Nie 120 tysięcy, jak wcześniej planowano, a ponad 200 tysięcy złotych pochłonie rozbiórka budynku na podwórzu przy ulicy Chrobrego. Siedem lat temu został on uszkodzony podczas katastrofy budowlanej, w wyniku której zawaliła się sąsiednia oficyna. Miasto musi jeszcze w tym roku zburzyć pozostałą ruinę.
Do katastrofy budowlanej przy ulicy Chrobrego 3 doszło 26 kwietnia 2011 roku. Tuż po godzinie 11 zawaliła się opuszczona, trzypiętrowa oficyna. Z przylegającej do niej kamienicy ewakuowano lokatorów. Ze względu na zły stan budynku nie pozwolono im wrócić do swoich mieszkań. Wywieszono tabliczki ostrzegające o zagrożeniu, zaś sam obiekt przeznaczono rozbiórki. Mijały kolejne lata, a w sprawie ruiny nic się nie zmieniało. Ludzie mieszkający w sąsiedztwie niebezpiecznego budynku zaczęli się obawiać, czy nie dojdzie do kolejnej katastrofy.
– Jest bardzo popękany, zawalone są już stropy, a warunki atmosferyczne dodatkowe robią swoje. Obiekt sąsiaduje z działką naszej wspólnoty. Gdyby spadł na przyległy teren, wtedy zajmie się tym Miejski Zarząd Nieruchomości. Natomiast w przypadku, gdy budynek zawali się na naszą działkę, problem spada na nas – mówiła pani Bogumiła, jedna z mieszkanek pobliskich kamienic. Alarmowała, że w niebezpieczeństwie mogą być zaparkowane w pobliży ruiny samochody i przechodzący tamtędy ludzie.
W ubiegłym roku, po naszej interwencji Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego nakazał ustawienie ogrodzenia wokół niebezpiecznego budynku. Zajęto się także kwestią wyburzenia straszącej ruiny. – Podejmowane są kroki, by jak najszybciej była możliwa rozbiórka tego budynku – zapowiadała jeszcze w lipcu 2017 roku Maria Florczak, dyrektor Miejskiego Zarządu Nieruchomości. Tłumaczyła wówczas, że konieczne jest przygotowanie dokumentacji rozbiórkowej i uzyskanie pozwolenia. – Nie możemy budynku rozebrać w dowolnej chwili, tylko musi być podjęta odpowiednia procedura – mówiła.
Ostatecznie wyburzenie ruiny przy Chrobrego nakazał nadzór budowlany. Od chwili uprawomocnienia się tej decyzji, właściciel budynku otrzymał rok na wykonanie prac rozbiórkowych. Miejscy urzędnicy przypomnieli sobie o sprawie pół roku później i na marcowej sesji Rady Miejskiej uprosili radnych o przekazanie 120 tys. złotych na rozbiórkę budynku i zagospodarowanie terenu przy Chrobrego 3. Teraz okazało się, że będzie to kwota niewystarczająca.
– W związku z przeprowadzoną inwentaryzacją budynku i koniecznością wykonania dodatkowych robót, które nie zostały ujęte we wcześniejszym kosztorysie, dotyczących rozbiórki budynku, należy dokonać zwiększenia planu wydatków o kwotę 92 000 zł, by zapewnić prawidłową realizację [tego] zadania inwestycyjnego – twierdzi Kacper Siwek, skarbnik miasta. Jeżeli do tego wniosku przychylą się radni, na rozbiórkę i uporządkowanie terenu trafi 212 tys. złotych.
Michał Nadolski
[email protected]