Blisko 80 załóg zgłosiło chęć startu w 52. Rajdzie Świdnickim, który otworzy tegoroczną rywalizację w Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski oraz Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. – Bardzo się cieszę, że również będziemy startować w tym rajdzie, który – jeżeli chodzi o dystans, czy o skalę konfiguracji tras – jest gotową rundą mistrzostw Europy. Będzie to wyjątkowe wyzwanie przed wszystkimi zawodnikami, którzy staną w przyszły weekend na starcie – mówi Mikołaj Marczyk, dwukrotny rajdowy mistrz Polski i zwycięzca Rajdu Świdnickiego z 2019 roku. Na starcie nie zabraknie również ubiegłorocznego triumfatora rajdowej imprezy, Grzegorza Grzyba.
52. Rajd Świdnicki odbędzie się w dniach 27-28 kwietnia. Tegoroczna edycja imprezy będzie najdłuższą od 2013 roku. O wynikach zdecyduje suma czasów uzyskanych na 13 asfaltowych odcinkach specjalnych o łącznej długości blisko 170 kilometrów. – Nie ukrywam, że układ tegoroczny jest próbą dość trudną i wymagającej dobrej kondycji od zawodników – wskazuje dyrektor rajdu, Roman Grygianiec. – Poprzednimi laty kręciło się koło 120-130 kilometrów oesowych. Tegoroczny wymiar może nas kwalifikować do mistrzostw Europy. Takie przymiarki nieraz były, żeby imprezę rangi mistrzostw Europy zorganizować. Barierą generalną są jednak środki finansowe – to nas trzyma i nie daje możliwości zorganizowania takiego formatu. Myślę, że tegoroczny układ będzie próbą, dającą nam dodatkowe doświadczenie i dodatkowe spojrzenie. Zobaczymy, jakie będą opinie. Jeżeli będzie nas na to stać i wystarczy na to środków, to może zdecydujemy się, aby zgłosić naszą imprezę do rangi mistrzostw Europy – mówi Grygianiec.
17 kwietnia ogłoszona została oficjalna lista załóg rywalizujących w 52. edycji Rajdu Świdnickiego. Start zadeklarowało w sumie 77 załóg, w tym 26 w rajdówkach sprzed lat. W gronie tym znaleźli się m.in. Mikołaj Marczyk, Łukasz Byśkiniewicz, Jarosław Szeja, Jarosław Kołtun, Łukasz Kotarba, Jakub Ulanowski, Grzegorz Grzyb, Zbigniew Gabryś, Piotr Krotoszyński, Marek Temple oraz Jakub Matulka.
Pierwszy numer startowy należeć będzie do Grzegorza Grzyba i Adama Biniędy – aktualnych mistrzów Polski (Skoda Fabia Rally2 evo). Pięciokrotny triumfator Świdnickiego i trzykrotny mistrz kraju powalczy o kolejne zwycięstwo, które da mu pozycję samodzielnego rekordzisty tych zawodów. Za Grzybem i Biniędą organizatorzy ustawili wicemistrzów kraju – Łukasza Byśkiniewicza i Daniela Siatkowskiego w identycznej rajdówce. Największym rywalem Grzyba będzie Mikołaj Marczyk, pilotowany przez Szymona Gospodarczyka. Ten duet pojedzie Skodą Fabią RS Rally2. Marczyk i Gospodarczyk, dwukrotni mistrzowie Polski (2019 i 2021) wracają do Świdnicy po sezonach spędzonych w mistrzostwach Europy (2020 i 2021) i mistrzostwach świata (2022 i 2023).
– Oczywiście moich skojarzeń z Rajdem Świdnickim jest bardzo dużo i są one bardzo dobre. Mój debiut w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski w 2017 roku odbył się właśnie na trasach Świdnicy. W 2018 roku w mistrzostwach Polski po raz pierwszy startowaliśmy autem najwyższej kategorii również w Świdnicy i pamiętam zwycięski power-stage w Zagórzu Śląskim, który był dla mnie ważnym, pierwszym zmierzeniem się z najlepszymi polskimi zawodnikami rajdowymi. 2019 rok to znowu zwycięstwo – nasze jedyne w Świdnicy – które rozpoczęło rok, w którym zdobyliśmy tytuł w klasyfikacji generalnej – mówi Mikołaj Marczyk z załogi ORLEN Team. – W tym roku oczywiście skupiamy się na startach międzynarodowych w mistrzostwach Europy; będą też starty w mistrzostwach świata. Jeżeli trening przed asfaltowymi rundami europejskiego czempionatu możemy odbyć podczas jednego z moich ulubionych rajdów i pokazać się przy okazji kibicom w Polsce, to bez wahania wybieram start w Świdnicy podkreśla dwukrotny mistrz Polski.
- Lista zgłoszeń do 52. Rajdu Świdnickiego – 1. rundy RSMP 2024
- Lista zgłoszeń do 52. Rajdu Świdnickiego – 1. runda Millers Oils HRSMP 2024
13 odcinków specjalnych i blisko 170 km ścigania
Sportowa rywalizacja w 52. Rajdzie Świdnickim rozpocznie się w sobotę, 27 kwietnia o godzinie 16.00, na którą zaplanowano start pierwszego oesu. Prób sportowych będzie 13, a ich łączny dystans wynosi 169,1 km – o 36,5 km więcej niż w poprzedniej edycji. Jednocześnie organizatorzy wykorzystali możliwości jakie daje region i ułożyli zwarty rajd, w którym odcinki specjalne stanowią blisko 38 proc. całej trasy. – Zaprojektowaliśmy „mocniejszą” trasę, nad którą pracowaliśmy od listopada. Mamy około 170 km odcinków specjalnych, ale w bardzo kompaktowym układzie. Mimo dłuższych oesów, możemy przeprowadzić rywalizację w podobnym przedziale czasowym, jak rok temu, czyli od popołudnia w sobotę do popołudnia w niedzielę – mówi dyrektor 52. Rajdu Świdnickiego i prezes Automobilklubu Sudeckiego.
Pierwszy etap rajdu składa się z czterech odcinków specjalnych, które poprzedzi uroczysty start – o 14:30 w hali świdnickiego lodowiska. Pierwszą próbą sezonu 2024 będzie OS Świdnica – Fundusz Regionu Wałbrzyskiego, liczący w tym roku 3,1 km. Następnie zawodnicy zmierzą się na oesach Olszyniec – Zagórze Śląskie (11,1 km, od 16:45) i Miłków Kamionki (12,9 km, od 17:38). – Na odcinku z Olszyńca do Zagórza Śląskiego kibiców z pewnością zainteresuje spora, widowiskowa „hopa”, znajdująca się między 4 a 5 kilometrem trasy. Około ósmego kilometra zaczyna się wiodąca w dół, szybka i kręta partia. Z kolei Miłków-Kamionki to próba, która w poprzednich latach była wykorzystywana, ale w odwrotnym kierunku, lecz niezmiennie pozostaje bardzo wymagająca dla załóg – opowiada Grygianiec.
Sobotnie ściganie zakończy drugi przejazd odcinka w Świdnicy (od 19:18), który poprzedzi 30-minutowa przerwa na serwis zlokalizowany na terenie stadionu OSiR, podczas której kibice będą mogli spotkać się z załogami i zobaczyć rajdowych mechaników przy pracy. Łącznie załogi będą miały do pokonania 114,05 km, w tym 30,2 km na próbach sportowych.
Kluczowa niedziela
Na niedzielę, 28 kwietnia przygotowano trzy odcinki specjalne. Każdy z nich będzie pokonywany trzykrotnie. Mocną pobudkę zaserwuje zawodnikom oes otwierający drugi etap – najdłuższa w rajdzie próba z Bystrzycy do Zagórza Śląskiego (18 km, od 7:28). Dwa pozostałe przejazdy tej trasy zaplanowano na 10:56 i 14:24. – Bystrzyca-Zagórze Śląskie to realizacja naszej ambicji wplecenia w harmonogram nowych fragmentów. Część oesu jest zupełnie nowa, ale wykorzystujemy też stary układ odcinka od strony Dziećmorowic. Końcówka oesu wiedzie m.in. ulicą Drzymały, już do samego Zagórza. Ta partia również nie była wykorzystywana w tym kierunku – wyjaśnia Roman Grygianiec.
Nieco ponad pół godziny po ruszeniu na oesu z Bystrzycy do Zagórza Śląskiego załogi stawią się na starcie próby Michałkowa-Rościszów. Liczący 15,2 km odcinek będzie pokonywany od 8:00, 11:28 i 14:56. Poszczególne pętle niedzielnego etapu zakończą starcia na oesie Kamionki-Miłków (13,1 km). Start poszczególnych przejazdów tego odcinka zaplanowano na 8:44, 12:12 i 15:40. Ostatnia okazja do rywalizacji na tej trasie będzie jednocześnie power-stage’m, czyli odcinkiem, na którym pięć najszybszych załóg zdobywa dodatkowe punkty do klasyfikacji mistrzostw. – Próbę Michałkowa – Rościszów zaprojektowaliśmy tak, by zapewnić mieszkańcom możliwie jak największą swobodę dojazdu do ich domów. Z kolei Kamionki-Miłków to odwrócona trasa z sobotniego etapu – podsumowuje dyrektor 52. Rajdu Świdnickiego.
W niedzielę rajdowe samochody będzie można również trzykrotnie zobaczyć w Świdnicy, podczas przerw na serwis – od 7:00, 10:13, 13:41, a także podczas ceremonii zakończenia zawodów i rozdania pucharów, którą zaplanowano na 19:00, w hali lodowiska OSiR. Wcześniej, bo o godzinie 17:00 odbędzie się ceremonia kwiatowa, podczas której uhonorowane zostaną trzy najszybsze załogi w klasyfikacji generalnej 52. Rajdu Świdnickiego.
Program 52. Rajdu Świdnickiego – 1. rundy RSMP 2024
Sobota, 27 kwietnia (4 odcinki specjalne, łącznie 30,2 km):
- 9:00-12:00 – odcinek testowy Przełęcz Walimska – Walim (3,2 km)
- 14:30 – uroczyste rozpoczęcie zawodów (Lodowisko OSiR, Świdnica)
- 16:00 – OS 1: Świdnica – Fundusz Regionu Wałbrzyskiego (3,1 km)
- 16:45 – OS 2: Olszyniec – Zagórze Śląskie (11,1 km)
- 17:38 – OS 3: Miłków – Kamionki (12,9 km)
- 18:45 – serwis A: Stadion OSiR, Świdnica (30 min.)
- 19:18 – OS 4: Świdnica – Fundusz Regionu Wałbrzyskiego (3,1 km)
- 19:25 – serwis B: Stadion OSiR, Świdnica (45 min.)
Niedziela, 28 kwietnia (9 odcinków specjalnych, łącznie 138,9 km):
- 7:00 – serwis C: Stadion OSiR, Świdnica (15 min.)
- 7:28 – OS 5: Bystrzyca – Zagórze Śląskie (18 km)
- 8:00 – OS 6: Michałkowa – Rościszów (15,2 km)
- 9:36 – OS 7: Kamionki – Miłków (13,1 km)
- 10:13 – serwis D: Stadion OSiR, Świdnica (30 min.)
- 10:56 – OS 8: Bystrzyca – Zagórze Śląskie (18 km)
- 11:28 – OS 9: Michałkowa – Rościszów (15,2 km)
- 12:12 – OS 10: Kamionki – Miłków (13,1 km)
- 13:41 – serwis E: Stadion OSiR, Świdnica (30 min.)
- 14:24 – OS 11: Bystrzyca – Zagórze Śląskie (18 km)
- 14:56 – OS 12: Michałkowa – Rościszów (15,2 km)
- 15:40 – OS 13: Kamionki – Miłków (Power Stage, 13,1 km)
- 18:00 – ceremonia zakończenia zawodów (Lodowisko OSiR, Świdnica)
Michał Nadolski
[email protected]