Pięć firm wyraziło chęć przebudowy niebezpiecznego skrzyżowania drogi krajowej nr 5 oraz tzw. łącznika autostradowego pod Mielęcinem. W jego miejscu planowana jest budowa ronda. Wybrany w przetargu wykonawca będzie musiał uporać się z powierzonym zadaniem w ciągu 18 miesięcy od dnia podpisania umowy.
Skrzyżowanie drogi krajowej nr 5 oraz powiatowej trasy prowadzącej do Świdnicy i Żarowa uchodzi za jedno z najniebezpieczniejszych na terenie powiatu świdnickiego. W ostatnich latach doszło tam do kilkudziesięciu kolizji i wypadków, także śmiertelnych. Już kilka lat temu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiadała podjęcie działań zmierzających do poprawy bezpieczeństwa na feralnym skrzyżowaniu i budowę w jego miejscu ronda. Wielokrotnie zabiegali o to lokalni samorządowcy oraz mieszkańcy, którzy jednak za każdym razem otrzymywali odpowiedź, że możliwość rozpoczęcia przebudowy będzie uzależniona od pozyskania środków finansowych.
Szansa na realizację drogowego zadania pojawiła się na początku lutego 2021 roku. Przebudowa niebezpiecznej krzyżówki w Mielęcinie została wówczas wpisana na krajową listę inwestycji drogowych związanych z poprawą bezpieczeństwa. Niedługo później GDDKiA zleciła opracowanie dokumentacji projektowej, przeznaczając na ten cel ponad 250 tys. złotych. W sierpniu 2023 roku poinformowano o uzyskaniu pozwolenia na budowę, natomiast w połowie lutego 2024 roku ogłoszono zamówienie na przebudowę skrzyżowania.
W piątek, 8 marca poinformowano, że do przetargu stanęło pięć firm: Pro-Tra Building (gotowa zrealizować prace za ponad 13 mln 363 tys. złotych), STRABAG Infrastruktura Południe (blisko 14 mln 377 tys. zł), Elektrotim (ponad 13 mln 709 tys. zł), Bickhardt Bau Polska (ponad 11 mln 649 tys. zł), Kobylarnia (niemal 11 mln 963 tys. zł). GDDKiA zamierza przeznaczyć na realizację zamówienia kwotę ponad 13 mln 95 tys. złotych. Złożone oferty zostaną teraz poddane ocenie w celu wyłonienia wykonawcy przebudowy.
– Inwestycja swoim zakresem obejmie przede wszystkim przebudowę skrzyżowania zwykłego na skrzyżowanie skanalizowane typu rondo czterowlotowe z jednym bypassem w kierunku Wrocławia. Rondo będzie posiadało oświetlenie drogowe. Dodatkowo zostanie wybudowane odwodnienie drogi wraz z kanalizacją deszczową oraz wykonane zostaną urządzenia ochrony środowiska – informuje Magdalena Szumiata z wrocławskiego oddziału GDDKiA.
/mn/