Strona główna 0_Slider Dwie linie do likwidacji. Co w zamian? Mieszkańcy kolejnej dzielnicy dyskutowali o...

Dwie linie do likwidacji. Co w zamian? Mieszkańcy kolejnej dzielnicy dyskutowali o zmianach w komunikacji miejskiej [FOTO/PREZENTACJA]

0

Na lipiec planowane jest wprowadzenie szeregu zmian w funkcjonowaniu miejskiej komunikacji autobusowej w Świdnicy. Najważniejsze założenia reformy oraz zmiany czekające pasażerów przedstawiane są podczas cyklu konsultacji społecznych, w trakcie których mieszkańcy z kolejnych dzielnic mogą zgłaszać swoje obserwacje, problemy, uwagi oraz opinie. W środę, 6 marca na spotkanie zaproszeni zostali świdniczanie z Kraszowic i to właśnie ich potrzeb dotyczyła dyskusja o planowanych zmianach.

Dlaczego reforma ma zostać wprowadzona w lipcu? Zacznie wówczas obowiązywać rozkład wakacyjny, kiedy mniej osób korzysta z komunikacji miejskiej. Jest to doskonały etap przejściowy, aby każdy mógł się spokojnie zapoznać ze zmianami, przetestować wszystkie aspekty i ewentualnie zgłosić swoje uwagi. Dotychczas przeprowadziliśmy konsultacje na Osiedlu Młodych, Osiedlu Zawiszów oraz Osiedlu Zarzecze. Na każdym spotkaniu pomysły i sugestie mieszkańców były skrupulatnie notowane. Na tej podstawie już trzy zmiany zostały wprowadzone do tego, co prezentowaliśmy wcześniej – mówił Sławomir Kwiatkowski, dyrektor wydziału transportu Urzędu Miejskiego w Świdnicy.

Podobnie, jak w innych częściach miasta, największą z planowanych zmian jest likwidacji linii autobusowych numer 50 oraz 52. – Są to linie, które mają długość ponad 20 kilometrów, a których czas przejazdu wynosi ponad godzinę w jedną stronę. Mają dwukrotnie do pokonania przejazdy kolejowe, mają korki na Esperantystów, dlatego autobusy przyjeżdżają spóźnione na pętlę i spóźnione z niej wyjeżdżają. Wystarczy, że znowu „złapią” dwa razy przejazd kolejowy i opóźnienie sięga 30 minut. Właśnie dlatego „pięćdziesiątki” są zawsze spóźnione. Teraz przejazdy są co chwilę zamykane i autobus potrafi dwa razy stać na przejeździe. Mamy jednak pomysł, jak „pięćdziesiątki” zmienić. Od lipca linie te przestają jeździć – wyjaśniał Kwiatkowski.

W ich miejsce, na potrzeby Kraszowic, komunikację będą w głównej mierze zapewniać linie nr 2, 3 oraz 11. – Krótki czas przejazdu nie pozwoli im złapać dużego opóźnienia, a ponadto linie te planujemy puścić [w miarę możliwości] bezkolizyjnie z przejazdami kolejowymi. Jedyny przejazd, który stanowi przeszkodę i nie da się go ominąć, to przejazd na ulicy Bystrzyckiej – wskazywał dyrektor

Linia nr 3 będzie miała pętlę na ulicy Słowiańskiej, będzie przejeżdżać ulicą Kraszowicką, dojedzie na ulicę Bystrzycką i skręci w stronę Galerii Świdnickiej – tak jak obecnie „trzydziestka”. Linia nr 3 będzie też drugą główną linią w mieście, obok linii nr 6. Od Galerii Świdnickiej aż do ulicy Riedla obie linie będą miały identyczny przebieg. „Trójka” pojedzie przez plac Grunwaldzki, plac św. Małgorzaty, osiedle Zawiszów oraz centrum handlowe E.Leclerc. Zmianą dla Osiedla Młodych jest przebieg linii nr 6, która pojedzie „górą” osiedla przez ulice Wyszyńskiego i Prądzyńskiego; „szóstka” nie pojedzie już ulicą Marcinkowskiego. W ramach rekompensaty „trójka” pojedzie dołem przez Marcinkowskiego. Obie linie będą miały pętlę przy Emilii Plater – opisywał Kwiatkowski. – „Trójka” załatwi więc potrzeby szybkiego dojazdu do centrum.

Linia nr 11 będzie kursować z [pętli głównej przy] ulicy Kopernika i pojedzie podobnie, jak linia nr 52 do ulicy Słowiańskiej, jednak dalej nie będzie już jechać przez plac Grunwaldzki i przejazdy kolejowej, tylko pojedzie „tyłem” Słowiańskiej do szpitala. Dojazd do szpitala zajmie więc 5 minut. Linia ta nie będzie jeździła do centrum i będzie dedykowana specjalnie dla państwa [mieszkańców Kraszowic] oraz mieszkańców Zarzecza. Warianty tej linii będą wydłużone do ulicy Okulickiego, aby zapewnić dojazd do urzędów, natomiast wariant w drugą stronę zapewni dojazd do zakładów przy ulicy Wokulskiego – wskazywał dyrektor wydziału transportu.

Linia nr 2 zaopatrzy w komunikację miejską bardzo dużo terenów wykluczonych komunikacyjnie. Z pętli przy Bolesława Krzywoustego będzie ona przejeżdżać przez ulice Henryka Pobożnego i Łukasińskiego, skręci w ulicę Gdyńską, zatrzyma się na przystanku przy Medyku, przy nowo powstającym osiedlu przy ulicy Parkowej, a także przy ulicy Kościelnej – niedaleko Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz III Liceum Ogólnokształcącego, pojedzie dalej do placu św. Małgorzaty, placu Grunwaldzkiego, a potem ulicą Sprzymierzeńców dojedzie do Pionierów Ziemi Świdnickiej, docierając w rejon cmentarza przy ulicy Brzozowej, skręci na OSiR, pojedzie ulicami Śląską, Zieloną i Przyjaźni, ulicą Kraszowicką, a następnie w prawo do przychodni BHMed na ulicy Strzelińskiej – przedstawiał Kwiatkowski.

Środowe spotkanie było też okazją do zgłaszania przez mieszkańców ogólnych uwag dotyczących funkcjonowania komunikacji miejskiej. Podczas konsultacji poruszono między innymi kwestię opóźnień na liniach nr 50 oraz 52, które „utykają” na przejazdach kolejowych. Kolejnym ze wskazywanych problemów był tłok w autobusach linii nr 30 – z założenia linii podmiejskiej, która jednak chętnie wybierana jest przez pasażerów na potrzeby przemieszczania się po mieście. Mieszkańcy Kraszowic dopytywali również o kwestię dojazdu do szkół przy ulicy Wałbrzyskiej.

Zgłoszone przez mieszkańców uwagi dotyczące przyszłego rozkładu jazdy zostały odnotowane przez miejskich urzędników i mają zostać uwzględnione podczas dalszych prac. Sugestie dotyczące nowego rozkładu można kierować na adres [email protected] albo bezpośrednio kontaktować się z wydziałem transportu Urzędu Miejskiego w Świdnicy. Ostatnie spotkanie w ramach konsultacji społecznych, które skierowane będzie do mieszkańców śródmieścia, odbędzie się w przyszłą środę, 13 marca o godz. 17.00 w Miejskim Centrum Wspierania Inicjatyw (Rynek 39, II piętro, sala nr 11).

/mn/

Poprzedni artykułWięcej Azji i Kolumbii: oto jak się zmienił rynek wynajmu do pracy obcokrajowców
Następny artykułZestaw garnków: praktyczny zakup dla rodziny