Już od 25 lat trwają starania związane z budową południowej obwodnicy Świdnicy. Obecnie prowadzone są prace projektowe mające na celu wytyczenie przebiegu drogowego obejścia miasta. Wcześniej zaprezentowana koncepcja spotkała się z licznymi zastrzeżeniami ze strony mieszkańców kilku podświdnickich miejscowości. W przyszłym tygodniu odbędą się kolejne spotkania, podczas których zaprezentowane zostaną warianty mające uwzględniać uwagi mieszkańców oraz zarządców dróg.
Pierwsze kroki w sprawie stworzenia drogowego obejścia miasta świdniccy samorządowcy podjęli w 1999 roku. Zlecono wówczas sporządzenie studium techniczno-ekonomicznego, a także koncepcji programowo-przestrzennej. Kolejne lata nie przybliżyły jednak rozpoczęcia budowy wyczekiwanej obwodnicy i wyprowadzenia poza miasto ruchu tranzytowego. Do tematu powrócono w 2010 roku, kiedy to przygotowana została dokumentacja obejścia Świdnicy. Rozpoczęcie budowy uzależnione było jednak od pozyskania środków na ten cel. Bez odzewu pozostały apele parlamentarzystów, samorządowców oraz mieszkańców o uwzględnienie drogowej inwestycji w krajowych planach budowy dróg.
Po przeszło dwudziestu latach starań i wobec braku rządowych planów w tym zakresie, inicjatywę w sprawie drogowej inwestycji ponownie postanowili przejąć samorządowcy. W 2020 roku zarząd województwa dolnośląskiego zaproponował władzom Świdnicy podjęcie wspólnych działań związanych z przygotowaniem nowego projektu obwodnicy. W tej sprawie zawarto porozumienie dotyczące współfinansowania prac planistycznych przez samorządy miasta i województwa. W październiku 2022 roku zawarto umowę z firmą Lafrentz Polska, której powierzono opracowanie analizy techniczno-ekonomiczno-środowiskowej oraz koncepcji przebiegu obwodnicy, wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej dla wybranego wariantu nowej trasy. Na realizację tej części prac projektowych przeznaczono blisko 2 mln 454 tys. złotych.
Wstępne plany dotyczące drogowej inwestycji, rozpatrywane warianty przebiegu obwodnicy i parametry drogi zostały omówione podczas spotkania z mieszkańcami, które zorganizowane zostało w listopadzie ubiegłego roku. – Początek znajduje się na końcu małej obwodnicy Świdnicy na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 35 w miejscowości Słotwina, stamtąd prowadzone są dwa warianty, które na odcinku około 5,5 km przebiegają w tym samym śladzie. Różnicę mamy w rejonie miejscowości Boleścin, gdzie wariant 1A jest prowadzony w kierunku zachodnim, bez obejścia miejscowości Boleścin, a drugi wariant 1B obchodzi tę miejscowość od strony południowej – opisywał Marcin Rościszewski z firmy Lafrentz Polska. Dla wariantu 1A długość drogi wyniesie 7,2 km, dla 1B – 8,8 km. – Będzie to droga o klasie G, czyli główna, o jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Projektowana prędkość to 100 km/h – wyliczał projektant.
Podczas spotkania szereg zastrzeżeń i uwag dotyczących przebiegu obwodnicy zgłosili mieszkańcy kilku miejscowości położonych na terenie gminy Świdnica. W związku z tym postanowiono zorganizować kolejne spotkania, tym razem w poszczególnych miejscowościach. – W ubiegłych miesiącach zorganizowano serię spotkań informacyjnych, z których wnioski stanowią bazę do ustalenia najmniej kolizyjnego przebiegu drogi. (…) Zaakceptowanie wariantów przebiegu obwodnicy przez zarządcę drogi – Dolnośląską Służbę Dróg i Kolei we Wrocławiu – pozwoli na wykonanie części ekonomicznej opracowania, przygotowanie materiałów do decyzji środowiskowej, złożenie wniosku i uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach – informowała w kwietniu prezydent Świdnicy Beata Moskal-Słaniewska.
Uwagi mieszkańców oraz zarządców dróg trafiły do projektantów, którzy opracowali skorygowane warianty przebiegu obwodnicy. Zostaną one omówione podczas kolejnej tury spotkań informacyjnych. 19 czerwca o godzinie 16.30 rozpocznie się spotkanie w świetlicy wiejskiej w Boleścinie, natomiast o godzinie 18.30 w świetlicy wiejskiej w Witoszowie Dolnym.
Z aktualnymi wariantami przebiegu obwodnicy można zapoznać się pobierając dokumentację ze strony Urzędu Miejskiego w Świdnicy.
/mn/