Strona główna 0_Slider Ruch coraz większy, a powstaną kolejne budynki mieszkalne. Jakie są pomysły na...

Ruch coraz większy, a powstaną kolejne budynki mieszkalne. Jakie są pomysły na walkę z zakorkowaniem północnej części śródmieścia?

0

Blisko dwieście nowych mieszkań ma powstać w ramach inwestycji, która ma zostać zrealizowana w rejonie ulic Parkowej i Pileckiego. Już teraz w tej części miasta panuje wzmożony ruch pojazdów, a zapowiedzi budowy kolejnych budynków wielorodzinnych wywołują obawy o dalsze pogorszenie sytuacji. Głównym pomysłem świdnickiego magistratu na usprawnienie komunikacji w północnej części śródmieścia jest przedłużenie ulicy Parkowej do ulicy Esperantystów.

Przeznaczony pod zabudowę mieszkaniową teren w rejonie ulic Parkowej i Pileckiego, w tle widoczne nowe zabudowania przy ulicy Parkowej

O konieczności usprawnienia komunikacji na północy śródmieścia, przede wszystkim w rejonie ulic Parkowej, Gdyńskiej oraz skrzyżowania ulic Łukasińskiego i Gdyńskiej, mówi się już od kilku lat. Jeszcze w 2019 roku na problem wzmożonego ruchu w tej części miasta zwracał uwagę ówczesny radny miejski Jan Jaśkowiak. Potwierdzając, że intensywna rozbudowa mieszkaniowa w tej okolicy będzie skutkować zwiększeniem natężenia ruchu samochodowego, świdnicki magistrat podjął rozmowy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad w sprawie wyrażania zgody na włączenie przedłużonej ulicy Parkowej w ulicę Esperantystów, a także z deweloperami w sprawie ich udziału w opracowaniu dokumentacji oraz przebudowy tej ulicy.

Temat ponownie poruszono w ubiegłym tygodniu, podczas sesji Rady Miejskiej w Świdnicy, w trakcie której omawiano projekt zmian w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego dla obszaru ulicy Pafalu. Już wcześniej plan ten przewidywał, że sąsiadująca z ulicą Parkową część tego obszaru będzie przeznaczona pod zabudowę wielorodzinną. Według aktualnie dostępnych informacji, na tym terenie planowana jest budowa dwóch budynków mieszkalnych: pięciokondygnacyjnego z 150 mieszkaniami i trzykondygnacyjnego z 48 mieszkaniami. Szykujący się do rozpoczęcia budowy deweloper prowadzi już sprzedaż mieszkań w ramach I etapu swojej inwestycji.

Jest to obszar bardzo trudny jeśli chodzi o komunikację – wskazywał podczas dyskusji radny Wiesław Żurek. Z kolei radny Krzysztof Grudziński dopytywał, czy wspomniane porozumienie dotyczące współfinansowania prac projektowo-budowlanych związanych z przebudową ulicy Parkowej nie zakończy się tak, jak w przypadku ulicy Kanonierskiej, gdzie deweloper, który wybudował budynki mieszkalne w tamtym rejonie, nie wywiązał się z zawartej umowy i nie wykonał przebudowy gruntowego odcinka ulicy, w wyniku czego zadaniem tym musiało zająć się miasto. – Jeżeli chodzi o tzw. montaże, w ramach których to deweloper wykonuje drogę, to mamy wieloletnie doświadczenie. Kanonierska jest – można byłoby rzec – wypadkiem przy pracy. To jednak nie jest tak, że wybudowaliśmy drogę i deweloper nie ma zobowiązania w stosunku do gminy, bo postępowanie sądowe dotyczące tego dewelopera będzie się toczyło. Możemy oczywiście zabezpieczyć wszystkie umowy w sposób należyty i postarać się, aby wszelkie roszczenia ze strony gminy mogły być dochodzone szybciej. Kanonierska nie może być wyznacznikiem tego, w jaki sposób postępujemy w takich sytuacjach – podkreślał wiceprezydent Świdnicy Krystian Werecki.

Jakie pomysły na usprawnienie ruchu ma świdnickie magistrat?

Kilka miesięcy temu radna Sylwia Osojca-Kozłowska zwróciła się do władz Świdnicy z zapytaniem w sprawie planów inwestycyjnych obejmujących przebudowę dróg w północnej części śródmieścia, na których już teraz występuje wzmożony ruch, w tym m.in. na ulicy Gdyńskiej. – Wzmożony ruch na ul. Gdyńskiej spowodowany jest rozbudową terenów mieszkaniowych przy ul. Parkowej. U zbiegu ul. Hetmańskiej i Parkowej powstało kilka budynków wielorodzinnych, następne są planowane do realizacji w najbliższych latach. Budowa nowych budynków i zasiedlenie ich przez mieszkańców spowodowała wzrost natężeniu ruchu na ulicach wylotowych z osiedla tj. na ul. Parkowej, Saperów oraz ul. Gdyńskiej – tłumaczyła w udzielonej odpowiedzi prezydent Beata Moskal-Słaniewska.

Wiedząc, że w najbliższych latach sytuacja się jeszcze pogorszy podjęliśmy starania zmierzające do budowy alternatywnego wyjazdu z osiedla. W tym celu zleciliśmy przygotowanie projektu przebudowy ul. Parkowej na całej długości wraz z budową nowego odcinka ul. Parkowej od ul. Rotmistrza Witolda Pileckiego do ul. Esperantystów. Włączenie ul. Parkowej do drogi krajowej nr 35 spowoduje, że ruch pojazdów na ulicach Saperów i Gdyńskiej zostanie ograniczony, co w konsekwencji przełoży się na redukcję hałasu. Inwestycja polegająca na przebudowie ul. Parkowej jest dla nas priorytetowa i w pierwszej kolejności będzie realizowana. Rozwiązuje ona główny problem w tym rejonie, kumulacji ruchu samochodowego na dwóch ulicach Gdyńskiej i Parkowej – zapowiadała prezydent Świdnicy.

/mn/

Poprzedni artykułMamy zwycięzców sztafetowych biegów przełajowych [FOTO/WYNIKI]
Następny artykułRozśpiewany spektakl dla dzieci w świdnickim teatrze. Wygraj bilety! [KONKURS]