Strona główna 0_Slider Jak powinna zmienić się świdnicka komunikacja miejska? Jest propozycja dużej zmiany na...

Jak powinna zmienić się świdnicka komunikacja miejska? Jest propozycja dużej zmiany na Zawiszowie [FOTO/PREZENTACJA]

0

Skierowanie linii autobusowych na trasę prowadzącą przez sam środek Zawiszowa, zapewnienie lepszego dostępu do komunikacji miejskiej mieszkańcom starej oraz nowej części osiedla poprzez utworzenie nowych przystanków, w tym w sąsiedztwie nowego przystanku kolejowego Świdnica Zawiszów, a także uruchomienie nowej pętli autobusowej na ulicy Bolesława Krzywoustego – to niektóre z propozycji przedstawionych podczas kolejnego spotkania, które poświęcone było planowanej reformie świdnickiej komunikacji miejskiej.

Podczas spotkania z mieszkańcami Zawiszowa zaproponowano poprowadzenie linii autobusowych przez środek osiedla

Na lipiec planowane jest wprowadzenie szeregu zmian w funkcjonowaniu miejskiej komunikacji autobusowej w Świdnicy. Najważniejsze założenia reformy oraz zmiany czekające pasażerów przedstawiane są podczas cyklu konsultacji społecznych, w trakcie których mieszkańcy z kolejnych dzielnic mogą zgłaszać swoje obserwacje, problemy, uwagi oraz opinie. W środę, 28 lutego na spotkanie zaproszeni zostali świdniczanie z osiedla Zawiszów i to właśnie ich potrzeb dotyczyła dyskusja o planowanych zmianach.

Na przestrzeni minionego roku napływały do nas skargi, sugestie, prośby oraz pomysły dotyczące funkcjonowania komunikacji miejskiej. Przez ten rok pracowaliśmy, aby stworzyć alternatywę dla obecnych połączeń. Są to nasze trzecie konsultacje – poprzednie były na Osiedlu Zarzecze oraz na Osiedlu Młodych. Spotykamy się po to, aby usłyszeć opinie, sugestie i oczekiwania mieszkańców na temat komunikacji miejskiej. Każdą uwagę będziemy skrupulatnie notować i analizować podczas prac nad nowym rozkładem jazdy. Dzięki poprzednim konsultacjom już pewne sugestie zostały uwzględnione, a jedna linia zmieniła fragment swojego przebiegu – wyjaśniał Sławomir Kwiatkowski, dyrektor wydział transportu Urzędu Miejskiego w Świdnicy.

Jakie komunikacyjne zmiany czekają mieszkańców Zawiszowa? Przede wszystkim skomunikowanie z resztą miasta ma zyskać nowa część osiedla, tzw. Osiedle Zawiszów II. Przy ulicy Bolesława Krzywoustego miałaby powstać nowa pętla autobusowa, z której w trasę będą wyruszały autobusy linii nr 2, 5 oraz 7. – Mieszkańcy z każdej części tego osiedla będą mieli po 2-3 minuty pieszo do przystanku, z którego będą mogli dotrzeć do centrum. Linie odjeżdżające z tego przystanku zapewnią dojazd do ulicy Strzelińskiej, do urzędów, a także do szpitala – wskazywał Kwiatkowski. Autobusy wspomnianych linii zatrzymywałyby się również na przystanku przy ulicy Kazimierza Wielkiego, zapewniając łatwiejszy dostęp do komunikacji miejskiej mieszkańcom nowej oraz starej części osiedla.

W zakresie poprawy dostępu do komunikacji urzędnicy wydziału transportu mają też inną propozycję, którą zaprezentowali podczas konsultacji. – Mamy pomysł, aby Osiedle Zawiszów I obsłużyć w taki sposób, że wszystkie autobusy z przystanku Łukasińskiego-cmentarz pojechałyby przez ulicę Kazimierza Wielkiego, skręcałyby w ulicę Jana Długosza, docierały do pawilonów przy ulicy Księżnej Jadwigi, gdzie zostałyby zlokalizowane nowego przystanki – zamiast obecnych przystanków przy ulicy Henryka Pobożnego. Autobus bez problemu tam wjedzie i nie trzeba nic specjalnego robić. Szerokość drogi na to pozwala. Trzeba jedynie mieć na uwadze to, żeby nie parkować samochodów w miejscach do tego nieprzeznaczonych. Lokalizacja samych przystanków wymagałaby konsultacji ze spółdzielnią w związku z koniecznością rezygnacji z kilku miejsc parkingowych. Zyskalibyśmy to, że z każdego miejsca na osiedlu można by w trzy minuty dotrzeć do przystanku. Gdyby państwo chcieli poprzeć takie rozwiązanie, to jesteśmy w stanie w ogóle nie obsługiwać przystanku przy ulicy Henryka Pobożnego, który byłby zbędny w przypadku puszczenia wszystkich linii przez centrum osiedla – opisywał dyrektor.

Przedstawiona koncepcja zakłada, że od ulicy Księżnej Jadwigi autobusy jechałyby ulicą Henryka Brodatego do nowego przystanku autobusowego przy ulicy Kazimierza Odnowiciela, który zostałby zlokalizowany niedaleko nowego przystanku kolejowego Świdnica Zawiszów, a następnie kierowałyby się ulicą Kazimierza Odnowiciela na swoje dalsze trasy. – Taką mamy propozycję. Chcielibyśmy posłuchać, jak państwo by to widzieli. To jest pomysł, który może stać się realnym rozwiązaniem – podkreślał Kwiatkowski. Wskazywał zarazem, że skierowanie linii autobusowych przez sam środek osiedla zapewniłoby lepszy dostęp do miejskiej komunikacji mieszkańcom Zawiszowa poprzez skrócenie drogi do najbliższego przystanku – w takim rozwiązaniu funkcjonowałyby przystanki przy Kazimierza Wielkiego, Księżnej Jadwigi oraz Kazimierza Odnowiciela – a także poprawiłoby dojazd do Szkoły Podstawowej nr 1, miejskiego żłobka oraz nowo wybudowanego przystanku kolejowego.

Inne z planowanych zmian komunikacyjnych mają związek m.in. z planowaną likwidacją linii autobusowych nr 50 oraz 52, których funkcje – na potrzeby Osiedla Zawiszów – przejęłyby linie nr 3 oraz 5. „Trójka” stanowić ma uzupełnienie obecnej linii nr 6, łącząc Osiedle Młodych z Osiedlem Zawiszów, placem św. Małgorzaty, placem Grunwaldzkim oraz Kraszowicami, docierając do pętli autobusowej przy cmentarzu na ulicy Słowiańskiej. Z kolei nowa „piątka” miałaby łączyć Zawiszów (startując z nowej pętli przy Bolesława Krzywoustego) z Osiedlem Młodych, „zagłębiem urzędniczym” w rejonie ulicy Fieldorfa oraz ze szpitalem „Latawiec”, kierując się dalej do centrum, a następnie w stronę Zarzecza. Dojazd do ulicy Strzelińskiej zapewniać ma linia nr 2, której trasa przebiegać będzie w sąsiedztwie rozbudowującego się osiedla przy ulicy Parkowej oraz niedaleko cmentarza parafialnego przy al. Brzozowej. Do pętli autobusowej przy zakładzie Colgate docierać mają w projektowanym rozkładzie autobusy linii nr 4, a także kursy pracownicze na liniach nr 7 oraz 10.

Środowe spotkanie było też okazją do zgłaszania przez mieszkańców ogólnych uwag dotyczących funkcjonowania komunikacji miejskiej. Podczas konsultacji poruszono między innymi kwestię skomunikowania Zawiszowa z powstającym w rejonie ulicy Pogodnej i Sikorskiego osiedlem Klimatycznym. Dopytywano też o ewentualne zmiany na liniach podmiejskich (obecnie nie ma takich planów, bowiem wszelkie zmiany wymagają uzgodnień z gminą wiejską Świdnica), jak również o możliwość wznowienia połączeń autobusowych do Wałbrzycha (konieczne są wcześniejsze uzgodnienia z sąsiednimi samorządami, w tym w zakresie współfinansowania takiego połączenia), wprowadzenia przystanków na żądanie, montażu oświetlenia w przystankowych gablotach z rozkładami jazdy, czy też stworzenia aplikacji ułatwiającej planowanie podróży świdnicką komunikacją (w tej sprawie mają być prowadzone rozmowy).

Zgłoszone przez mieszkańców uwagi dotyczące przyszłego rozkładu jazdy zostały odnotowane przez miejskich urzędników i mają zostać uwzględnione podczas dalszych prac. Sugestie dotyczące nowego rozkładu można kierować na adres [email protected] albo bezpośrednio kontaktować się z wydziałem transportu Urzędu Miejskiego w Świdnicy. Kolejne spotkania w ramach konsultacji społecznych planowane są:

  • 6 marca o godz. 17.00 – Kraszowice: Klub Seniora, ul. Malinowa 2,
  • 13 marca o godz. 17.00 – Centrum: Miejskie Centrum Wspierania Inicjatyw, Rynek 39 (sala nr 11, II piętro).

Planowany przebieg miejskich linii autobusowych:

[1] STRZELIŃSKA > Westerplatte > Towarowa > Kopernika > Jodłowa > Westerplatte > Śląska > Pionierów > Sprzymierzeńców > al. Niepodległości > pl. Grunwaldzki > Muzealna [z powrotem: Żeromskiego] > Ofiar Oświęcimskich [z powrotem: Zamenhofa > Sikorskiego] > Riedla > Wyszyńskiego > Prądzyńskiego > E. PLATER > Słotwina > KOMORÓW (powrót po trasie odwrotnej)

[2] STRZELIŃSKA > Westerplatte > Śląska > Pionierów > Sprzymierzeńców > pl. Grunwaldzki > Muzealna > pl. św. Małgorzaty > Kościelna > Parkowa > Gdyńska > Łukasińskiego [z powrotem: H. Pobożnego > K. Odnowiciela] > K. Wielkiego > B. Śmiałego > B. KRZYWOUSTEGO (powrót po trasie odwrotnej)

[3] E. PLATER > Marcinkowskiego > Riedla > Zamenhofa > Strzegomska > Łukasińskiego > H. Pobożnego > K. Odnowiciela > Łukasińskiego > pl. św. Małgorzaty > Muzealna > pl. Grunwaldzki > al. Niepodległości > pl. Drzymały > Bystrzycka > Kraszowicka > Przyjaźni > SŁOWIAŃSKA (powrót po trasie odwrotnej)

[4] KOPERNIKA > Jodłowa > Westerplatte > Wrocławska > 1. Maja > pl. św. Małgorzaty > Łukasińskiego > H. Pobożnego > K. Odnowiciela > Andersa > K. Wielkiego > COLGATE (powrót po trasie odwrotnej)

[5] KOPERNIKA > Wodna > Mieszka I > Saperów > Kościelna > 1. Maja > pl. św. Małgorzaty > Muzealna > pl. Grunwaldzki > Wałbrzyska > Korczaka > Leśna > Wrzosowa > Jałowcowa > Fieldorfa > Okulickiego [z powrotem: Bora-Komorowskiego] > Skłodowskiej-Curie > Zamenhofa > E. Plater > Prądzyńskiego > Wyszyńskiego > Riedla > Zamenhofa > Strzegomska > Łukasińskiego [z powrotem: H. Pobożnego > K. Odnowiciela] > K. Wielkiego > B. Śmiałego > B. KRZYWOUSTEGO (powrót po trasie odwrotnej)

[6] E. PLATER > Prądzyńskiego > Wyszyńskiego > Riedla > Zamenhofa > Strzegomska > Łukasińskiego > H. Pobożnego > K. Odnowiciela > Łukasińskiego > pl. św. Małgorzaty > Muzealna > pl. Grunwaldzki > al. Niepodległości > pl. Drzymały > Westerplatte > Jodłowa > KOPERNIKA > Przemysłowa > (wariantowo: Metalowców > Wokulskiego) > Szarych Szeregów > PSZENNO (powrót po trasie odwrotnej)

[7] E. PLATER > Prądzyńskiego > Wyszyńskiego > Riedla > Ofiar Oświęcimskich > Żeromskiego [z powrotem Muzealna] > pl. Grunwaldzki > al. Niepodległości > Wrocławska > Łączna > Stęczyńskiego > K. Wielkiego > B. Śmiałego > B. KRZYWOUSTEGO > [kursy pracownicze: Stęczyńskiego > H. Pobożnego > K. Odnowiciela > Andersa > K. Wielkiego > COLGATE] (powrót po trasie odwrotnej)

[8] STRZELIŃSKA > Westerplatte > al. Niepodległości > pl. Grunwaldzki > Muzealna [z powrotem: Żeromskiego] > Komunardów > Ofiar Oświęcimskich > Zamenhofa > SIKORSKIEGO (powrót po trasie odwrotnej)

[9] E. PLATER > Marcinkowskiego > Riedla > Zamenhofa > Łukasińskiego > H. Pobożnego > K. Odnowiciela > Łukasińskiego > Gdyńska > Parkowa > Kościelna > pl. św. Małgorzaty > Muzealna > pl. Grunwaldzki > Wałbrzyska > Korczaka > Leśna > Główna > WSCHODNIA (powrót po trasie odwrotnej)

[10] COLGATE > K. Wielkiego > Andersa > K. Odnowiciela > Łukasińskiego > PL. ŚW. MAŁGORZATY > Muzealna > pl. Grunwaldzki > Wałbrzyska > Leśna > Korczaka > Kochanowskiego > Witoszów Dolny > Witoszów Górny > POGORZAŁA > MODLISZÓW (powrót po trasie odwrotnej)

[11] KOPERNIKA > Jodłowa > Westerplatte > Bystrzycka > Kraszowicka > Przyjaźni > Słowiańska > Wałbrzyska > Korczaka > LEŚNA > Wrzosowa > Jałowcowa > Fieldorfa > OKULICKIEGO (powrót po trasie odwrotnej)

[12] KOPERNIKA > Jodłowa > Westerplatte > al. Niepodległości > pl. Grunwaldzki > Muzealna [z powrotem: Żeromskiego] > Komunardów > Ofiar Oświęcimskich > DK35 > E. Plater > Prądzyńskiego > Wyszyńskiego > Riedla > Zamenhofa > Sikorskiego > POGODNA (powrót po trasie odwrotnej)

[13] E. PLATER > Marcinkowskiego [pod wpływem zgłoszonych uwag zrezygnowano z wcześniej planowanej trasy przez Prądzyńskiego i Wyszyńskiego] > Riedla > Zamenhofa > Łukasińskiego > Stęczyńskiego > Szarych Szeregów > Wokulskiego > Metalowców > Przemysłowa > INŻYNIERSKA (powrót po trasie odwrotnej)

mat. UM Świdnica

Michał Nadolski
[email protected]

Poprzedni artykułBiało-zieloni prezentują kolejnych piłkarzy
Następny artykułRolnicy będą dziś protestować na krajowej 35-tce