„Radykalne przestrzenie” będą mottem tegorocznego XXIV już Festiwalu Bachowskiego. Melomani znów mogą się spodziewać znakomitych koncertów w wykonaniu międzynarodowych sław. Tym razem wśród gwiazd znaleźli się, chociażby – Franco Fagioli, jeden z najbardziej fascynujących głosów naszych czasów, Jakub Józef Orliński, polski śpiewak, który stał się światowym objawieniem czy Europa Galante, włoski zespół prowadzony przez Fabia Biondiego, jednego z najwybitniejszych współczesnych skrzypków. Festiwal rozpocznie się 25 czerwca, a finałowy koncert zabrzmi 29 lipca.
Od lat Festiwal Bachowski przyciąga do Świdnicy melomanów z całego kraju i świata. To jedno z najważniejszych wydarzeń muzycznych nie tylko w skali regionu, ale i całej Polski. Tegoroczna edycja festiwalu odbywać się będzie pod hasłem „Radykalne przestrzenie”. – Jak tłumaczy dyrektor artystyczny festiwalu, Jan Tomasz Adamus, Dolny Śląsk to przestrzeń radykalna – składa się z punktów widzenia. Zawsze jest czymś innym niż się wydaje. Nigdzie aż tak bardzo nie nakładają się na siebie przeróżne mapy mentalne. Zwłaszcza dzisiaj – w epoce oczywistości, wydeptanych ścieżek, uniformizacji, populizmu, mediokracji – wyjaśnia organizator, Świdnicki Ośrodek Kultury.
Każdego roku na festiwal zapraszani są najlepsi muzycy i zespoły specjalizujące się w wykonawstwie muzyki dawnej. Ponownie możemy więc spodziewać się występów plejady gwiazd światowego formatu. Na tegorocznej edycji wystąpią takie sławy jak – Franco Fagioli, argentyński śpiewak operowy, należący do światowej czołówki kontratenorów; włoski zespół Europa Galante, pod batutą Fabia Biondiego, jednego z najwybitniejszych współczesnych skrzypków; międzynarodowy zespół wokalno-instrumentalny L’Arpeggiata, znany z nieortodoksyjnych interpretacji muzyki dawnej; światowej sławy polski śpiewak Jakub Józef Orliński, a także znakomity brytyjski zespół wokalny The King’s Singers.
Podobnie jak w poprzednich edycjach koncerty i inne wydarzenia festiwalowe nie ograniczą się jedynie do Świdnicy. – Na festiwalowej mapie pojawi się z pewnością kilka nowych miejsc, m.in. Stary Zamek, Gryfów, Lwówek, Lubomierz, Nowa Wieś, Lesica czy Grodziszcze – zapowiada organizator.
Festiwal rozpocznie się 25 czerwca, a finałowy koncert zabrzmi 29 lipca. Planowane są jeszcze wydarzenia w formie epilogu. Aktualnie przedstawiono repertuar tegorocznych koncertów w Świdnicy. Program obejmujący wszystkie koncerty w regionie ma zostać podany na początku czerwca m.in. na stronie bach.pl.
W sprzedaży są już karty festiwalowe, gwarantujące miejsca o lepszej widoczności podczas poszczególnych koncertów. Dodatkowa pula kart na 28-29.07 dostępna będzie w piątek 26.05 od godz. 15.30. – Pula bezpłatnych wejściówek na miejsca z ograniczoną widocznością pojawi się 6 czerwca (na koncert 25.06) i 3 lipca (na pozostałe koncerty lipcowe) – informuje Świdnicki Ośrodek Kultury. Karty i wejściówki dostępne są/ będą w kasach ŚOK i na bilety.sok.com.pl
*Program świdnickich koncertów XXIV Festiwalu Bachowskiego:
prolog
niedziela 25.06, godz. 19.00 Kościoł Pokoju, Świdnica
Franco Fagioli – posiada jeden z najbardziej fascynujących głosów naszych czasów. To rzadki typ kontratenora mocą głosu dorównującego dramatycznym kobiecym mezzosopranom i łączącego ją z niezwykłą wirtuozerią. Występuje na najważniejszych scenach operowych całego świata, ponieważ w repertuarze pisanym niegdyś dla kastratów nie ma dziś rywali, którzy mogliby się z nim równać.
Wolfgang Amadeus Mozart: 34 Symfonia C-dur KV 338
Wolfgang Amadeus Mozart: Se l’augellin sen fugge (La Finta Giardiniera)
Wolfgang Amadeus Mozart: Ah se a morir mi chiama (Lucio Silla)
Wolfgang Amadeus Mozart: Parto, parto, ma tu ben mio (La Clemenza di Tito)
***
Wolfgang Amadeus Mozart: Deh, per questo istante solo (La clemenza di Tito)
Wolfgang Amadeus Mozart: Larghetto (Kwintet klarnetowy KV 581)
Wolfgang Amadeus Mozart: Exsultate Jubilate
sobota 22.07, godz. 18.00 Kościół Pokoju, Świdnica
Europa Galante, Fabio Biondi – włoski zespół specjalizujący się w wykonawstwie muzyki barokowej założony i prowadzony przez Fabia Biondiego, jednego z najwybitniejszych współczesnych skrzypków. Zespół koncertuje na wszystkich kontynentach, przywracając do życia liczne zapomniane arcydzieła. Wykonuje zarówno muzykę instrumentalną, jak i opery we
współpracy z najlepszymi śpiewakami.
Arcangelo Corelli: Sonata skrzypcowa A-dur op. 5 nr 9
Antonio Vivaldi: Sonata skrzypcowa B-dur RV 34
Francesco Geminiani:Sonata skrzypcowa d-moll op. 4 nr 8
***
Giuseppe Tartini: Sonata skrzypcowa g-moll op. 1 nr 10 „Didone abbandonata”
Francesco Veracini: Ciaccona
Pietro Antonio Locatelli: Sonata skrzypcowa d-moll op. 6 nr 12
Fabio Biondi skrzypce / kierownictwo artystyczne
niedziela 23.07, godz. 18.00 Kościoł Pokoju, Świdnica
L’Arpeggiata, Christina Pluhar – to zespół zupełnie wyjątkowy. Jego nieortodoksyjne interpretacje muzyki dawnej zjednały mu całe rzesze fanów. Christina Pluhar, szefowa formacji, układa barwne tematyczne programy, w których łączy kompozycje barokowych mistrzów z ludową muzyką krajów basenu Morza Śródziemnego czy Ameryki Łacińskiej.
Audi Coelum
Heinrich Ignaz Franz von Biber: Verkundigung (Rosenkranzsonaten)
Anon (Włochy XVII w.): Ninna Nanna al bambin Giesu
Tarquinio Merula: Hor ch’e tempo di dormire
Salomone Rossi: Sonata in dialogo detta „la Viena”
Crato Butner: Ich suchte des Nachts
Anon (Niemcy XVII w.): Chiaccona a 3
Girolamo Kapsberger: Toccata
Giovanni Legrenzi: Lumi, potete piangere
Maurizio Cazzati: Passacaglio
Ignazio Donati: O gloriosa Domina
Andrea Falconieri: La Benedetta
Maurizio Cazzati: Salve Regina
Pandolfo Mealli: La Vinciolina
Giovanni Felice Sances: Stabat Mater
Maurizio Cazzati: Ciaccona
Claudio Monteverdi: Laudate Dominum
Celine Scheen sopran
Doron Sherwin cynk
Jorge Jimenez Catherina Aglibut skrzypce
Rodney Prada viola da gamba
Dani Espasa pozytyw organowy
Christina Pluhar teorba / kierownictwo artystyczne
piątek 28.07, godz. 19.00 Kościół Pokoju, Świdnica
Jakub Jozef Orliński, Michał Biel
Jakub Józef Orliński, polski śpiewak, który stał się światowym objawieniem. Jego olśniewający, aksamitny kontratenor i nadzwyczajna charyzma sprawiły, że prędko został prawdziwą gwiazdą mediów społecznościowych. Pojawia się regularnie w najważniejszych teatrach operowych z nowojorską Metropolitan Opera na czele. Jego występy w Polsce należą do rzadkości — tym bardziej wyjątkowy będzie jego recital w Świdnicy.
Johann Joseph Fux: Non t’amo per il ciel
Henry Purcell: Music for a while
Henry Purcell: Fairest Isle
Henry Purcell: Cold song
Henry Purcell: Strike the viol
Henryk Czyż: Pożegnanie
Henryk Czyż: Kochałem Panią
Henryk Czyż: Na wzgorzach Gruzji
Henryk Czyż: Ostatni raz
Mieczysław Karłowicz: Nie płacz nade mną
Mieczysław Karłowicz: Z Erotykow
Mieczysław Karłowicz: Mow do mnie jeszcze
Mieczysław Karłowicz: Przed nocą wieczną
Mieczysław Karłowicz: Na spokojnym, ciemnym morzu
Mieczysław Karłowicz: W wieczorną cieszę
Mieczysław Karłowicz: Zaczarowana krolewna
Stanisław Moniuszko: Łza
Stanisław Moniuszko: Prząśniczka
Georg Friedrich Handel: Alleluia, Amen
Jakub Jozef Orliński kontratenor
Michał Biel fortepian
sobota 29.07, godz. 19:00 Kościoł Pokoju, Świdnica
Beethoven Septet Es-dur
Ludwig van Beethoven: Septet Es-dur op. 20
sobota 29.07, godz. 21.00 Katedra Świdnicka
The King’s Singers – od ponad pięćdziesięciu lat reprezentują złoty standard śpiewu a cappella na największych scenach świata. Słyną z niezrównanej techniki, wszechstronności i umiejętności wykonawczych, a także z doskonałej muzykalności. Ten brytyjski zespół nie tylko czerpie z muzycznego dziedzictwa, ale też promuje twórczość współczesnych kompozytorów, zamawiając u nich nowe utwory.
William Byrd: Praise our Lord, all ye gentiles
To Friends | Do przyjacioł
Thomas Morley: Now is the month of Maying
Thomas Morley: Nolo mortem peccatoris
Thomas Weelkes: Death hath deprived
Thomas Tallis: Why fum’th in sight (Tunes for Archbishop Parker’s Psalter)
Thomas Tallis: In ieiunio et fletu
William Byrd: Ye sacred muses
To Life | Do życia
Thomas Weelkes: Come, sirrah, Jack ho
Thomas Weelkes: Like two proud armies
William Byrd: O Lord, make thy servant Elizabeth
William Byrd: This sweet and merry month
To adventure | Do przygody
William Byrd: Thule, the period of cosmography
William Byrd: O salutaris hostia a 6
Thomas Weelkes: Hosanna to the Son of David
To God | Do Boga
William Byrd: Laudibus in sanctis
Thomas Weelkes: When David heard
Patrick Dunachie Edward Button kontratenor
Julian Gregory tenor
Christopher Bruerton Nick Ashby baryton
Jonathan Howard bas
/AN/