Trwają przygotowania do przebudowy ulicy Westerplatte na odcinku od ronda generała Romana Abrahama i skrzyżowania z ulicą Towarową do granic Świdnicy. Według wstępnych planów, inwestycja mogłoby rozpocząć się na początku wakacji.
- Na czas prowadzenia części robót przebudowywany fragment ulicy Westerplatte ma zostać zamknięty dla ruchu kołowego. Mogłoby to potrwać około 4-5 tygodni.
- Obecnie prowadzone są ustalenia dotyczące objazdów, trwają prace nad zmianami w komunikacji miejskiej, a także uzgadniane są kwestie związane z zapewnieniem dojazdu do budynków mieszkalnych, firm i zakładów produkcyjnych w tej części miasta.
Przypomnijmy, w 2023 roku rozpoczęto prace związane z inwestycją Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei, w ramach której przewidziano przebudowę piętnastu odcinków drogi wojewódzkiej nr 382 położonych między rondem gen. Romana Abrahama (skrzyżowanie ulic Westerplatte, Towarowej i Kasztanowej) w Świdnicy a granicą województw dolnośląskiego i opolskiego w rejonie Paczkowa. Do remontu przeznaczono w sumie blisko 25 kilometrów wojewódzkiej trasy na terenie powiatów: świdnickiego, dzierżoniowskiego oraz ząbkowickiego. Na realizację tych prac przeznaczono ponad 105 mln 891 tys. złotych.
– W ramach tego zadania zarząd województwa postanowił w Świdnicy – na odcinku między ulicą Towarową a granicą administracyjną miasta – dokonać wymiany konstrukcji i nawierzchni jezdni, i w zasadzie pozostawić ulicę Westerplatte w istniejącej geometrii. Z naszej strony spotkało się to z dużą dezaprobatą – tłumaczy Maciej Gleba, dyrektor wydziału dróg i infrastruktury miejskiej Urzędu Miejskiego w Świdnicy. Magistrat za konieczną uznał bowiem przebudowę istniejącego kolektora kanalizacji deszczowej, w celu jego dostosowania do planowanej w tej części miasta zabudowy mieszkaniowej, w tym rozrastającego się Osiedla Na Wzgórzu, a także przebudowę skrzyżowania ulic Westerplatte i Strzelińskiej. W związku z realizacją drogowej inwestycji, w latach 2024-2025 miasto prowadziło rozmowy z zarządem województwa w sprawie skoordynowania robót.
– Po roku czasu, bo tyle trwały rozmowy, udało nam się je zakończyć sukcesem – mówi Gleba. Efektem dokonanych ustaleń jest porozumienie, które ma zostać zawarte między województwem a miastem. Zakłada ono rozszerzenie inwestycji DSDiK o kilka elementów. – Widzimy historyczną szansę na to, żeby poprawić geometrię skrzyżowania z ulicą Strzelińską i w tym obszarze również zlokalizować wjazd w ulicę Izerską, w stronę osiedla Sudeckiego [nazywanego też Osiedlem Na Wzgórzu – red.]. Widzimy również konieczność przebudowy oświetlenia ulicznego, które na tym odcinku jest w stanie przedawaryjnym i to jest jedyna szansa, żeby to zrobić. Chcemy poprawić elementy bezpieczeństwa ruchu, wyprostować – mówiąc trywialnie – skrzyżowania Westerplatte/Strzelińska, wybudować sygnalizację świetlną, przebudować i doświetlić przejścia dla pieszych, wybudować ciąg pieszo-rowerowy – wylicza dyrektor.
Przywołane porozumienie zakłada, że na wykonanie przebudowy fragmentu ulicy Westerplatte miasto miałoby przekazać województwu w sumie 6 mln 650 tys. złotych. Realizacją wymienionych prac miałby zająć się wykonawca prowadzący obecnie remont drogi wojewódzkiej na zlecenie DSDiK.
Konieczne zamknięcie odcinka Westerplatte dla ruchu
– W rozmowie z wykonawcą przyjęliśmy wiadomość, że geometria posadowienia tego kolektora deszczowego w osi jezdni dyskwalifikuje możliwość prowadzenia ruchu kołowego w ulicy Westerplatte na odcinku między Strzelińską a Towarową. Wykonawca stwierdził, że musi on zamknąć ulicę Westerplatte dla ruchu kołowego – opisuje Gleba. Według wstępnych ustaleń, zamknięcie przejazdu na tym odcinku mogłoby nastąpić z początkiem tegorocznych wakacji i zbiegłoby się w czasie z wejściem w życie wakacyjnego rozkładu jazdy świdnickiej komunikacji miejskiej.
– Jesteśmy już po spotkaniach ze starostą świdnickim, starostą dzierżoniowskim, zarządcami dróg poszczególnych kategorii. Objazdy niestety będą mocno dotkliwe. Od Dzierżoniowa będą dotykały miejscowości Bielawa, Pieszyce, i dalej w kierunku Świdnicy. Oczywiście z pozostawieniem ruchu pojazdów powyżej 15 ton do tych podmiotów, które tego wymagają, a zlokalizowane są na przykład przy ulicy Strzelińskiej. Wykonawca sporządza obecnie projekt organizacji ruchu zastępczego i uzyska on zatwierdzenie. Prawdopodobnie w okresie wakacyjnym ulica Westerplatte zostanie zamknięta na okres do dwóch miesięcy. Wykonawca będzie robił to jak najszybciej i jak najsprawniej – wskazuje dyrektor.
– W tej chwili klaruje się to, jak będzie wyglądała organizacja ruchu miejscowego. Dla ruchu zewnętrznego, dla wszystkich spoza Świdnicy, objazd musimy prowadzić drogami wojewódzkimi i powiatowymi – dodaje. Przebudowywany odcinek nie będzie zamknięty dla pieszych i rowerzystów.
Wobec spodziewanych utrudnień związanych z dojazdem do nieruchomości przy przeznaczonym do przebudowy odcinku ulicy Westerplatte, a także do budynków mieszkalnych oraz przedsiębiorstw położonych przy ulicy Strzelińskiej, 21 maja 2025 roku w siedzibie Urzędu Miejskiego zorganizowano spotkanie z udziałem przedstawicieli firm oraz z zarządcami nieruchomości administrującymi zasobami mieszkaniowymi w tym rejonie miasta. – Ulica Strzelińska będzie dostępna. W pewnym momencie będą ograniczenia związane z budową skrzyżowania, ale co do zasady wjazd na Strzelińską będzie. Jest kłopot taki, że jeśli będzie zamknięty dojazd od centrum miasta, czyli zamknięty odcinek ulicy Westerplatte, to niestety trzeba będzie się fatygować drogami gminnymi w okolicy Świdnicy – wskazywał podczas spotkania Jarosław Markowski, wicedyrektor wydziału dróg i infrastruktury Urzędu Miejskiego.
Jedna z propozycji zakłada, że kierowcy zmierzający w kierunku Strzelińskiej będą musieli przejechać ulicami Jodłową lub Towarową do ulicy Kopernika, a następnie przez Jagodnik wrócić do ulicy Westerplatte i wjechać od tej strony na Strzelińską. Jako alternatywę wskazano przejazd ulicą Bystrzycką, a następnie przez Opoczkę, Makowice i Boleścin. – To są drogi w dobrym stanie i ogólnodostępne. Nie jest to objazd, o którym mówimy, jako o objeździe dla pojazdów ciężarowych. To będzie taki objazd niewyznaczany, ale możliwy do przejechania. Przez te dwa miesiące trzeba będzie po tym objeździe jeździć – wyjaśniał Markowski. W zakresie dojazdu do nieruchomości położonych przy samej ulicy Westerplatte planowane jest wykorzystanie dróg wewnętrznych i w pewnym zakresie ulicy Składowej.
– Ten okres dwóch miesięcy to okres orientacyjny – z opcją nie jego wydłużenia, tylko skrócenia. My zakładamy w scenariuszach optymistycznych, że na ten 300-metrowy odcinek ulicy Westerplatte wchodzą trzy brygady równocześnie w trzech miejscach – a nie jedna pracująca tylko do godziny 15.00. W tych trzech miejscach działoby się potężne zamieszkanie, które dyskwalifikuje możliwość korzystania z jezdni. Będziemy próbowali maksymalnie to skrócić. Zakładamy, że być może uda się to w miesiąc skończyć. Zdajemy sobie sprawę, na ile jest to utrudnienie dla państwa i dla normalnego funkcjonowania – zaznaczał dyrektor Gleba.
– Trzeba dodać, że w tym rejonie prace budowlane – budowa skrzyżowania, przebudowa układu drogowego i oświetlenia – będą trwały przynajmniej do połowy przyszłego roku. My mówimy dzisiaj o tym najtrudniejszym elemencie w postaci zamknięcia ulicy Westerplatte – dodał Markowski. Po zakończeniu części związanej z przebudową kolektora kanalizacji deszczowej planowane jest częściowe wznowienie ruchu kołowego na tym odcinku. Wówczas przewidywane jest tam wprowadzenie ruchu wahadłowego lub umożliwienie przejazdu tylko w jednym kierunku.
Szykowane są zmiany w komunikacji miejskiej
Drogowe utrudnienia będą również oznaczały zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. – Na tym odcinku ulicy Westerplatte jeżdżą obecnie cztery linie autobusowe: 1, 2, 8 i 20. W związku z koniecznością zamknięcia tego odcinka drogi planujemy przełożyć te linie w taki sposób, aby do państwa instytucji, miejsc pracy i jednostek również był dojazd komunikacją miejską. Chcemy zachować linię nr 1, jednak nie pojedzie ona ulicą Westerplatte, tylko pojedzie od Zarzecza prosto przez Jagodnik i wjedzie od tylnej strony na ulicę Strzelińską. Rozkład jazdy będzie mniej więcej zachowany, jak jest to obecnie, natomiast mogą występować 5-minutowe opóźnienia lub przesunięcia w rozkładzie jazdy. Mówimy oczywiście o wakacyjnym rozkładzie jazdy – informował Sławomir Kwiatkowski, dyrektor wydziału transportu Urzędu Miejskiego.
– Alternatywną linią, która komunikuje pozostałe części miasta z ulicą Strzelińską, jest linia nr 2, która przejeżdża również przez Kraszowice. Na tej linii odnotowujemy mniejsze zainteresowanie pasażerskie, niż w linii nr 1. Dlatego też planujemy, żeby linia nr 2 – najprawdopodobniej, bo jeszcze nie podjęliśmy ostatecznej decyzji – będzie skomunikowana z linią nr 1, ale skrócona do przystanku „Jodłowa PKP”. Na tym samym bilecie będzie możliwość przesiadki w autobus linii nr 1, żeby nie dublować autobusów i jeszcze bardziej zwiększać ruch na odcinku dojazdowym. Trzeba powiedzieć jasno, że ulica Kopernika będzie bardzo mocno przeciążona w związku z tym remontem. Kopernika, Wodna, Jodłowa – tam większość mieszkańców będzie próbowała uciec od tego zamknięcia. Dlatego też linia nr 1 zostanie zachowana. Jeszcze się zastanawiamy, czy na linii nr 2 utrzymać w ruchu kursy pracownicze a pozostałe skrócić do Jodłowej, czy skrócić wszystkie z możliwością przesiadki na linię nr 1 – mówił Kwiatkowski.
– Linia nr 8 akurat w wakacje nie kursuje. Natomiast linia nr 20 dojeżdżająca do miejscowości ościennych – do Grodziszcza, Boleścina, Krzyżowej i Wieruszowa – nie będzie w ogóle zajeżdżać na Strzelińską, tylko pojedzie przez Jagodnik, Zarzece i ulicę Jodłową, aby następnie wrócić na swoją prawidłową trasę. Miejsce styku, które planujemy zrobić, będzie przystanek „Jodłowa PKP”, gdzie będzie można przesiąść się z pozostałych linii na linię nr 1. Najkorzystniejszym rozwiązaniem z punktu widzenia organizatora transportu zbiorowego, jak również wszystkich mieszkańców – bo przecież nie sztuką jest jeździć 40 minut z miasta do Fabryki Wagonów – jest właśnie puszczenie linii nr 1 w taki sposób – dodał dyrektor wydziału transportu.
Będziemy informować o terminie rozpoczęcia przebudowy ulicy Westerplatte, kształcie tymczasowej organizacji ruchu w tej części miasta, wyznaczonych objazdach oraz zmianach w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej.
Michał Nadolski
[email protected]