Strona główna 0_Slider Plaga oszustw. Policjanci przygotowali listę „chwytów”

Plaga oszustw. Policjanci przygotowali listę „chwytów”

0

Dwie kolejne osoby zgłosiły się na policję po tym, jak zostały oszukane podczas internetowych operacji. Mieszkanka Strzegomia będzie musiała spłacić kredyt zaciągnięty przez oszustów, z kolei młoda świdniczanka straciła 1,5 tysiąca złotych myśląc, że pomaga bliskiej osobie.

Do Komisariatu Policji w Strzegomiu zgłosiła się 35-letnia mieszkanka powiatu świdnickiego, która została oszukana podczas transakcji internetowej. Kobieta za pomocą portalu sprzedażowego wystawiła na sprzedaż kosę spalinową, na którą znalazła się chętna osoba. Poprzez jeden z popularnych komunikatorów (a nie portal sprzedażowy) osoba kupująca nawiązała kontakt. Zadała kilka pytań, m.in. o możliwość wysyłki przez firmę kurierską, a następnie w celu zakupu produktu przesłała na adres e-mail sprzedającej wiadomość dotyczącą firmy kurierskiej, która miała zająć się odbiorem rzeczy, a następnie wysyłką przedmiotu. 35-latka weszła w otrzymany link, gdzie została przekierowana na stronę internetową firmy kurierskiej i stronę banku (jak okazało się później, fałszywą), gdzie zażądano od sprzedającej podania danych tj. numer karty płatniczej, datę jej ważności oraz trzycyfrowego kod z karty. Następnie dostała informację o konieczności przekazania kodów autoryzacyjnych w bankowości elektronicznej. Kiedy przychodziły do 35-latki sms z kodami automatycznie się uzupełniały i dlatego właścicielka nie czytała tych wiadomości. Kiedy jednak jakieś kody nie chciały się uzupełnić, 35-latka sama je wpisała – proces oszustwa opisuje asp. Magdalena Ząbek z KPP w Świdnicy.

– Po około 10 minutach chciała zalogować się na swoje konto w bankowości elektronicznej, ale nie mogła tego zrobić, żadne zabezpieczenia nie działały. Kobieta podeszła więc do bankomatu, skąd wybrała swoją gotówkę i nagle otrzymała wiadomość z banku, że limit logowań do banku został przekroczony. Zadzwoniła wówczas na infolinię i podczas rozmowy z pracownikiem banku dowiedziała się, że oszuści dostali się na jej konto, zmienili sposób logowania, a ponadto w jej imieniu zaciągnęli kredyt na pond 8,5 tysiąca złotych – relacjonuje rzeczniczka.

Z kolei do świdnickiej jednostki zgłosiła się 21-latka, która straciła ponad 1500 złotych. Schemat działania oszustwa wyglądał w następujący sposób:  nieznanych okolicznościach ktoś włamał się na konto na portalu społecznościowym mamy jej przyjaciółki. Podszywając się pod nią – za pośrednictwem komunikatora internetowego oszust przysłał wiadomość o problemach z kartą i z płatnościami. Podszywając się pod znajomą poprosił o pomoc i pożyczkę. Nieświadoma oszustwa 21-latka wygenerowała i przekazała w sumie 3 kody BLIK. Oszust nie tracąc czasu przelał pieniądze na inny rachunek. Po przekazaniu kodów 21-latka dowiedziała się, że padła ofiarą oszustów, a mama przyjaciółki wcale nie potrzebowała pożyczki.

Z uwagi na zwiększoną liczbę zdarzeń związanych z oszustwami na terenie całego kraju, w tym i na Dolnym Śląsku, świdniccy policjanci apelują do wszystkich mieszkańców powiatu świdnickiego o rozwagę podczas transakcji finansowych oraz ostrożność przy korzystaniu z aplikacji mobilnych, a nade wszystko o stosowanie zasady ograniczonego zaufania. Mundurowi przygotowali listę najpopularniejszych chwytów, których należy się wystrzegać:

  • Uważaj na przestępców. Nie daj się oszukać. Oszuści zazwyczaj kontaktują się telefonicznie. Przerwij połączenie, nie przekazuj żadnych pieniędzy ani kosztowności, zweryfikuj przekazane podczas rozmowy informacje, skontaktuj się z bliskimi lub Policją.
  • Uważaj na przestępców. Nie daj się oszukać „na wnuczka”. Oszuści zazwyczaj kontaktują się telefonicznie. Przerwij połączenie, nie przekazuj nikomu swoich pieniędzy ani kosztowności, zweryfikuj przekazane podczas rozmowy informacje i skontaktuj się z bliskimi lub Policją.
  • Uważaj na przestępców. Nie daj się oszukać „na policjanta”. Policja nie prosi o pieniądze ani o udział w działaniach operacyjnych oraz nie informuje o szczegółach podejmowanych czynności. Przerwij połączenie, nie przekazuj oszczędności, skontaktuj się z bliskimi lub Policją.
  • Uważaj na przestępców. Nie daj się oszukać „na kryptowaluty”. Mądrze inwestuj pieniądze, nie ufaj obietnicom łatwego i szybkiego zysku, nie zezwalaj na dostęp do swojego urządzenia innym osobom, chroń swoje dane, loginy i hasła, korzystaj ze sprawdzonych instytucji finansowych.
  • Uważaj na przestępców. Nie daj się oszukać „na inwestycję”. Mądrze inwestuj pieniądze, nie ufaj obietnicom łatwego i szybkiego zysku, nie zezwalaj na dostęp do swojego urządzenia innym osobom, chroń swoje dane, loginy i hasła, korzystaj ze sprawdzonych instytucji finansowych.
  • Uważaj na przestępców. Nie daj się oszukać „na fałszywe linki”. Nie klikaj w nieznane linki, stosuj w bankowości elektronicznej dwuskładnikową weryfikację dostępu, loguj się do banku tylko przez oficjalną stronę lub aplikację, strzeż swoich danych, loginów i haseł
  • Uważaj na przestępców. Nie daj się oszukać „na Blika”. Nie przesyłaj pochopnie kodów Blik, zweryfikuj prośbę o pieniądze za pomocą innego kanału informacyjnego niż ją dostałeś, upewnij się, że przekazujesz pieniądze właściwej osobie, przed potwierdzeniem w aplikacji skontroluj kwotę,
  • Przestępcy stosują różne metody oszustw. Nie daj się oszukać „na wnuczka”, „na policjanta”, „na kryptowaluty” czy „na fałszywy link”. Jeśli otrzymasz połączenie, gdzie ktoś będzie chciał Twoich pieniędzy- rozłącz się, nie przekazuj pieniędzy, skontaktuj się z bliskimi lub Policją.

/Źródło KPP w Świdnicy/

Poprzedni artykuł41-latek ukradł rower sprzed szkoły. Łupem nie cieszył się długo
Następny artykułPrzez Świdnicę do gwiazd!