Świdniccy policjanci ponawiają apel o ostrożność oraz rozwagę podczas internetowych transakcji. Tylko w ostatnich dniach ofiarą oszustwa padły dwie kolejne mieszkanki powiatu świdnickiego. Blisko 1700 złotych straciła 42-latka zainteresowana zakupem telewizora w okazyjnej cenie, natomiast 1900 złotych zniknęło z konta 27-latki, która usiłowała sprzedać szpilki.
– Do funkcjonariuszy z Komendy Powiatowej Policji w Świdnicy zgłosiła się 27-letnia mieszkanka powiatu świdnickiego, która została oszukana podczas transakcji internetowej. Na jednym z portali ogłoszeniowych wystawiła na sprzedaż szpilki za symboliczne 45 złotych. Krótko po wystawieniu oferty otrzymała wiadomość mailową. 27-latka myślała, że wiadomość wysłana została z portalu. W treści wiadomości były gratulacje dotyczące sprzedaży oraz instrukcje jak odebrać pieniądze. Przez otrzymany link kobieta miała zalogować się do swojej bankowości internetowej, a następnie odebrać telefon od pracownika technicznego, który poprowadzi ją przez dalsze kroki celem finalizacji transakcji – opisuje Magdalena Ząbek ze świdnickiej policji.
Korzystając z nadesłanego odnośnika 27-latka zalogowała się na swoje konto bankowości internetowej. – Nie podejrzewała oszustwa, jednak poprzez spreparowaną stronę bankową oszuści uzyskali dostęp do jej bankowości elektronicznej. Następnie, zgodnie z wcześniejszymi instrukcjami, zadzwoniła do niej osoba z „działu technicznego” gratulując sprzedaży i oferując pomoc przy jej finalizacji. Rozmówczyni poprosiła o podanie kodu BLIK do wskazanej przez nią kwoty pięćdziesięciu kilku złotych. 27-latka wygenerowała kod BLIK i podała kobiecie. Po tym rozmówczyni powiedziała sprzedającej, że transakcja się nie powiodła, gdyż ta ma za niski limit na koncie i poprosiła o jego zmianę. 27-latka nie otrzymała wiadomości zatwierdzenia kodu BLIK i zaczęła podejrzewać oszustwo. Wówczas oszustka zaczęła tłumaczyć, że najpierw portal sprzedażowy musi ściągnąć z konta środki, które później oczywiście zwróci, jest to sprawdzenie autoryzacji banku. Kiedy 27-latka stwierdziła, że nie tak powinno to wyglądać i że jest to oszustwo, rozmówczyni rozłączyła się – relacjonuje Ząbek.
Poszkodowana chwilę później odkryła, że z jej konta oszuści zdążyli wypłacić 1900 złotych w bankomacie na terenie kraju. – Na szczęście bank interweniował wykrywając podejrzane transakcje i zablokował konto co uniemożliwiło kolejne wypłaty. Ponadto po kontakcie z pracownikiem infolinii banku 27-latka dowiedziała się także, że oszuści próbowali zaciągnąć dwa kredyty w jej imieniu, ale zostały one anulowane przez bank – przywołuje rzecznik świdnickiej policji.
Ofiarą oszustwa padła ostatnio również 42-letnia mieszkanka powiatu świdnickiego. – Kobieta kilka dni temu na jednej ze stron internetowych znalazła bardzo atrakcyjną ofertę sprzedaży telewizora renomowanej firmy. Do zakupu skusiła ją niska cena, niższa niż w pozostałych sklepach. Więc przelała blisko 1700 zł na konto sklepu internetowego i telewizor kupiła. Jednak do tej pory przesyłka nie dotarła, a kontakt ze sprzedającym się urwał. Po fakcie sprawdziła też opinie o sklepie i znalazła tam niestety dużo negatywnych komentarzy. Dalsze postępowanie w tej sprawie prowadzić będą policjanci z wydziału do walki z przestępczością gospodarczą Komendy Powiatowej Policji w Świdnicy – informuje rzecznik.
Policjanci ponawiają apel
Świdniccy policjanci po raz kolejny przypominają, by nie podawać danych dostępowych do swoich kont czy kart. – W przypadku oczekiwania na przelew nie są potrzebne informacje dotyczące PIN-u czy trzycyfrowego kodu, znajdującego się na odwrocie karty. Zwracajmy uwagę na podsyłane linki – graficznie strona internetowa banku może wyglądać na oryginalną. Apelujemy również o ostrożność oraz zachowanie zdrowego rozsądku przy bardzo atrakcyjnych ofertach podczas zakupów internetowych – podkreślają. Wyliczają zarazem kilka podstawowych zasad, dzięki którym można ustrzec się przed przykrymi następstwami nieuczciwej aktywności oszustów:
- unikaj zakupów przedmiotów o rażąco zaniżanej cenie, gdyż mogą one pochodzić z przestępstwa, albo jest to oszustwo, które ma zachęcić do zakupów,
- zawsze korzystaj ze sprawdzonych portali internetowych,
- sprawdzaj opinie o sprzedawcy i sklepie, w którym masz zamiar kupować,
- logując się na konto sklepu internetowego unikaj ogólnodostępnych punków do Internetu,
- płacąc kartą kredytową upewnij się, że połączenie jest bezpieczne (na dole strony internetowej powinien pojawić się symbol zamkniętej kłódki),
- nigdy nie udostępniaj swoich haseł.
- sprawdź jakie formy zapłaty umożliwia sprzedawca oraz czy jest wskazany adres i numer telefonu pod który w razie wątpliwości możesz zadzwonić,
- otrzymując ofertę e-mailem nie korzystaj z linków. Na stronę sklepu wejdź wpisując adres w oknie przeglądarki, unikniesz w ten sposób stron podszywających się pod legalnie działające sklepy,
- zachowaj korespondencję ze sprzedawcą, gdyż będzie ona stanowić dowód w sprawie,
/KPP Świdnica, opr. mn/