydent Legnicy.

Wybór Kombinacji IV przebiegu A4 i S5 łączy – w zasięgu oddziaływania tych dróg do 50 km – wszystkie rdzenie wspomnianych obszarów funkcjonalnych. Przyjęcie do dalszych prac i w konsekwencji realizacja wg Kombinacji IV ma olbrzymie znaczenie dla rozwoju całego Dolnego Śląska – twierdziła Beata Moskal-Słaniewska, prezydent Świdnicy.

Niezwykle cieszy mnie fakt, że z wypowiedzi zgromadzonych tu prezydentów wyłania się wspólna troska o dobro i rozwój całego regionu. Nasza współpraca jest kluczowa w walce o dynamiczny i zrównoważony rozwój Dolnego Śląska. Chcemy być partnerami dla rządu. Chcemy współpracować i zależy nam na tym aby nasz głos był mocny i słyszalny – mówił marszałek Cezary Przybylski.

/UM Wrocław, opr. mn/

Poprzedni artykułTo już 47 tom! Rocznik Świdnicki wydany
Następny artykułBłąkał się po Lutomi Górnej. Czyja zguba? [Aktualizacja]