Strona główna Wydarzenia Zmiany w przechowywaniu akt pracowniczych. Krócej i elektronicznie

Zmiany w przechowywaniu akt pracowniczych. Krócej i elektronicznie

0

Wraz z początkiem roku ruszył projekt e-Akta, który pozwala na skrócenie czasu przechowywania akt pracowniczych. Zakład Ubezpieczeń Społecznych zapewnia, że nowe rozwiązanie jest łatwe w obsłudze i pomoże obniżyć koszty. Co więcej, teraz tylko przez 10 lat pracodawca musi trzymać dokumenty nowych pracowników. Wraz z końcem ubiegłego roku przestał obowiązywać przepis wymagający archiwizowania akt aż przez 50 lat.  

Wszystkie placówki ZUS organizują bezpłatne szkolenia dotyczące zmian w zasadach przechowywania akt i rozliczania się z ZUS, ponieważ pracodawcy muszą przekazywać do Zakładu szerszy zakres informacji za swoich pracowników.

Wiele osób nie może odnaleźć wszystkich dokumentów potrzebnych do wyliczenia emerytury, bo zakład, w którym pracowali uległ likwidacji a dokument zaginęły. Elektronizacja akt likwiduje ten problem – mówi Iwona Kowalska-Matis regionalny Rzecznik Prasowy ZUS na Dolnym Śląsku. – Teraz do ZUS na bieżąco będą wpływały informacje dotyczące czasu zatrudnienia i osiąganych dochodów. Ten szerszy niż dotychczas zakres informacji pozwoli nam na zabezpieczenie praw dotyczących świadczeń z ubezpieczeń społecznych, które nabywają w czasie swojego zatrudnienia pracownicy – dodaje rzeczniczka.

Od rozliczenia za styczeń tego roku płatnicy składek na bieżąco muszą wysyłać do ZUS w miesięcznych raportach imiennych (ZUS RCA) dodatkowych danych dotyczących kwoty przychodu wypłacanego w danym miesiącu np. kwoty przychodu wypłaconego w danym miesiącu, ale należnego za inny rok kalendarzowy, który stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne.

Dodatkowo w dokumencie muszą także podać dodatkowe dane dotyczące rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy np. datę oraz tryb rozwiązania stosunku pracy, stronę z inicjatywy, której nastąpiło rozwiązanie stosunku pracy.

ZUS zaktualizował program służący do rozliczania się z Zakładem. Płatnik można pobrać bezpłatnie ze strony internetowej lub poczekać na jego automatyczną aktualizację, która nastąpi 25 stycznia. Został także zmieniony profil płatnika na platformie internetowej PUE ZUS.

Dzięki temu pracodawca może sprawdzić dokument ZUS OSW, sprawdzić listę pracowników, za których dokumenty zostały do ans wysłane oraz listę tych, za których jeszcze tego nie zrobił – wyjaśnia Kowalska-Matis. – Elektronizacja akt jest obowiązkowa dla nowych pracowników natomiast to pracodawca sam musi zdecydować, w jakiej formie chce przechowywać dokumenty osób zatrudnionych od 1999 do końca 2018 roku – dodaje.

/ZUS o. Wałbrzych, opr. mn/

Poprzedni artykułZnika jedna z atrakcji powiatu. Podziemną trasę turystyczną zastąpi rozlewnia
Następny artykułTragedia w Lutomi Górnej. Nie żyją dwie kobiety i 21-latek [AKTUALIZACJA]