Na koniec listopada 2024 roku planowane jest zakończenie prac związanych z remontem ostatniego odcinka ulicy Kraszowickiej, a także przebudową i rozbudową ulicy Inżynierskiej. Urząd Miejski w Świdnicy ogłosił przetargi na realizację tych dwóch drogowych inwestycji.
Przypomnijmy, przebudowa ulicy Kraszowickiej została podzielona na cztery etapy. Pierwsze prace związane z jej remontem ruszyły w maju 2018 roku i objęły odcinek od skrzyżowania z ulicą Chłopską do skrzyżowania z ulicą Przyjaźni (etap II). W kolejnych latach przebudowano fragment od ulicy Przyjaźni do ulicy Torowej (etap III) oraz odcinek od skrzyżowania z ulicą Bystrzycką do ulicy Działkowej (etap I). W ramach drogowej inwestycji zajęto się przebudową jezdni, budową chodników i ścieżki rowerowej, a także wykonano nową kanalizację deszczową oraz oświetlenie. W sumie na realizację tych prac przeznaczono blisko 12,5 mln złotych.
Remontu dotychczas nie doczekał się ostatni fragment Kraszowickiej, przewidziany do przebudowy w ramach etapu IV. Obejmuje on odcinek o długości około 1 kilometra – od skrzyżowania z ulicą Torową do ulicy Bystrzyckiej, na wyjeździe ze Świdnicy. – W ramach zadania przebudowana ma zostać jezdnia, wybudowany nowy kolektor deszczowy. Powstać ma również ciąg pieszo-rowerowy oraz nowe energooszczędne oświetlenie uliczne. W celu poprawy bezpieczeństwa przejścia dla pieszych zostaną doświetlone. Przebudowie ulegnie skrzyżowanie z ul. Bystrzycką, powstanie przejście i przejazd rowerowy. Obszar skrzyżowania zostanie dodatkowo doświetlony – opisywała w ubiegłym roku Magdalena Dzwonkowska, rzecznik świdnickiego magistratu.
Od kilku lat czyniono też starania zmierzające do przebudowy ulicy Inżynierskiej, obejmującej nie tylko remont istniejącego odcinka, ale również jej przedłużenie do skrzyżowania z ulicami Kliczkowską i Wrocławską. – Inwestycja przy ul. Inżynierskiej ma bardzo duże znaczenie, zarówno w aspekcie technicznym, jak i społecznym. Z jednej strony usprawni układ komunikacyjny Świdnicy, w szczególności pozwoli na dostęp do terenów inwestycyjnych WSSE Invest-Park oraz nowych trenów inwestycyjnych w strefie aktywności gospodarczej i ich aktywizację, z drugiej zaś usprawni dojazd mieszkańcom do miejsc pracy, a przede wszystkim ograniczy liczbę wozokilometrów w transporcie publicznym, gdyż właśnie przy tej ulicy znajduje się baza MPK. Obliczono, że budowa nowego odcinka ul. Inżynierskiej pozwoli na roczne zmniejszenie przejazdów technicznych o 16 000 km, co daje około 50 tysięcy złotych oszczędności, wynikających ze zmniejszenia zużycia paliwa – wyjaśniała wcześniej Dzwonkowska.
Realizacja obu drogowych inwestycji uzależniona była od pozyskania środków zewnętrznych. W lutym 2023 roku ogłoszono, że Świdnica otrzyma z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg dofinansowanie blisko 4 mln 536 tys. złotych na przebudowę ostatniego odcinka ulicy Kraszowickiej oraz 5 mln 10 tys. złotych na przebudowę ulicy Inżynierskiej.
14 czerwca Urząd Miejski w Świdnicy ogłosił przetarg na wykonanie obu drogowych zadań. Według szacunków świdnickiego magistratu remont odcinka ulicy Kraszowickiej pochłonie ponad 7 mln 704 tys. złotych, natomiast na przebudowę ulicy Inżynierskiej trzeba będzie przeznaczyć około 7 mln 138 tys. złotych. Firmy zainteresowane realizacją robót drogowych poznamy najwcześniej 30 czerwca. Wyłonieni w przetargach wykonawcy będą musieli uporać się z powierzonymi zadaniami do 30 listopada 2024 roku.
Michał Nadolski
[email protected]