Realizację czterech rowerowych inwestycji przewidziano w tegorocznych planach świdnickiego magistratu. Na finiszu są już prace związane z budową ścieżki pieszo-rowerowej łączącej osiedle Zawiszów z trasą prowadzącą wzdłuż ulicy Pogodnej.
W 2025 roku zaplanowano rozpoczęcie robót budowlanych przy czterech zadaniach związanych z rozbudową świdnickiej sieci rowerowej oraz połączeniem istniejących odcinków tras dla jednośladów. Wartość prac oszacowano na ponad 7 mln 186 tys. złotych, z czego ponad 5 mln 677 tys. złotych pokryje dofinansowanie pozyskane z Funduszy Europejskich dla Dolnego Śląska oraz blisko 710 tys. złotych z budżetu państwa.
Pierwsze z zadań dotyczy budowy ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ulicy Bystrzyckiej, na odcinku od ulicy Kątnej do ulicy Sudeckiej i Osiedla Na Wzgórzu. W ramach tej inwestycji przewidziano powstanie trasy dla jednośladów oraz pieszych o długości ponad 390 metrów i szerokości 3 metrów, przebudowę i budowę zjazdów, a także budowę oświetlenia ulicznego i kanalizacji deszczowej. Realizacją prac o wartości niemal 1 mln 784 tys. złotych zajęła się firma Hypmar, która ma uporać się z powierzonym zadaniem do końca listopada 2025 roku
Ten sam wykonawca zwyciężył w przetargu na budowę dwóch ścieżek pieszo-rowerowych w rejonie osiedla Zawiszów. Pierwsza, prowadząca wzdłuż ulicy Kazimierza Wielkiego, połączy drogę rowerową na ulicy gen. Władysława Andersa z istniejącą trasą dla jednośladów przy ulicy Tadeusza Ząbka oraz z drogą rowerową wybudowaną przez gminę Świdnica, która prowadzi w kierunku miejscowości Wiśniowa. Druga natomiast prowadzi od ulicy Pogodnej i parkingu przed Miejskim Zakładem Energetyki Cieplnej, prowadząc następnie wzdłuż ogrodów działkowych do przejścia przez tory przy przystanku kolejowym Świdnica Zawiszów. Na wykonanie tych prac przeznaczono blisko 1 mln 395 tys. złotych.
O czwartym rowerowych zadań, które dotyczy budowy trasy rowerowej łączącej Osiedle Młodych ze świdnickim śródmieściem, mówi się od wielu lat. Temat ten poruszany był między innymi we wrześniu 2015 roku, kiedy to władze miasta przedstawiły radnym plan rozwoju infrastruktury drogowej w Świdnicy na lata 2014-2020. Wykonanie prac projektowych związanych z planowaną ścieżką zlecono we wrześniu 2021 roku, a na opracowanie dokumentacji przeznaczono blisko 140 tys. złotych. W sierpniu 2024 roku starosta świdnicki udzielił zezwolenia na realizację inwestycji drogowej.
Ścieżka miałaby swój początek przy skrzyżowaniu ulic Prądzyńskiego i Wyszyńskiego, biegnąc następnie wzdłuż ulic Wyszyńskiego oraz Riedla po ich zachodniej stronie, na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 35 przecinając ulicę Zamenhofa oraz Ofiar Oświęcimskich obok istniejących przejść dla pieszych, prowadząc dalej wzdłuż ulicy Ofiar Oświęcimskich i kończąc się u zbiegu ulic Ofiar Oświęcimskich, Komunardów i Sikorskiego.
/mn/
fot. Mariusz Ordyniec